Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.36 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório é o culminar do trabalho realizado nas práticas supervisionadas realizadas durante o 2.º ano do mestrado. Para além de uma breve descrição da prática pedagógica realizada em dois diferentes ciclos de escolaridade, apresenta-se ainda o estudo realizado no contexto de 1.º Ciclo do Ensino Básico.
No contexto do 1.º Ciclo do Ensino Básico acompanhámos uma turma multinível, com alunos matriculados em diferentes anos de escolaridade (do 1.º ao 4.º. inclusive). Os objetivos propostos a alcançar com este grupo de alunos foram: “Desenvolver rotinas de avaliação/reflexão diárias”, “Desenvolver o gosto pelas ciências experimentais e História”, “Desenvolver trabalho de texto poético” e “Desenvolver rotinas matemáticas em grupo”.
Durante a prática realizada em contexto de 2.º Ciclo do Ensino Básico foram acompanhadas duas turmas de 5.º ano em Matemática e Ciências Naturais. Com o projeto criado para implementar neste contexto foram procurados cumprir os seguintes objetivos: “Desenvolver estratégias de cálculo mental com números racionais não negativos”, “Desenvolver conhecimentos de notação, vocabulário e simbologia matemática”, “Trabalhar em grupo e com materiais manipuláveis” e “Melhorar a prática de ações pessoais de preservação da Biodiversidade”.
O estudo apresentado neste relatório teve lugar no contexto multinível do 1º ciclo e pretendeu estudar o desenvolvimento das competências de socialização e autonomia, e aprendizagem, em situações em que os alunos dos diferentes anos de escolaridade trabalhavam em conjunto. Para tal, escolhemos as situações de trabalho de projeto, metodologia já desenvolvida com a turma.
Para este estudo, a revisão de bibliografia focou três vertentes: as turmas multinível, a autonomia e a socialização e a metodologia de trabalho de projeto.
A investigação realizada tem um cariz qualitativo e configura um estudo de caso, procurando interpretar as atitudes e ações dos alunos durante a realização dos projetos à luz do desenvolvimento de competências de autonomia e socialização. Os resultados mostram que em todas as vertentes estudadas (socialização, autonomia e aprendizagem) os efeitos positivos do trabalho conjunto são notórios, embora as atitudes de autonomia sejam menos constantes.
ABSTRACT The following report summarizes the work made in the supervised practices carried out during the 2nd year of the Master’s Degree. Besides a brief description of the pedagogical practice carried in two different schooling cycles, includes a study in the context of a 1st cycle practice. In the context of the 1st cycle we followed a multilevel class, with students from different grades of schooling (from the 1º to the 4º grade inclusively). The objectives proposed to accomplish with this group of students were: “Develop routine procedures of daily evaluation/ reflexion”, “Develop the passion for experimental sciences and history”, “Develop work of poetic texts” and “Develop routine procedures of mathematics in group”. During the practice performed in context of the 2nd cycle of Basic Education were followed two 5th grade classes in Mathematics and Natural Sciences. With the project created to be implemented in this context it was intended to accomplish the following objectives: “Develop strategies of mental calculus with non-negative rational numbers”, “Develop knowledge of notation, vocabulary and mathematical symbology”, “Group work and working with manipulable” and “Improve the practice of personal actions of biodiversity prevention”. The presented study in this report took place in the multilevel context of the 1º cycle and intended to study the development of socialization skills and autonomy, and learning, in situations where the students of different grades of schooling worked together. In order to study this, we choose situations of project work, a methodology already developed with the class. For this study, the bibliography revision was focused on three slopes: the multileveled classes, the autonomy and the socialization and methodology of project work. The investigation performed is qualitative and forms a study case, seeking to interpret attitudes and actions of the students during the performance of the projects in the scope of the autonomy and socialization skills development. The results show that in all the slopes studied (socialization, autonomy and learning) the positive effects of group work are notorious, although the autonomy attitudes are less constants.
ABSTRACT The following report summarizes the work made in the supervised practices carried out during the 2nd year of the Master’s Degree. Besides a brief description of the pedagogical practice carried in two different schooling cycles, includes a study in the context of a 1st cycle practice. In the context of the 1st cycle we followed a multilevel class, with students from different grades of schooling (from the 1º to the 4º grade inclusively). The objectives proposed to accomplish with this group of students were: “Develop routine procedures of daily evaluation/ reflexion”, “Develop the passion for experimental sciences and history”, “Develop work of poetic texts” and “Develop routine procedures of mathematics in group”. During the practice performed in context of the 2nd cycle of Basic Education were followed two 5th grade classes in Mathematics and Natural Sciences. With the project created to be implemented in this context it was intended to accomplish the following objectives: “Develop strategies of mental calculus with non-negative rational numbers”, “Develop knowledge of notation, vocabulary and mathematical symbology”, “Group work and working with manipulable” and “Improve the practice of personal actions of biodiversity prevention”. The presented study in this report took place in the multilevel context of the 1º cycle and intended to study the development of socialization skills and autonomy, and learning, in situations where the students of different grades of schooling worked together. In order to study this, we choose situations of project work, a methodology already developed with the class. For this study, the bibliography revision was focused on three slopes: the multileveled classes, the autonomy and the socialization and methodology of project work. The investigation performed is qualitative and forms a study case, seeking to interpret attitudes and actions of the students during the performance of the projects in the scope of the autonomy and socialization skills development. The results show that in all the slopes studied (socialization, autonomy and learning) the positive effects of group work are notorious, although the autonomy attitudes are less constants.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e Ensino do 2.º Ciclo do Ensino Básico em Matemática e Ciências Naturais
Keywords
Multinível Trabalho de projeto Autonomia Socialização. 1.º ciclo do ensino básico Multilevel classes 1st cycle of basic education Project work Autonomy Socialization
Citation
Martins, C. F. (2018). Trabalho de projeto numa turma multinível de 1.º Ciclo: autonomia, socialização e aprendizagem (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/9645