Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.22 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório de estágio foi realizado no ano letivo de 2015/2016, no âmbito do Mestrado em Ensino da Música na Escola Superior de Música de Lisboa. Este primeiro capítulo - Prática Pedagógica, é focado na Academia de Música de Almada e na descrição do meu processo de ensino enquanto professor de violino. Assim, pretendo demonstrar na Prática Pedagógica as características de maior relevo desta academia e todo o processo de ensino utilizado durante o estágio. Para esta finalidade, divido este capítulo em três fases. A primeira fase incide sobre a Academia de Música de Almada, onde é descrita, de forma abrangente, a sua história, funcionamento, cursos lecionados, entre outros. Toda a informação obtida refletiu um processo de pesquisa apoiada pelos documentos fundamentais da instituição (Regulamento Interno e Projeto Educativo) que enriqueceu o meu conhecimento sobre o ensino da música no concelho de Almada. De seguida, descrevo toda a vertente pedagógica e processos ensino-aprendizagem utilizados durante o estágio. Esta fase corresponde, por isso, à descrição dos alunos selecionados ao estágio, programas de estudo e procedimentos utilizados em aula dos seguintes estágios/graus académicos: Iniciação, 5º Grau e 7º Grau. Por fim, formalizo uma reflexão crítica e analítica de todo o trabalho pedagógico desenvolvido e de seguida, uma descrição de outras atividades realizadas paralelamente ao estágio.
Resumo II - A segunda parte deste trabalho centra-se na componente de investigação, na qual, é abordada a importância da música de conjunto como motivação para o estudo do violino. Esta investigação destaca sobretudo as classes de conjunto da Academia de Música de Almada e a forma como essas potenciam o estudo individual de violino. Apesar do foco no instrumento que leciono, creio ser possível generalizar para outros instrumentos de corda friccionada, uma vez que muitas das classes de conjunto abordadas exploram o contacto com o instrumento, num contexto de música em grupo. Esta investigação procura interligar a música de conjunto como forma de motivar os alunos no estudo/aperfeiçoamento do violino e os principais aspetos que podem despoletar essa motivação. Após rever todas as fontes primárias pesquisadas, o processo de investigação é suportado pela recolha de informação dos alunos de violino da academia sobre a sua classe de conjunto. Baseado em inquéritos, este estudo procura identificar características que podem motivar os alunos a melhorar o desenvolvimento no instrumento e consequente desempenho nos grupos em que estão inseridos. Considero que esta investigação também poderá ter um papel importante para a Academia de Música de Almada, ajudando todos os professores envolvidos a melhorar todas as classes de cordas friccionadas (violino, viola d´arco, violoncelo e contrabaixo).
Abstract I This supervised pratice report was held in 2015/2016, under the Master's Degree Course in Music Teaching at Escola Superior de Música de Lisboa. This first chapter - Pedagogical Practice, is focused on Academia de Música de Almada and the description of my teaching process as a violin teacher. In Pedagogical Practice, I intend to illustrate the most important features of this academy and the entire teaching process used during the supervised pratice. For this purpose, I divide this chapter in three phases. The first phase is focused on Academia de Música de Almada, where I widely described its history, functioning, courses, among others. All the information obtained in this research process is supported by the institution's fundamental documents (Internal Regulation and Educational Project) that enriched my knowledge about teaching music in Almada. After that, I describe all pedagogical aspects and teaching-learning processes used during the supervised pratice. This phase corresponds, therefore, to the description of all students selected, study programs and procedures used in the following academic stages: Initiation, 5th Degree and 7th Degree. In conclusion, I formalise a critical and analytical reflection of all pedagogical work developed and then, a description of other activities accomplished in parallel to the supervised pratice.
