Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
25.66 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Terão os alunos uma perceção da forma do movimento no momento em que o estão a
executar, ou será que apenas o executam por imitação? De que forma se poderá desenvolver
esta perceção através de ferramentas de improvisação? Como poderão estas mesmas
ferramentas auxiliar no desenvolvimento e consolidação da consciência da forma do
movimento? Estas perguntas servem como ponto de partida para realizar a presente
investigação, que será direcionada com uma turma do 4º ano do ensino artístico especializado
do Conservatório de Música da Jobra, no ano letivo 2017/2018. Tendo por base o método
qualitativo, recorrendo ao instrumento investigação-ação, pretende-se desenvolver
competências ao nível da compreensão da forma do movimento. Esta consciência será
adquirida através de ferramentas de improvisação no âmbito da disciplina de técnica de dança
contemporânea. Como consequência, também um dos objetivos deste projeto visa
proporcionar maior reflexão dos alunos perante a variedade de ferramentas que existem no
mundo da dança, como forma de criar movimento. Para tal, recorrer-se-á a técnicas como o
questionário, as gravações audiovisuais, os diários de bordo e a observação participante.
ABSTRACT - Will students have a sense of the shape of the movement at the moment they are performing it, or do they just perform it by imitation? How can this perception be developed through improvisation tools? How can these same methods help in the development and consolidation of consciousness of the shape of the movement? These questions serve as a starting point to carry out the present research, which will be directed with a group of the 4th year of the specialized artistic education of the Conservatório de Música da Jobra, in the 2017/2018 school year. Based on the qualitative method, using the research-action instrument, this project intends to develop skills in the understanding of the form of movement. This awareness will be acquired through improvisation methods, within the discipline of contemporary dance technique. As a consequence, one of the main purpose of this project is also to provide students with more reflection about the variety of tools that exist in the world of dance as a way of creating movement. Techniques such as the questionnaire, the audiovisual recordings, the logbooks and participant observation will be used for this purpose.
ABSTRACT - Will students have a sense of the shape of the movement at the moment they are performing it, or do they just perform it by imitation? How can this perception be developed through improvisation tools? How can these same methods help in the development and consolidation of consciousness of the shape of the movement? These questions serve as a starting point to carry out the present research, which will be directed with a group of the 4th year of the specialized artistic education of the Conservatório de Música da Jobra, in the 2017/2018 school year. Based on the qualitative method, using the research-action instrument, this project intends to develop skills in the understanding of the form of movement. This awareness will be acquired through improvisation methods, within the discipline of contemporary dance technique. As a consequence, one of the main purpose of this project is also to provide students with more reflection about the variety of tools that exist in the world of dance as a way of creating movement. Techniques such as the questionnaire, the audiovisual recordings, the logbooks and participant observation will be used for this purpose.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Improvisação em dança Ferramentas de improvisação Expressão corporal Forma do movimento Improvisation in dance Improvisation tools Body expression Movement form