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A Responsabilidade Social é um tema cada vez mais afeto à realidade corporativa em todo o mundo. Questões ambientais e sociais têm ganho cada vez mais destaque na imprensa e no dia-a-dia das pessoas, principalmente da geração millennial, a próxima geração de adultos. Começam a surgir, por isso, cada vez mais organizações a tentar demonstrar este tipo de preocupações através da realização de ações que tentem dar resposta ou debater este tema.
É, no entanto, importante perceber se são ações esporádicas, com o objetivo de dizer que esta é uma preocupação da organização, ou se há um trabalho continuado e que atinja todos os stakeholders da organização e que as posicione como se tratassem de cidadãos: a chamada Cidadania Corporativa.
Neste sentido, importa olhar para as organizações com maior destaque, poder e recursos, que podem ser verdadeiros exemplos e ver como é que estas se comportam perante a sociedade. Atualmente, o setor que movimenta mais dinheiro e mais mediatizado mundialmente é o desporto.
Deste modo, a presente investigação tem como objetivo perceber como é que as organizações desportivas entendem o poder que têm nas suas mãos, e como é que aproveitam essa mediatização para comunicar com os adeptos, para lhes transmitir boas práticas, e para promover o desporto como um bem para a vida em sociedade. Este trabalho explora a temática da Responsabilidade Social Corporativa nas organizações desportivas, mais precisamente clubes de futebol e tenta perceber como é que alguns entre estes interagem e comunicam esta temática para a sociedade.
ABSTRACT : Social Responsibility is a theme increasingly affecting corporate reality around the world. Environmental and social issues are becoming increasingly prominent in the press and everyday life, especially of the millennial generation, the next generation of adults. As a result, more and more organizations are trying to show these concerns by taking action to address or debate this issue. It is, however, important to understand if these are sporadic actions, with the aim of saying that this is a concern of the organization, or if there is a continuous work that reaches all the stakeholders of the organization and position them as if they were citizens: called Corporate Citizenship. In this sense, it is important to look at the most prominent organizations, power and resources, which can be true examples and see how they behave towards society. Today, the most money-making and most mediated sector in the world is sport. Thus, this research aims to understand how sports organizations understand the power they have in their hands, and how they take advantage of this mediatization to communicate with fans, to convey good practices to them, and to promote sport as a good for life in society. This paper explores the theme of Corporate Social Responsibility in sports organizations, specifically football clubs, and tries to understand how some of them interact and communicate this theme to society.
ABSTRACT : Social Responsibility is a theme increasingly affecting corporate reality around the world. Environmental and social issues are becoming increasingly prominent in the press and everyday life, especially of the millennial generation, the next generation of adults. As a result, more and more organizations are trying to show these concerns by taking action to address or debate this issue. It is, however, important to understand if these are sporadic actions, with the aim of saying that this is a concern of the organization, or if there is a continuous work that reaches all the stakeholders of the organization and position them as if they were citizens: called Corporate Citizenship. In this sense, it is important to look at the most prominent organizations, power and resources, which can be true examples and see how they behave towards society. Today, the most money-making and most mediated sector in the world is sport. Thus, this research aims to understand how sports organizations understand the power they have in their hands, and how they take advantage of this mediatization to communicate with fans, to convey good practices to them, and to promote sport as a good for life in society. This paper explores the theme of Corporate Social Responsibility in sports organizations, specifically football clubs, and tries to understand how some of them interact and communicate this theme to society.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações pública Comunicação Organizações desportivas Desporto Responsabilidade social corporativa Cidadania corporativa Portugal Public relations Communication Sports organizations Sport Corporate social responsibility Corporate citizenship
Citation
Ferreira, J.P. (2019). Comunicação e Responsabilidade Social Corporativa em dois grandes clubes portugueses. (Dissertação de mestrado em Gestão Estratégica das Relações Públicas não publicada, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11382 [Acedido em março 31, 2020].
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social