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Advisor(s)
Abstract(s)
No momento em que se afigura o desaparecimento da imprensa escrita
enquanto meio de comunicação social, foi com surpresa que surgiu um novo título
com aspirações a tornar-se um meio de comunicação de referência. O jornal “i” quer
ocupar um espaço no reduzido mercado comunicacional português, angariando o seu
próprio público. Em função das suas estratégias informativas, o jornal “i” apresenta
menos texto e uma maior componente visual nas suas páginas, muito por força de um
design gráfico inovador. A sua organização editorial é distinta dos seus concorrentes,
veiculando uma paleta de informações mais variada através de textos com maior
profundidade de tratamento e análise.
ABSTRACT: At the time when the vanishing of the newspaper, as mass media, is taken for granted, it’s with great surprise a new title is born and wants to become an important media. The newspaper “i” wants is own space in the narrow communicational Portuguese market, gathering its own public. In order to put its informational strategies in practice, the newspaper “i”, delivers less text and a stronger visual aspect on its pages, through an original graphic design. The way its sections are arranged are very different form its competition, delivering a wider palette of information, through in-depth texts with more analysis and context.
ABSTRACT: At the time when the vanishing of the newspaper, as mass media, is taken for granted, it’s with great surprise a new title is born and wants to become an important media. The newspaper “i” wants is own space in the narrow communicational Portuguese market, gathering its own public. In order to put its informational strategies in practice, the newspaper “i”, delivers less text and a stronger visual aspect on its pages, through an original graphic design. The way its sections are arranged are very different form its competition, delivering a wider palette of information, through in-depth texts with more analysis and context.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Jornalismo Imprensa Design gráfico Agenda-setting Jornal "I" Jornal "Público" Jornal "Diário de Notícias" Journalism Media Graphic design Newspaper "I" Newspaper "Público" Newspaper "Diário de Notícias"
Citation
PEREIRA, João Ricardo Mendes de Freitas - Estratégias informativas de um jornal híbrido: o caso do “I” nos media portugueses. Lisboa: Escola Superior de Comunicação Social, 2011. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social