Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.73 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório, realizado no âmbito da Prática Profissional Supervisionada II,
centra-se numa reflexão e fundamentação da intervenção realizada como educadoraestagiária,
num jardim de infância de cariz privado, localizado em Lisboa, com um grupo
de crianças situado na faixa etária dos três anos.
Em termos estruturais, o trabalho divide-se em cinco capítulos: o primeiro capítulo
é referente à introdução, o segundo capítulo é destinado à caracterização reflexiva do
contexto onde se desenvolveu a prática, oferecendo uma análise reflexiva da intervenção,
da qual surgem as intencionalidades educativas. Segue-lhe o capítulo referente à
explicitação e fundamentação teórica da investigação realizada, centrada na problemática
“Explorar, descobrir e aprender: sentidos e potencialidades do brincar heurístico no
jardim de infância”, que dá nome ao presente relatório. Os dois últimos capítulos são
destinados à construção da profissionalidade docente e a uma conclusão reflexiva e
avaliativa de toda a intervenção realizada no contexto com todos os intervenientes.
No que diz respeito à pesquisa empírica desenvolvida, esta investigação caracterizase
metodologicamente por ser de natureza qualitativa, com enfoque numa investigaçãoação
baseada na observação, reflexão e análise dos dados recolhidos, com a finalidade de
melhorar a ação pedagógica. A investigação permitiu constatar que o tema tem em
consideração as escolhas e ações das crianças, ocorrendo num ambiente mágico e
imprevisível, onde estas são autoras da sua própria aprendizagem. Destaca ainda, por um
lado, o potencial do brincar heurístico na promoção de experiências únicas e diversificadas,
e de descobertas ricas em interações, utilizando materiais que estimulam a sua imaginação
e criatividade; e, por outro, a necessidade do/a adulto/a atribuir a devida importância ao
brincar heurístico e promovê-lo como uma estratégia diferenciada e potenciadora do
desenvolvimento e da aprendizagem das crianças.
ABSTRACT The present report emerges from the realization of Supervised Professional Practice II, which aims to elaborate a reflection and justification of the intervention carried out as a trainee-educator, in a private institution, located in Lisbon, with a group of 3 years old children. In structural terms, the work is divided into five chapters: the first chapter refers to the introduction, the second chapter is intended for the reflective characterization of the context where the practice was developed, carrying out a reflective analysis of the intervention and where the educational intentions arise. The last two chapters are intended for the construction of teaching professionalism and a reflective and evaluative conclusion of all the intervention carried out in the context with all the intervenients. With regard, more specifically, to the empirical research carried out, this investigation is methodologically characterized by being of a qualitative nature, focusing on an action-research based on observation, reflection, and analysis of the collected data, with the aim of improving the pedagogical action. The investigation showed that the theme considers the children's choices and actions, taking place in a magical and unpredictable environment, where they are the authors of their own learning. It also highlights, on the one hand, the potential of heuristic play in promoting unique and diverse experiences, and rich discoveries in interactions, using materials that stimulate their imagination and creativity; and, on the other hand, the need for adults to attribute due importance to heuristic play and promote it as a differentiated strategy that enhances children's development and learning.
ABSTRACT The present report emerges from the realization of Supervised Professional Practice II, which aims to elaborate a reflection and justification of the intervention carried out as a trainee-educator, in a private institution, located in Lisbon, with a group of 3 years old children. In structural terms, the work is divided into five chapters: the first chapter refers to the introduction, the second chapter is intended for the reflective characterization of the context where the practice was developed, carrying out a reflective analysis of the intervention and where the educational intentions arise. The last two chapters are intended for the construction of teaching professionalism and a reflective and evaluative conclusion of all the intervention carried out in the context with all the intervenients. With regard, more specifically, to the empirical research carried out, this investigation is methodologically characterized by being of a qualitative nature, focusing on an action-research based on observation, reflection, and analysis of the collected data, with the aim of improving the pedagogical action. The investigation showed that the theme considers the children's choices and actions, taking place in a magical and unpredictable environment, where they are the authors of their own learning. It also highlights, on the one hand, the potential of heuristic play in promoting unique and diverse experiences, and rich discoveries in interactions, using materials that stimulate their imagination and creativity; and, on the other hand, the need for adults to attribute due importance to heuristic play and promote it as a differentiated strategy that enhances children's development and learning.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Educação de Infância Brincar heurístico Crianças Childhood education Heuristic play Children Professionality
Citation
Figueiredo, S I. C. (2023). Explorar, descobrir e aprender: sentidos e potencialidades do brincar heurístico no jardim de infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/16477
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa