Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Somatic approach - functional training and authentic Pilates Method as enhancers for availability and physical conditioning in dance composition classes, resorting to contemporary dance technique, for the 3rd year students of the Curso Profissional de Intérprete de Dança Contemporânea, at Escola Secundária Tomás Cabreira

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Relatório de Estágio - Eliana Carvalho.pdf8.31 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

ABSTRACT - This internship report bases its investigation on data collected according to the rules and regulations of the Regulamento do Estágio, within the framework of the Master of Dance Education, administered by the Escola Superior de Dança (ESD) and the Instituto Politécnico de Lisboa (IPL), in Portugal. The internship was implemented at the Curso Profissional de Intérprete de Dança Contemporânea (CPIDC), Portugal, with the 3rd year students of the final year within the Portuguese secondary level academic education in dance at Escola Secundária Tomás Cabreira (ESTC). The objectives of the pedagogical intervention concerned the enhancement of physical and mental conditioning of the students, resorting to basic level Mat exercises from Authentic Pilates Method (APM) and Functional Training (FT) and to contemporary dance technique (CDtechn). The aim is also to promote physical longevity and limit injuries, by employing movement efficacy and efficiency within dance conditioning and dance classes. Another goal is to understand the concept of ‘availability’ and how to enhance it in relation to the integrative body and mind awareness of the dance student. Using an Artistic research methodology, the practice led research method to collect investigative data, it was achieved to progressively adapt and transform the teaching strategies and pedagogical methodologies to suit the needs of the research work, as well as the reality of the pre-professional dance finalists within a vocational dance structure. The data collection instruments provided both academic and human insights into the acceptance of the teaching practice and methodology. The final analysis and reflective thoughts based upon this practical teaching intervention at CPIDC demonstrated that the students of the 3rd year at ESTC, verbally and physically, presented a positive transformation of interdisciplinary thinking and doing within their performativity of the contemporary dance technique. We conclude that the interdisciplinary and integrative methodology is a relevant teaching strategy that reflects contemporary dance, influenced by technical and artistic propagations, and the process of adaptation and transformations within the nature of dance evolution itself.
O presente relatório de estágio baseia a sua investigação em dados recolhidos de acordo com as normas e regulamentos do Regulamento do Estágio, no âmbito do Mestrado em Ensino de Dança, ministrado pela Escola Superior de Dança (ESD) e pelo Instituto Politécnico de Lisboa (IPL), em Portugal. O estágio foi implementado no Curso Profissional de Intérprete de Dança Contemporânea (CPIDC), Portugal, com os alunos do 3.º ano do último ano do ensino secundário português em dança, da Escola Secundária Tomás Cabreira (ESTC). Os objetivos da intervenção pedagógica consistiram na melhoria do condicionamento físico e mental dos alunos, recorrendo a exercícios de mat de nível básico do Método Autêntico de Pilates e do Treino Funcional, e à técnica de dança contemporânea. Pretende-se também promover a longevidade física e limitar lesões, ao implementar as noções de eficácia e eficiência do movimento, em aulas de condicionamento físico e de técnica. Outro objetivo é compreender o conceito de ‘disponibilidade’ e como melhorá-lo em relação à consciência corporal e mental do estudante de dança. Utilizando uma metodologia de investigação artística, o método de investigação conduzido pela prática, para recolha de dados investigativos, conseguiu-se adaptar e transformar progressivamente as estratégias de ensino e metodologias pedagógicas para se adequarem às necessidades do trabalho de investigação, bem como à realidade do aluno pré-profissional finalista de dança, dentro de uma estrutura de dança vocacional. Os instrumentos de coleta de dados forneceram o discernimento académico e humano sobre a prática e metodologia de ensino. A análise final e a reflexão baseada nesta intervenção prática docente no CPIDC demonstraram que os alunos do 3º ano da ESTC apresentaram verbal e fisicamente, uma transformação positiva do pensar e do fazer interdisciplinar no âmbito da sua performatividade da técnica de dança contemporânea. Concluímos que a metodologia interdisciplinar e integrativa é uma estratégia de ensino relevante que reflete a dança contemporânea, influenciada pelas propagações técnicas e artísticas, e o processo de adaptação e transformações dentro da própria natureza da evolução da dança.

Description

Internship report submitted to Escola Superior de Dança in candidacy for the degree in Master of Dance Education

Keywords

Availability Physical conditioning Efficiency Efficacy Integrative body

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue