Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.13 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As preocupações com a sustentabilidade do planeta vêm, nas últimas décadas, estimulando
várias iniciativas com vista a diminuição da degradação ambiental. Da mais importante, a Comissão
Brundtland, 1987, originou o conceito de Desenvolvimento Sustentável (DS), assente na visão de que
os recursos naturais são limitados e devem ser considerados e geridos diante do crescimento
económico. Diante disto, desenvolver sustentavelmente surge como um dos maiores desafios para as
mais distintas organizações.
Neste sentido, e devido ao importante papel que as Instituições de Ensino Superior (IES)
assumem na formação de indivíduos, os especialistas vêm apontando a responsabilidade destas na
construção de um futuro ambientalmente mais sustentável. Consequentemente, têm o dever de
propagar a alfabetização ambiental.
Assim, com a presente investigação procurou-se contribuir para um maior conhecimento
sobre como as IES têm vindo a cumprir com os seus papéis na construção de comportamentos
ambientalmente mais sustentáveis, procurando compreender, junto de duas IES (a Universidade Nova
de Lisboa -UNL e a Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG no Brasil), como as metodologias
ministradas na área da Sustentabilidade Ambiental (SA) são percecionadas e assimiladas pelos alunos
e, em que medida, estas instituições estão orientadas com a Agenda 2030.
Para tal, recorreu-se a uma metodologia mista, operacionalizada pela aplicação de um
inquérito por questionário a 271 estudantes e ex-alunos e 2 entrevistas a profissionais especialistas da
área da SA, das duas IES. Os resultados postos em evidência para além de esclarecerem as estratégias
que estas IES têm adotado para cumprir com os seus deveres nesta temática, alertam para a
necessidade de formação do corpo docente no contexto da SA, bem como, para a necessidade de
aproximar a grelha curricular dos ODS.
ABSTRACT: The concerns with the planet's sustainability have, in the last decades, stimulated several initiatives aiming at reducing environmental degradation. The most important one, the Brundtland Commission, 1987, originated the concept of Sustainable Development (SD), sustained by the view that natural resources are limited and must be considered and managed before economic growth. In view of this, sustainable development emerges as one of the greatest challenges for the most distinct organizations. In this sense, and due to the important role that Higher Education Institutions (HEI) assume in the formation of individuals, experts have been pointing out their responsibility in building a more environmentally sustainable future. Consequently, they have the duty to propagate environmental literacy. The aim of this research is to contribute to a greater knowledge about how HEI have been fulfilling their roles in the construction of more environmentally sustainable behaviors, seeking to understand, with two HEI (Universidade Nova de Lisboa - UNL in Portugal and Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG in Brazil), how the methodologies taught in the area of SA are perceived and assimilated by students and, to what extent, these institutions are oriented with the 2030 Agenda. A mixed methodology was used, operationalized by the application of a questionnaire to 271 students and alumini of these HEI. The results show the strategies that these HEI have adopted to fulfill their duties in this theme, alert to the need for faculty training in the context of SA, as well as, to the need to bring the curriculum grid closer to the SDG.
ABSTRACT: The concerns with the planet's sustainability have, in the last decades, stimulated several initiatives aiming at reducing environmental degradation. The most important one, the Brundtland Commission, 1987, originated the concept of Sustainable Development (SD), sustained by the view that natural resources are limited and must be considered and managed before economic growth. In view of this, sustainable development emerges as one of the greatest challenges for the most distinct organizations. In this sense, and due to the important role that Higher Education Institutions (HEI) assume in the formation of individuals, experts have been pointing out their responsibility in building a more environmentally sustainable future. Consequently, they have the duty to propagate environmental literacy. The aim of this research is to contribute to a greater knowledge about how HEI have been fulfilling their roles in the construction of more environmentally sustainable behaviors, seeking to understand, with two HEI (Universidade Nova de Lisboa - UNL in Portugal and Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG in Brazil), how the methodologies taught in the area of SA are perceived and assimilated by students and, to what extent, these institutions are oriented with the 2030 Agenda. A mixed methodology was used, operationalized by the application of a questionnaire to 271 students and alumini of these HEI. The results show the strategies that these HEI have adopted to fulfill their duties in this theme, alert to the need for faculty training in the context of SA, as well as, to the need to bring the curriculum grid closer to the SDG.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Sustentabilidade ambiental Ensino superior Desenvolvimento sustentável Geração Z Triple Bottom Line Environmental sustainability Higher education Sustainable development Generation Z
Citation
Meireles, A.F. (2021). As Instituições de Ensino Superior enquanto agentes formadores para uma sociedade ambientalmente sustentável. [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/14244
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social