| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 4.79 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I
Este Relatório de Estágio é um elemento fundamental da unidade curricular de Estágio do Ensino Especializado, pertencente ao plano de estudos do Mestrado em Ensino de Música da Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa. Nele se inscrevem os resultados do estágio desenvolvido em cooperação com a classe de Órgão da Escola Artística do Instituto Gregoriano de Lisboa, no ano lectivo de 2021/22, na modalidade de observação estruturada e leccionação a três alunos de níveis distintos: Iniciação, Básico e Secundário. Após uma análise à figura do mestrando, suas expectativas e objectivos a alcançar com a realização deste trabalho, contextualizamos a instituição de acolhimento e a sua histórica classe de Órgão e desenvolvemos uma descrição dos alunos, das aulas observadas e das aulas dadas. Aí tomamos boa nota dos discursos realizados entre os Professores cooperantes — importantes figuras da cultura organística portuguesa e com vasta experiência pedagógica —, e os respectivos alunos, dos diferentes repertórios e da sua adequação pedagógica, do confronto entre os conceitos postulados pelas Ciências da Educação e as práticas realizadas no contexto desta classe, consolidando a experiência privilegiante que esta modalidade de estágio oferece. Por fim, produzimos uma reflexão dedicada a este processo de aquisição de conhecimentos, fundamental ao candidato a docente profissionalizado no Ensino Artístico Especializado.
Abstract I This Intership Report plays a key role in the Specialized Teaching Internship course, part of the Master’s in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa. It includes the results of the internship developed in cooperation with the Organ class of Escola Artística do Instituto Gregoriano de Lisboa, in the academic year 2021/22, in the modality of structured observation and teaching to three students of different levels: “Iniciação”, “Básico” and “Secundário”. After analyzing the profile of the master’s student, its expectations and objectives to be achieved with this work, the context of the host institution and its historic organ class is described. A description of the students, the observed classes, and the classes taught is also included. On that subject, a view on the dialogues between the cooperating teachers — important figures in the Portuguese organ culture with vast pedagogical experience — and their students, the different repertoires chosen and their pedagogical suitability, the discussion between some Educational Sciences’ concepts and the practices carried out in the context of this class, consolidating the privileged experience that this intership modality ensures. Finally, we produce a personal view on this knowledge acquisition process, one that is fundamental to the professionlized teaching candidate in Specialized Artistic Education.
Resumo II O Projecto de Investigação que integra a segunda parte deste documento partiu de uma aspecto informalmente transmitido em conversas com docentes do Ensino Artístico Especializado: o da redução das classes de Órgão em Portugal. Essa ideia pré-concebida teria fundamento na experiência desses professores que, nas respectivas classes, testemunhariam uma situação preocupante quanto à sustentabilidade dos percursos formativos dos seus alunos, dado um baixo nível motivacional. Importa por isso entender o paradigma do Ensino Artístico Especializado no nosso país, onde essas classes se integram, que oferta curricular há actualmente e, sobretudo, procurar respostas no que à recente evolução da sua dimensão diz respeito. Para tal, foi realizado um estudo quantitativo que identificasse o número de alunos, a sua distribuição por ciclos de estudos, por regimes de frequência e pudesse avaliar o sucesso do seu percurso académico. Por outro lado, recolheu-se testemunhos e reflexões por parte de docentes de Órgão e Direcções Pedagógicas, em contexto de entrevista, relativamente ao paradigma actual de ensino geral e de ensino deste instrumento. O objectivo primordial foi a produção de um estudo qualitativo que demonstre a criação de uma teoria fundamentada, que venha comprovar um elo de ligação entre todas as perspectivas e contribua para uma definição o mais aproximada possível desse paradigma. Ambos os estudos contribuíram com os seus resultados para o esclarecimento sobre as questões de investigação inicialmente levantadas. A partir desses dados actualizados, foi realizado um exercício de reflexão que culmina na proposta de dois contributos para o ensino da Música em Portugal, para a manutenção destas classes e, eventualmente, para o seu crescimento.
Abstract II The Research Project that constitutes the second part of this document has its origins in a view, informally conveyed in conversations with some of the Specialized Artistic Education teachers: the scaling down of the Organ classes in Portugal. This preconceived idea would be based on those teacher’s experience who would witness, in their own classes, a worrying situation regarding the sustainability of their students’ educational paths, given a low level of motivation. Therefore, it is important to understand the models of the Specialized Artistic Education in our country, where these classes are integrated, what curricula is currently available, and, above all, to seek answers regarding their dimension and their recent evolution. To this end, a quantative approach was performed to identify the number of students, their distribution by study cycles, regimes, and evaluate the success of their academic instruction. On the other hand, testimonies and reflections were collected from Organ teachers and pedagogical board members, through interviews, concerning the current paradigm of general education and the pedagogical aspects of teaching this instrument. The primary goal was to produce a qualitative study that fuels the creation of a grounded theory, which will demonstrate a link between all perspectives and contributions of this paradigm. The findings of both studies will provide answers to the initially raised research questions. Based on this enlightening and updated data, a personal contribution is given through two possible solutions to Music education in Portugal, in order to keep those classes and, eventually promote their growth.