Abstract II - The second part of this work is focused in research, which is addressed to the importance of ensemble music as motivation for violin study. This research mainly addresses the ensemble classes of Academia de Música de Almada and how they enhance the individual violin study. Despite the focus on the instrument I teach, I believe it is possible to generalize to other friction stringed instruments, since many of the ensemble classes exploit the contact with instruments in a music group context. This research seeks to link ensemble music as a way to motivate students in the study / improvement of the violin and how they can trigger this motivation. After searching and reviewing all primary sources, the investigation process is supported by information from all violin students about their ensemble class. Based on surveys, this study seeks to identify the main features that can motivate students to improve in their instruments and their ensemble groups performances. I believe that this research may also play an important role for Academia de Música de Almada, assisting teachers to improve all friction strings classes (violin, viola, cello and double bass).
Resumo II - A segunda parte deste trabalho centra-se na componente de investigação, na qual, é abordada a importância da música de conjunto como motivação para o estudo do violino. Esta investigação destaca sobretudo as classes de conjunto da Academia de Música de Almada e a forma como essas potenciam o estudo individual de violino. Apesar do foco no instrumento que leciono, creio ser possível generalizar para outros instrumentos de corda friccionada, uma vez que muitas das classes de conjunto abordadas exploram o contacto com o instrumento, num contexto de música em grupo. Esta investigação procura interligar a música de conjunto como forma de motivar os alunos no estudo/aperfeiçoamento do violino e os principais aspetos que podem despoletar essa motivação. Após rever todas as fontes primárias pesquisadas, o processo de investigação é suportado pela recolha de informação dos alunos de violino da academia sobre a sua classe de conjunto. Baseado em inquéritos, este estudo procura identificar características que podem motivar os alunos a melhorar o desenvolvimento no instrumento e consequente desempenho nos grupos em que estão inseridos. Considero que esta investigação também poderá ter um papel importante para a Academia de Música de Almada, ajudando todos os professores envolvidos a melhorar todas as classes de cordas friccionadas (violino, viola d´arco, violoncelo e contrabaixo).
Abstract I This supervised pratice report was held in 2015/2016, under the Master's Degree Course in Music Teaching at Escola Superior de Música de Lisboa. This first chapter - Pedagogical Practice, is focused on Academia de Música de Almada and the description of my teaching process as a violin teacher. In Pedagogical Practice, I intend to illustrate the most important features of this academy and the entire teaching process used during the supervised pratice. For this purpose, I divide this chapter in three phases. The first phase is focused on Academia de Música de Almada, where I widely described its history, functioning, courses, among others. All the information obtained in this research process is supported by the institution's fundamental documents (Internal Regulation and Educational Project) that enriched my knowledge about teaching music in Almada. After that, I describe all pedagogical aspects and teaching-learning processes used during the supervised pratice. This phase corresponds, therefore, to the description of all students selected, study programs and procedures used in the following academic stages: Initiation, 5th Degree and 7th Degree. In conclusion, I formalise a critical and analytical reflection of all pedagogical work developed and then, a description of other activities accomplished in parallel to the supervised pratice.
Abstract II - The second part of this work is focused in research, which is addressed to the importance of ensemble music as motivation for violin study. This research mainly addresses the ensemble classes of Academia de Música de Almada and how they enhance the individual violin study. Despite the focus on the instrument I teach, I believe it is possible to generalize to other friction stringed instruments, since many of the ensemble classes exploit the contact with instruments in a music group context. This research seeks to link ensemble music as a way to motivate students in the study / improvement of the violin and how they can trigger this motivation. After searching and reviewing all primary sources, the investigation process is supported by information from all violin students about their ensemble class. Based on surveys, this study seeks to identify the main features that can motivate students to improve in their instruments and their ensemble groups performances. I believe that this research may also play an important role for Academia de Música de Almada, assisting teachers to improve all friction strings classes (violin, viola, cello and double bass).
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Música de conjunto Classe de conjunto Orquestra Aprendizagem do violino Academia de Música de Almada Chamber music Ensemble music Orquestra Motivation Violin learning
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa