Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
710.42 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
No contexto de uma reflexão sobre a relação entre a arte e a contemporaneidade, propomos uma análise de algumas obras de João Queiroz. A questão poderá equacionar-se deste modo: como sobrevive o género paisagem, na qual estas obras, em última análise, se filiam, num novo paradigma que não dá a primazia à visão. Em consequência, coloca-nos perante a própria sobrevivência da pintura, numa época em que a instantaneidade da comunicação põe em causa a corporalidade da memória e a memória do corpo, e assim, o próprio corpo da pintura.
Abstract: In the context of a reflection on the relation between art and contemporaneity, we propose an analysis of some João Queiroz works. The issue could be put in this way: how will the landscape genre, within these works are ultimately affiliated, survive, given a new paradigm that does not sustain de primacy of vision. Consequently, we are faced with the very survival of painting, at a time when the immediacy of communication erodes the embodied memory and bodily memory, and thus the body of painting itself.
Abstract: In the context of a reflection on the relation between art and contemporaneity, we propose an analysis of some João Queiroz works. The issue could be put in this way: how will the landscape genre, within these works are ultimately affiliated, survive, given a new paradigm that does not sustain de primacy of vision. Consequently, we are faced with the very survival of painting, at a time when the immediacy of communication erodes the embodied memory and bodily memory, and thus the body of painting itself.
Description
Keywords
João Queiroz Paisagem Fenomenologia Landscape Fenomenology
Citation
Nolasco, A. (2016). Da representação à experiência: um percurso pela paisagem na obra de João Queiroz. Revista Croma, Estudos Artísticos, 4(7), 135–143.