Abstract I This Intership Report plays a key role in the Specialized Teaching Internship course, part of the Master’s in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa. It includes the results of the internship developed in cooperation with the Organ class of Escola Artística do Instituto Gregoriano de Lisboa, in the academic year 2021/22, in the modality of structured observation and teaching to three students of different levels: “Iniciação”, “Básico” and “Secundário”. After analyzing the profile of the master’s student, its expectations and objectives to be achieved with this work, the context of the host institution and its historic organ class is described. A description of the students, the observed classes, and the classes taught is also included. On that subject, a view on the dialogues between the cooperating teachers — important figures in the Portuguese organ culture with vast pedagogical experience — and their students, the different repertoires chosen and their pedagogical suitability, the discussion between some Educational Sciences’ concepts and the practices carried out in the context of this class, consolidating the privileged experience that this intership modality ensures. Finally, we produce a personal view on this knowledge acquisition process, one that is fundamental to the professionlized teaching candidate in Specialized Artistic Education.
Resumo II O Projecto de Investigação que integra a segunda parte deste documento partiu de uma aspecto informalmente transmitido em conversas com docentes do Ensino Artístico Especializado: o da redução das classes de Órgão em Portugal. Essa ideia pré-concebida teria fundamento na experiência desses professores que, nas respectivas classes, testemunhariam uma situação preocupante quanto à sustentabilidade dos percursos formativos dos seus alunos, dado um baixo nível motivacional. Importa por isso entender o paradigma do Ensino Artístico Especializado no nosso país, onde essas classes se integram, que oferta curricular há actualmente e, sobretudo, procurar respostas no que à recente evolução da sua dimensão diz respeito. Para tal, foi realizado um estudo quantitativo que identificasse o número de alunos, a sua distribuição por ciclos de estudos, por regimes de frequência e pudesse avaliar o sucesso do seu percurso académico. Por outro lado, recolheu-se testemunhos e reflexões por parte de docentes de Órgão e Direcções Pedagógicas, em contexto de entrevista, relativamente ao paradigma actual de ensino geral e de ensino deste instrumento. O objectivo primordial foi a produção de um estudo qualitativo que demonstre a criação de uma teoria fundamentada, que venha comprovar um elo de ligação entre todas as perspectivas e contribua para uma definição o mais aproximada possível desse paradigma. Ambos os estudos contribuíram com os seus resultados para o esclarecimento sobre as questões de investigação inicialmente levantadas. A partir desses dados actualizados, foi realizado um exercício de reflexão que culmina na proposta de dois contributos para o ensino da Música em Portugal, para a manutenção destas classes e, eventualmente, para o seu crescimento.
Abstract II The Research Project that constitutes the second part of this document has its origins in a view, informally conveyed in conversations with some of the Specialized Artistic Education teachers: the scaling down of the Organ classes in Portugal. This preconceived idea would be based on those teacher’s experience who would witness, in their own classes, a worrying situation regarding the sustainability of their students’ educational paths, given a low level of motivation. Therefore, it is important to understand the models of the Specialized Artistic Education in our country, where these classes are integrated, what curricula is currently available, and, above all, to seek answers regarding their dimension and their recent evolution. To this end, a quantative approach was performed to identify the number of students, their distribution by study cycles, regimes, and evaluate the success of their academic instruction. On the other hand, testimonies and reflections were collected from Organ teachers and pedagogical board members, through interviews, concerning the current paradigm of general education and the pedagogical aspects of teaching this instrument. The primary goal was to produce a qualitative study that fuels the creation of a grounded theory, which will demonstrate a link between all perspectives and contributions of this paradigm. The findings of both studies will provide answers to the initially raised research questions. Based on this enlightening and updated data, a personal contribution is given through two possible solutions to Music education in Portugal, in order to keep those classes and, eventually promote their growth.
Description
Relatório de Estágio de Mestrado apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Ensino de Música.
Keywords
Paradigma de ensino Ensino artístico especializado Classes de órgão em Portugal Práticas pedagógicas Motivação Teaching paradigm Specialized artistic education Organ classes in Portugal Pedagogical practices Motivation
Pedagogical Context
Citation
Afonso, J.P.M. (2024). O ensino de órgão em Portugal. Caracterização e recente evolução das classes de órgão nas principais instituições pedagógicas, reflexão sobre desafios actuais e proposta de soluções para a sua manutenção e crescimento. [Relatório de Estágio de Mestrado, Escola Superior de Música de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/22234
