Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
662.27 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O presente relatório é feito no âmbito da obtenção do grau de mestre no Ensino da Música, na Escola Superior de Música de Lisboa e descreve o estágio efetuado no Conservatório de Música David de Sousa e centra-se na análise da prática pedagógica do professor através dos alunos de flauta transversal, nomeadamente no 1ºgrau, 5º grau e 6º grau. Para este fim, foi feita uma caracterização da escola e dos alunos envolvidos no Estágio, bem como uma análise das práticas educativas desenvolvidas e uma reflexão crítica sobre o trabalho de docência realizado. Nas práticas pedagógicas desenvolvidas apresenta-se a Teoria da autodeterminação como condição essencial para que os alunos se motivem autonomamente e possam ainda atingir altos níveis de motivação intrínseca.
Por último, é feita uma avaliação da forma como desenvolvo a minha atividade docente que me permite refletir sobre os pontos fracos e fortes em relação à forma como leciono, para que me seja possível atingir um nível de ensino com mais qualidade e sobretudo mais eficaz.
Resumo II (Investigação) - Neste trabalho de investigação, propõe-se a apresentação de novas práticas pedagógicas, que possam acrescentar novas abordagens ao modelo de ensino tradicional, que passam pelo uso de ferramentas que possam ajudar os alunos a ultrapassar as dificuldades que possam surgir. É realizada uma revisão de literatura sobre os conceitos mais pertinentes em causa. Expõe-se ainda o método desenvolvido, ferramentas utilizadas, bem como as teorias relevantes associadas à mesma. São apontadas estratégias possíveis para a inclusão destas práticas no modelo de ensino tradicional da música, apontando os potenciais benefícios que daí poderão decorrer para os alunos.
Abstract I - This report is made as part of a Master's degree in Music Education at the Escola Superior de Música de Lisboa and describes the work experience at the Conservatório de Música David de Sousa and focuses on the analysis of the teacher's pedagogical practice with flute students, particularly 1st grade, 5th grade and 6th grade. To this end, a characterization of the school and students involved in the work experience was made, as well as an analysis of educational practices developed and a critical reflection on the teaching work. The pedagogical practice shows the self-determination theory as a prerequisite for students to motivate themselves autonomously still achieve high levels of intrinsic motivation. Finally, an assessment is made of the way I develop my teaching activity, that allows me to reflect on the strengths and weaknesses in relation to how I teach, for it to be possible for me to reach a higher level of teaching quality and above all one that is more effective.
Abstract II - In this research work, the aim is to introduce new teaching methods that can add new approaches to the traditional teaching model, which includes the use of tools that can help students overcome the difficulties that may arise. A literature review is undertaken of the most pertinent concepts in question. It also exposes the method developed, tools used, and the relevant theories associated therewith. Possible strategies are pointed out for the inclusion of these practices in the traditional music teaching model, pointing out the potential benefits that this can have for students.
Resumo II (Investigação) - Neste trabalho de investigação, propõe-se a apresentação de novas práticas pedagógicas, que possam acrescentar novas abordagens ao modelo de ensino tradicional, que passam pelo uso de ferramentas que possam ajudar os alunos a ultrapassar as dificuldades que possam surgir. É realizada uma revisão de literatura sobre os conceitos mais pertinentes em causa. Expõe-se ainda o método desenvolvido, ferramentas utilizadas, bem como as teorias relevantes associadas à mesma. São apontadas estratégias possíveis para a inclusão destas práticas no modelo de ensino tradicional da música, apontando os potenciais benefícios que daí poderão decorrer para os alunos.
Abstract I - This report is made as part of a Master's degree in Music Education at the Escola Superior de Música de Lisboa and describes the work experience at the Conservatório de Música David de Sousa and focuses on the analysis of the teacher's pedagogical practice with flute students, particularly 1st grade, 5th grade and 6th grade. To this end, a characterization of the school and students involved in the work experience was made, as well as an analysis of educational practices developed and a critical reflection on the teaching work. The pedagogical practice shows the self-determination theory as a prerequisite for students to motivate themselves autonomously still achieve high levels of intrinsic motivation. Finally, an assessment is made of the way I develop my teaching activity, that allows me to reflect on the strengths and weaknesses in relation to how I teach, for it to be possible for me to reach a higher level of teaching quality and above all one that is more effective.
Abstract II - In this research work, the aim is to introduce new teaching methods that can add new approaches to the traditional teaching model, which includes the use of tools that can help students overcome the difficulties that may arise. A literature review is undertaken of the most pertinent concepts in question. It also exposes the method developed, tools used, and the relevant theories associated therewith. Possible strategies are pointed out for the inclusion of these practices in the traditional music teaching model, pointing out the potential benefits that this can have for students.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino de Música
Keywords
Motivação do aluno Teoria da autodeterminação Práticas pedagógicas Aprendizagem Motivational of the student Theory of self-determination Pedagogical practices Apprenticeship
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa