Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
22.69 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O Estágio do Ensino Especializado foi realizado durante o ano lectivo de 2016/2017, com os alunos da disciplina de Orquestra da Ourearte (Escola de Música e Artes de Ourém). Estiveram envolvidos alunos do Ensino Artístico Especializado: vinte e nove alunos do Curso Básico de Música, sete alunos do Curso Complementar, três alunos do Ensino Livre e quatro ex-alunos (estes últimos sem avaliação à disciplina). Este estágio incluiu uma programação anual de três concertos. Em preparação para estes, foram leccionadas trinta e duas aulas, cada uma com a duração de duas horas e quinze minutos (ou seja, três blocos lectivos). O principal objectivo do estágio foi o desenvolvimento da capacidade de leccionar aulas de Orquestra a um grupo heterogéneo a vários níveis: (i) etário, (ii) dos conhecimentos e capacidades técnicas e (iii) dos estilos e velocidades de aprendizagem. Apresentam-se aqui os planos de aula elaborados para este fim. Seguidamente discorre-se - na descrição da prática pedagógica - sobre a caracterização da escola e dos alunos envolvidos no estágio e sobre as práticas educativas desenvolvidas pelo mestrando nas suas aulas. Este relatório termina com uma breve reflexão sobre o desempenho dos alunos e uma análise crítica da actividade docente. A experiência relatada foi uma fonte de enriquecimento pessoal e profissional, enquanto professor da disciplina de Orquestra.
Resumo II (Investigação) - O projecto de investigação realizado aborda o tema “a integração familiar como mecanismo da prática pedagógica performativa – orquestra de sopros”. O principal objectivo foi perceber a influência nos alunos da participação dos familiares na aprendizagem musical e na sua prática em orquestra. Este projecto teve como base a aprendizagem de um instrumento pertencente à orquestra de sopros. A escolha desta formação obedeceu aos seguintes critérios: em primeiro lugar, ao repertório realizado pela orquestra da escola; em segundo lugar, à disponibilidade de instrumentos para disponibilizar aos Enc. Ed. e, por fim, à composição da orquestra em si – pois a maioria dos membros do grupo frequenta a escola para estudar instrumentos de sopro. Os Enc. Ed. tiveram livre escolha no que toca à aprendizagem do instrumento, ficando ao seu critério a opção pelo instrumento dos seus educandos ou não. Este projecto consistiu em duas partes que se complementam. Quanto à primeira parte, cada familiar teve direito a uma aula de instrumento, que funcionou de quinze em quinze dias, com a duração de trinta minutos, sendo esta leccionada pelo professor responsável de instrumento. Nesta aula os principais objectivos foram a aprendizagem básica de funcionamento do instrumento e a preparação das obras a ser trabalhadas na orquestra dos Enc. Ed.. A segunda parte, consistiu na prática da disciplina de orquestra que também funcionou de quinze em quinze dias, paralelamente às aulas de instrumento, mas com uma duração de uma hora, no horário combinado com todos. Nesta investigação foi abordada a importância do contexto familiar na prática pedagógica das Orquestras dos Conservatórios, com enfoque em: (a) investigar a importância da consciencialização do processo de aprendizagem de um instrumentos por parte dos Enc. Ed.; (b) observar a evolução dos alunos na disciplina de Orquestra, quando fomentado um contexto familiar associado a esta prática; (c) identificar se a evolução é positiva ou negativa para os intervenientes e (d) investigar junto dos professores de instrumento eventuais melhorias na performance em aula individual dos alunos que fazem parte desta investigação
Abstract I (Teaching) - The Specialised Teaching Internship took place during the academic year of 2016/2017, with the Orchestra class of Ourearte (School of Arts and Music of Ourém). It involved students of the Specialised Artistic Education: twenty-nine pupils from the Basic Music Class, seven from the Complementary Class, three from the Open Class and 4 ex-pupils (the latter achieved no grade at this class). This insternship included an anual programm of three concerts. For these, thirty and two classes were thaught, each lasting two hours and fifteen minutes (that is, three lecture periods). The main goal of this instership was to improve the ability to teach an Orchestra class heterogeneous on several levels: (i) age, (ii) knowledge and technical abilities and (iii) style and speed of learning. Here the lesson plans to this end are presented. Subsequently - within the description of pedagogical pratice - we discourse on the school and the involved students characteristics and the teaching methods applied by the graduate student in his lessons. This reports is brought to its conclusion by a brief reflection on the pupils performance and a critical analysis of the teaching. The reported experience was a source of personal and professional improvement, particularly as an Orchestra teacher.
Abstract II (Research) - This research project focuses on the topic of familial integration as a strategy of performative teaching in the context of a wind orchestra. The main goal was to study the impact on the students of their relatives partaking in the musical learning process and in the orchestra practice. The project’s core idea was for a relative to learn to play a wind orchestra instrument. The choice of wind instruments was based: firstly, on the needs of the repertoire played by the school’s orchestra; secondly, on the availability of musical instruments to be lent to the relatives and, lastly, due to the composition of the group itself – most of its members attend the school to study a wind instrument. Parents or guardians were given free choice regarding which instrument to learn: they could learn both the instrument of their student or a different one. This project unfolded through two complementary parts. On one hand, each parent or guardian attended a thirty-minute instrument class every fortnight, lectured by the school’s teacher of that instrument. The main focus of these classes was the learning of the basics on the workings of the instrument and the training of the relevant orchestra repertoire. On the other hand, parents and guardians would also attend one-hour long orchestra rehearsals every fortnight, at a time agreed on by everybody. During this research, the importance of the familial context for the teaching practices of music school orchestras was investigated. The focuses were on: (a) researching the importance of parents and guardians being aware of the learning process involved in playing an instrument; (b) observing the progress of the students of this class, when a familial context was introduced the orchestra practice; (c) identifying if the general evolution was positive or negative for all involved in the study and (d) assessing, with their teachers, any improvements on solo classes by students partaking in the study.
