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Advisor(s)
Abstract(s)
A pergunta de partida do presente artigo pode ser apresentada como uma
interrogação, sobre qual é o papel que os profissionais de Relações Públicas
(comunicação) são chamados a desempenhar nas federações desportivas em
Portugal. Os profissionais de comunicação têm responsabilidades operacionais e
estratégicas nas federações desportivas portuguesas? Como é que estas
organizações compreendem o conceito de “comunicação estratégica”? Será a
comunicação institucional ou corporativa é ainda entendida como uma função que pertence exclusivamente às empresas privadas? Tendo por base a noção de
responsabilidades estratégicas, foram consideradas questões como qual a forma de
definição das prioridades estratégicas ou o modo como é realizado o mapeamento e
gestão de públicos. Questões como a existência de um plano de relações com os
media ou de um plano de comunicação risco e crise foram também analisadas. Sob
a ideia de uma abordagem mais operacional foram abordados aspetos relacionados
com a realização de eventos ou ações pontuais e reativas. Os dados foram
recolhidos com recurso ao método de entrevista e os dados recolhidos analisados
com recurso a um programa de análise de conteúdo – Nvivo.
RESUMEN: Lo que buscamos en este artículo, es entender cómo conceptualizan las Federaciones Deportivas en Portugal las RRPP (la comunicación) en toda la amplitud de esta disciplina de la comunicación aplicada. ¿Cómo es encarada la comunicación estratégica en las federaciones deportivas em Portugal? Se ha recurrido al método de encuesta para recoger los datos y al análisis de contenido con recurso al programa N-Vivo para una su comprensión.
ASTRACT: The specific research question that this paper will be addressing may be summarised as an interrogation about the role that the Public Relations (communication) professionals are called to fulfill in the sports federations in Portugal. Do the communication professionals have operational and strategic responsibilities in the portuguese sports federations? How do these organisations understand the concept of “strategic communication”? Is institutional or corporate communications still understood as a function that belongs exclusively to the realm of the private companies? Under the umbrella concept of strategic responsibilities we’ve considered aspects as the definition of the communication priorities in a strategic and planned way or the mapping and management of the stakeholders. Questions as the existence of a media relations plan or a risk and crisis communication plan were also addressed. Under the idea of a more operational approach we’ve considered aspects that have to do with events and actions that are dealt in a merely responsive or casuistical way. In order to produce the data, semistructured interviews were conducted in all the sports federations respondents by a researcher, and the data collected analysed with the help of a qualitative text / content analysis software, NVivo.
RESUMEN: Lo que buscamos en este artículo, es entender cómo conceptualizan las Federaciones Deportivas en Portugal las RRPP (la comunicación) en toda la amplitud de esta disciplina de la comunicación aplicada. ¿Cómo es encarada la comunicación estratégica en las federaciones deportivas em Portugal? Se ha recurrido al método de encuesta para recoger los datos y al análisis de contenido con recurso al programa N-Vivo para una su comprensión.
ASTRACT: The specific research question that this paper will be addressing may be summarised as an interrogation about the role that the Public Relations (communication) professionals are called to fulfill in the sports federations in Portugal. Do the communication professionals have operational and strategic responsibilities in the portuguese sports federations? How do these organisations understand the concept of “strategic communication”? Is institutional or corporate communications still understood as a function that belongs exclusively to the realm of the private companies? Under the umbrella concept of strategic responsibilities we’ve considered aspects as the definition of the communication priorities in a strategic and planned way or the mapping and management of the stakeholders. Questions as the existence of a media relations plan or a risk and crisis communication plan were also addressed. Under the idea of a more operational approach we’ve considered aspects that have to do with events and actions that are dealt in a merely responsive or casuistical way. In order to produce the data, semistructured interviews were conducted in all the sports federations respondents by a researcher, and the data collected analysed with the help of a qualitative text / content analysis software, NVivo.
Description
Keywords
Comunicação no setor do desporto Federações desportivas Relações públicas Federaciones deportivas Comunicación en las organizaciones deportivas Relaciones públicas Sports communication Sports federations Public relations REF. IPL/2017/CFD_ESCS
Citation
Eiró, M. y Nunes, T.(2018). Comunicación en las federaciones deportivas en Portugal: ¿dónde estamos?, Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, vol 01, núm. 022, 65-88.
Publisher
Universidade da Coruña: Unidad de Investigación en Marketing Aplicado