Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
196.4 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Com a evolução da tecnologia e o poder de compra que possuímos hoje em dia, a aquisição de material fotográfico de qualidade torna-se uma tarefa mais fácil e acessível para todos nós. Na verdade, cada vez mais os próprios telemóveis possuem câmaras excelentes e muitos deles com modos de retrato espetaculares. Este avanço tecnológico permite, consequentemente, que
todos nós possamos ser fotógrafos aumentando assim a concorrência no mercado de trabalho e, também, de certa forma a desvalorização desta profissão. Muitas vezes observamos várias empresas/marcas que apresentam fotografias dos seus produtos de baixa qualidade ou sem um estratégia pré-definida e trabalhada, porque simplesmente não acham necessário investir num profissional da área para realizar esse trabalho quando podem fazer “o mesmo trabalho" por um menor custo.
Neste sentido, considero fundamental o estudo da cor e respetivas teorias nas áreas ligadas ás artes visuais e, nomeadamente, na arte fotográfica. A cor é, sem dúvida, uma mais valia para os fotógrafos e acredito que, consoante os objetivos para o resultado final, poderá ter um grande impacto na composição e respetiva interpretação da fotografia. É cada vez mais essencial aprofundarmos os nossos conhecimentos e a nossa técnica para não só nos destacarmos
no mercado de trabalho enquanto profissionais, mas, também, para que possamos lutar por uma maior valorização da área em estudo.
Assim sendo, a presente dissertação centra-se na temática da cor, nomeadamente na influência que a mesma tem na interpretação de retratos fotográficos. Pretende-se com este estudo, através de um método de investigação por inquérito, analisar e compreender a influência
que as cores vermelho, azul e verde têm na interpretação de um conjunto de trinta fotografias criadas em ambiente de estúdio, com base num guião previamente elaborado.
ABSTRACT: Starting with the evolution of technology and the purchasing power we have today, the purchasing quality of photographic material becomes an easier and affordable task for all of us. In fact, the mobile phones are equipped with excellent cameras, and many of them have spectacular portrait modes. Consequently, this technological advance allows us all to be photographers, thus increasing competition in the labour market and, to some extent, the devaluation of this profession. We often see several companies/brands presenting photographs of their low-quality products or without a predefined and worked out strategy, because they simply do not think it is necessary to invest in a professional are to do this work while they can do “the same job" for one lowest cost. In this sense, I consider fundamental the study of colour and its theories in the areas related to the visual arts and, in particular, photographic art. The colour is undoubtedly an asset for photographers and I believe that depending on the goals for the result, it could have a big impact on the composition and interpretation of the picture. It is becoming increasingly essential to deepen our knowledge and technique in order not only to excel in the labour market as professionals but also so that we can strive for greater appreciation of the area under study. Therefore, the present dissertation focuses on the theme of colour, namely on its influence on the interpretation of photographic portraits. The aim of this study, through a research method by inquiry, is to analyze and understand the influence of the colours red, blue and green having the interpretation of a set of thirty photographs created in a studio environment, based on a previously elaborated script.
ABSTRACT: Starting with the evolution of technology and the purchasing power we have today, the purchasing quality of photographic material becomes an easier and affordable task for all of us. In fact, the mobile phones are equipped with excellent cameras, and many of them have spectacular portrait modes. Consequently, this technological advance allows us all to be photographers, thus increasing competition in the labour market and, to some extent, the devaluation of this profession. We often see several companies/brands presenting photographs of their low-quality products or without a predefined and worked out strategy, because they simply do not think it is necessary to invest in a professional are to do this work while they can do “the same job" for one lowest cost. In this sense, I consider fundamental the study of colour and its theories in the areas related to the visual arts and, in particular, photographic art. The colour is undoubtedly an asset for photographers and I believe that depending on the goals for the result, it could have a big impact on the composition and interpretation of the picture. It is becoming increasingly essential to deepen our knowledge and technique in order not only to excel in the labour market as professionals but also so that we can strive for greater appreciation of the area under study. Therefore, the present dissertation focuses on the theme of colour, namely on its influence on the interpretation of photographic portraits. The aim of this study, through a research method by inquiry, is to analyze and understand the influence of the colours red, blue and green having the interpretation of a set of thirty photographs created in a studio environment, based on a previously elaborated script.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Audiovisual e multimedia Artes visuais Retrato Fotografia Cor Luz Audiovisual and multimedia Visual arts Portrait Photography Color Light
Citation
Angheluta, D. (2019). A influência da cor na interpretação do retrato fotográfico. (Dissertação de mestrado Audiovisual e Multimédia não publicada, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11191 [Acedido em março 03, 2020]
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social