Resumo II (Investigação) - O projecto de investigação realizado aborda o tema “a integração familiar como mecanismo da prática pedagógica performativa – orquestra de sopros”. O principal objectivo foi perceber a influência nos alunos da participação dos familiares na aprendizagem musical e na sua prática em orquestra. Este projecto teve como base a aprendizagem de um instrumento pertencente à orquestra de sopros. A escolha desta formação obedeceu aos seguintes critérios: em primeiro lugar, ao repertório realizado pela orquestra da escola; em segundo lugar, à disponibilidade de instrumentos para disponibilizar aos Enc. Ed. e, por fim, à composição da orquestra em si – pois a maioria dos membros do grupo frequenta a escola para estudar instrumentos de sopro. Os Enc. Ed. tiveram livre escolha no que toca à aprendizagem do instrumento, ficando ao seu critério a opção pelo instrumento dos seus educandos ou não. Este projecto consistiu em duas partes que se complementam. Quanto à primeira parte, cada familiar teve direito a uma aula de instrumento, que funcionou de quinze em quinze dias, com a duração de trinta minutos, sendo esta leccionada pelo professor responsável de instrumento. Nesta aula os principais objectivos foram a aprendizagem básica de funcionamento do instrumento e a preparação das obras a ser trabalhadas na orquestra dos Enc. Ed.. A segunda parte, consistiu na prática da disciplina de orquestra que também funcionou de quinze em quinze dias, paralelamente às aulas de instrumento, mas com uma duração de uma hora, no horário combinado com todos. Nesta investigação foi abordada a importância do contexto familiar na prática pedagógica das Orquestras dos Conservatórios, com enfoque em: (a) investigar a importância da consciencialização do processo de aprendizagem de um instrumentos por parte dos Enc. Ed.; (b) observar a evolução dos alunos na disciplina de Orquestra, quando fomentado um contexto familiar associado a esta prática; (c) identificar se a evolução é positiva ou negativa para os intervenientes e (d) investigar junto dos professores de instrumento eventuais melhorias na performance em aula individual dos alunos que fazem parte desta investigação
Abstract I (Teaching) - The Specialised Teaching Internship took place during the academic year of 2016/2017, with the Orchestra class of Ourearte (School of Arts and Music of Ourém). It involved students of the Specialised Artistic Education: twenty-nine pupils from the Basic Music Class, seven from the Complementary Class, three from the Open Class and 4 ex-pupils (the latter achieved no grade at this class). This insternship included an anual programm of three concerts. For these, thirty and two classes were thaught, each lasting two hours and fifteen minutes (that is, three lecture periods). The main goal of this instership was to improve the ability to teach an Orchestra class heterogeneous on several levels: (i) age, (ii) knowledge and technical abilities and (iii) style and speed of learning. Here the lesson plans to this end are presented. Subsequently - within the description of pedagogical pratice - we discourse on the school and the involved students characteristics and the teaching methods applied by the graduate student in his lessons. This reports is brought to its conclusion by a brief reflection on the pupils performance and a critical analysis of the teaching. The reported experience was a source of personal and professional improvement, particularly as an Orchestra teacher.
Abstract II (Research) - This research project focuses on the topic of familial integration as a strategy of performative teaching in the context of a wind orchestra. The main goal was to study the impact on the students of their relatives partaking in the musical learning process and in the orchestra practice. The project’s core idea was for a relative to learn to play a wind orchestra instrument. The choice of wind instruments was based: firstly, on the needs of the repertoire played by the school’s orchestra; secondly, on the availability of musical instruments to be lent to the relatives and, lastly, due to the composition of the group itself – most of its members attend the school to study a wind instrument. Parents or guardians were given free choice regarding which instrument to learn: they could learn both the instrument of their student or a different one. This project unfolded through two complementary parts. On one hand, each parent or guardian attended a thirty-minute instrument class every fortnight, lectured by the school’s teacher of that instrument. The main focus of these classes was the learning of the basics on the workings of the instrument and the training of the relevant orchestra repertoire. On the other hand, parents and guardians would also attend one-hour long orchestra rehearsals every fortnight, at a time agreed on by everybody. During this research, the importance of the familial context for the teaching practices of music school orchestras was investigated. The focuses were on: (a) researching the importance of parents and guardians being aware of the learning process involved in playing an instrument; (b) observing the progress of the students of this class, when a familial context was introduced the orchestra practice; (c) identifying if the general evolution was positive or negative for all involved in the study and (d) assessing, with their teachers, any improvements on solo classes by students partaking in the study.
Description
Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Orquestra Contexto/interacção familiar Instrumento Diálogo Ensino artístico Música na comunidade Encarregado de educação Orchestra Musical instrument Dialogue Guardian Assessments Artistic teaching Music community
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa