Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.22 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Este Relatório de Estágio teve como instituição de acolhimento a Academia de Música de Lisboa. Nesta instituição tive a oportunidade de assistir a aulas lecionadas por outros professores, bem como de dar aulas na Escola Básica 2,3 Luís António Verney, situada numa das zonas mais carenciadas de Lisboa, e com a qual a Academia de Música de Lisboa tem mantido uma parceria para o ensino de violino no Curso Básico de Música em regime articulado. Para além da descrição das duas instituições, encontra-se neste trabalho uma descrição das classes de violino de ambas as escolas, apresentando as suas diferenças.
Dos alunos da Escola Básica Luís António Verney foram escolhidos três alunos de diferentes graus de ensino: 1º, 4º e 5º graus. Serão relatadas as práticas de ensino para cada aluno, as dificuldades encontradas em cada caso e a sua evolução no final do ano letivo.
Para finalizar será realizada também uma autoavaliação crítica ao meu desempenho enquanto docente, procurando perceber a minha evolução ao longo do ano, a superação de dificuldades, bem como a decisão do professor que pretendo ser.
Resumo II - A investigação presente neste trabalho tem como objetivo perceber qual a real importância dos pais na aprendizagem do violino, neste caso específico, através do método Suzuki. Será feita uma revisão da literatura sobre o método idealizado e concretizado pelo pedagogo japonês, Shinichi Suzuki, com recurso aos livros, discursos e entrevistas que este deu e também a livros, artigos e uma tese realizada sobre o tema, o que me permite ganhar uma maior capacidade argumentativa, muito importante para as conclusões a retirar. Para compreender o valor da importância dos pais no método, serão realizados dois questionários: um a pais e outro a professores. Estes questionários permitirão tirar algumas conclusões sobre duas partes muito importantes e fundamentais do método. Com esta investigação, espero poder ajudar os professores a sensibilizar os pais para o papel importante que estes também devem desempenhar na aprendizagem da música, ou mesmo noutro tipo de disciplinas, e não apenas no ensino genérico, como a grande maioria faz.
Abstract I - This report had Academia de Música de Lisboa as the basis of my internship. In this school I had the opportunity to see lessons given by other teacher, and I had as well the opportunity to teach violin at Escola Básica 2,3 Luís António Verney, which is located in one of the poorest areas of Lisbon, with which Academia de Música de Lisboa has maintained a partnership to teach violin as the students would be from Academia de Música de Lisboa themselves. Beyond the description from both schools, a description from both violin classes presenting their differences, can be found in this report. Three Students from of Escola Básica 2,3 Luís António Verney were chosen from different years of study: first grade, fourth grade and seventh grade. The pedagogical practices for each student were described as well as the difficulties found in each student, and their evolution throughout the year. To finalize, an auto-evaluation of myself as teacher will be made, so I could see the progress that I made throughout the year, to discover if I have overcome my difficulties, and finally to find out the teacher I want to become.
Abstract II - This research work has the objective of understanding the real importance of parental support in the learning of the violin, in this specific case through Suzuki method. A literature review about Suzuki method will be made, with focus on the books, essays and interviews of the Japanese pedagogue- Shinichi Suzuki, but also with the review of books, papers and a thesis about the theme, which allowed us to gain a greater argumentative capacity about this theme, which was very important to draw up conclusions. To understand the importance of the parents, support in the Suzuki method, two questionnaire surveys will be made: one to teachers, other to parents. These surveys allow us to take some conclusions about two very importance and fundamental parts of the method. With this research I hope to help teachers to sensitize parents so they can understand the fundamental role that they should have in their children’s music education, or even in any other subject, and not only at regular school education, as many of them do.
Resumo II - A investigação presente neste trabalho tem como objetivo perceber qual a real importância dos pais na aprendizagem do violino, neste caso específico, através do método Suzuki. Será feita uma revisão da literatura sobre o método idealizado e concretizado pelo pedagogo japonês, Shinichi Suzuki, com recurso aos livros, discursos e entrevistas que este deu e também a livros, artigos e uma tese realizada sobre o tema, o que me permite ganhar uma maior capacidade argumentativa, muito importante para as conclusões a retirar. Para compreender o valor da importância dos pais no método, serão realizados dois questionários: um a pais e outro a professores. Estes questionários permitirão tirar algumas conclusões sobre duas partes muito importantes e fundamentais do método. Com esta investigação, espero poder ajudar os professores a sensibilizar os pais para o papel importante que estes também devem desempenhar na aprendizagem da música, ou mesmo noutro tipo de disciplinas, e não apenas no ensino genérico, como a grande maioria faz.
Abstract I - This report had Academia de Música de Lisboa as the basis of my internship. In this school I had the opportunity to see lessons given by other teacher, and I had as well the opportunity to teach violin at Escola Básica 2,3 Luís António Verney, which is located in one of the poorest areas of Lisbon, with which Academia de Música de Lisboa has maintained a partnership to teach violin as the students would be from Academia de Música de Lisboa themselves. Beyond the description from both schools, a description from both violin classes presenting their differences, can be found in this report. Three Students from of Escola Básica 2,3 Luís António Verney were chosen from different years of study: first grade, fourth grade and seventh grade. The pedagogical practices for each student were described as well as the difficulties found in each student, and their evolution throughout the year. To finalize, an auto-evaluation of myself as teacher will be made, so I could see the progress that I made throughout the year, to discover if I have overcome my difficulties, and finally to find out the teacher I want to become.
Abstract II - This research work has the objective of understanding the real importance of parental support in the learning of the violin, in this specific case through Suzuki method. A literature review about Suzuki method will be made, with focus on the books, essays and interviews of the Japanese pedagogue- Shinichi Suzuki, but also with the review of books, papers and a thesis about the theme, which allowed us to gain a greater argumentative capacity about this theme, which was very important to draw up conclusions. To understand the importance of the parents, support in the Suzuki method, two questionnaire surveys will be made: one to teachers, other to parents. These surveys allow us to take some conclusions about two very importance and fundamental parts of the method. With this research I hope to help teachers to sensitize parents so they can understand the fundamental role that they should have in their children’s music education, or even in any other subject, and not only at regular school education, as many of them do.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Ensino do violino Aprendizagem do violino Método Suzuki Escola Básica Luís António Verney Apoio parental Teaching violin Learning violin Suzuki Method Parental support
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa