Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.09 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
No seguimento do regulamento n.º 537/2014 do Parlamento Europeu e do Concelho, a lei n.º 148/2015 introduziu novas exigências/ obrigações para o ROC/SROC, nomeadamente a obrigatoriedade de rotação para as entidades consideradas como entidades de interesse público (EIP). O fato de esta legislação não abranger outras entidades, torna importante perceber se a não rotatividade do ROC/SROC terá implicações na independência. A presente dissertação tem como objetivo estudar o impacto da não obrigatoriedade de rotatividade da SROC/ROC nas entidades não consideradas de interesse público, na independência do auditor. Para tal, definiu-se como pergunta inicial “será a não rotatividade do auditor ou firma de auditoria para as NEIP um fator determinante na independência do auditor?” A metodologia adotada foi definida de forma a permitir obter respostas às questões estabelecidas e consiste, numa primeira fase, na revisão da literatura relativa ao tema em estudo. A metodologia utilizada na realização do estudo empírico foi a elaboração de um inquérito aos ROC. De acordo com os resultados deste estudo, podemos concluir, respondendo à pergunta inicial “Será a não rotatividade do auditor ou firma de auditoria para as NEIP um fator determinante na independência do auditor?” que, no tocante a auditorias a NEIP, a não rotatividade do ROC/SROC é um fator determinante na independência do auditor.
Following regulation n. º 537/2014 of the European Parliament and the Council, law n. º 148/2015 introduced new requirements/obligations for the ROC/SROC, namely the mandatory rotation for entities considered as entities of public interest (EIP). The fact that this legislation does not include other entities, makes it important to understand whether the non-rotation of the ROC/SROC will have implications on the independence. This dissertation aims to study the impact of non-mandatory rotation of the SROC/ROC in entities not considered to be as public interest, on the auditor's independence. To this end, the initial question was defined "Is the non-rotation of the auditor or audit firm for NEIP a determining factor in the auditor's independence?" The methodology adopted was defined to allow answers to established questions and consists, in a first phase, in the review of the literature on the topic under study. The methodology used in carrying out the empirical study was the elaboration of a survey to statutory auditors. According to the results of this study, we can conclude by answering the initial question "Is the non-rotation of the auditor or audit firm for NEIP a determining factor in the auditor's independence?" that, with regard to NEIP audits, the non-rotation of the ROC/SROC is a determining factor in the auditor's independence.
Following regulation n. º 537/2014 of the European Parliament and the Council, law n. º 148/2015 introduced new requirements/obligations for the ROC/SROC, namely the mandatory rotation for entities considered as entities of public interest (EIP). The fact that this legislation does not include other entities, makes it important to understand whether the non-rotation of the ROC/SROC will have implications on the independence. This dissertation aims to study the impact of non-mandatory rotation of the SROC/ROC in entities not considered to be as public interest, on the auditor's independence. To this end, the initial question was defined "Is the non-rotation of the auditor or audit firm for NEIP a determining factor in the auditor's independence?" The methodology adopted was defined to allow answers to established questions and consists, in a first phase, in the review of the literature on the topic under study. The methodology used in carrying out the empirical study was the elaboration of a survey to statutory auditors. According to the results of this study, we can conclude by answering the initial question "Is the non-rotation of the auditor or audit firm for NEIP a determining factor in the auditor's independence?" that, with regard to NEIP audits, the non-rotation of the ROC/SROC is a determining factor in the auditor's independence.
Description
Mestrado em Auditoria
Keywords
Auditoria financeira Entidades de interesse público Independência Ética profissional Opinião do auditor Financial auditing Entities of public interest Independence Professional ethics Auditor opinion
Citation
Roussado, S. (2021). A perceção dos auditores quanto à independência nas entidades que não são de interesse público.(Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Instituto Superior de Contabilidade e Administração de Lisboa. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.21/13977