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Authors
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Abstract(s)
A arquitetura do som tem os seus alicerces frequentemente escondidos na escuridão da
sala de cinema, dissimulados, mas sempre presentes, enquanto os olhos do espetador estão
voltados para a luz da tela. Mas qual é o verdadeiro impacto do desenho de som na nossa
perceção enquanto experienciamos uma obra de cinema? Será o seu papel meramente a
“ilustração” auditiva da imagem? Ou é possível, como criadores, concebermos uma obra em
que o som é um veículo para uma experiência sensorial com valor próprio e poderá
estabelecer uma relação entre o espetador e a obra que não esteja subordinada pela imagem?
Neste relatório pretende fazer-se a reflexão sobre o poder percetivo do desenho do som
na experiência de um filme, analisando a sua relação com a imagem, os elementos que a
constituem e a perceção do espetador. Debruço-me, na primeira parte deste relatório, sobre
uma contextualização teórica apoiada em diferentes académicos e pensadores, que
escreveram e estudaram os temas da percepção do som e do cinema. Depois confronto esses
mesmos conhecimentos com a investigação feita durante o período de estágio na empresa
Walla Collective, uma casa de pós-produção em Lisboa. No estágio, sinalizo e destaco dois
filmes, cuja pós-produção de som pude acompanhar; Past Perfect do realizador Jorge Jácome
e Armour do realizador Sandro Aguilar. Parto para uma análise detalhada do desenho de som
de cada um destes filmes e qual o papel deste na perceção do espetador.
ABSTRACT - Despite being present at all times, the foundations for sound architecture are frequently hidden in the darkness of the movie theater, while the viewers’ eyes focus on the screen lights. But what is the true impact of sound design in our perception as we experience a cinematographic piece of work? Is its role a mere acoustic “illustration” of the image? Or is it possible, as a creator, to conceive a body of work in which sound drives a sensory experience with a value of its own that may link the viewer and the work in a way where it isn’t subordinated by image? This dissertation aims to reflect on the perceptive power of sound design in a film experience by analyzing its elements, its connection with image and the viewer’s understanding. The first part of this dissertation elaborates on a theoretical contextualization based on various scholars and thinkers who have written and studied the themes of perception, sound and film. These findings are then faced with the investigation during the internship term at Walla Collective, a post-production agency located in Lisbon. During the internship, I focus on “Past Perfect” by the director Jorge Jácome and “Armour” by the director Sandro Aguilar, two projects of which I was able to follow the sound post-production. The dissertation then embarks on a sound design analysis of both films and their roles in the viewer’s perception.
ABSTRACT - Despite being present at all times, the foundations for sound architecture are frequently hidden in the darkness of the movie theater, while the viewers’ eyes focus on the screen lights. But what is the true impact of sound design in our perception as we experience a cinematographic piece of work? Is its role a mere acoustic “illustration” of the image? Or is it possible, as a creator, to conceive a body of work in which sound drives a sensory experience with a value of its own that may link the viewer and the work in a way where it isn’t subordinated by image? This dissertation aims to reflect on the perceptive power of sound design in a film experience by analyzing its elements, its connection with image and the viewer’s understanding. The first part of this dissertation elaborates on a theoretical contextualization based on various scholars and thinkers who have written and studied the themes of perception, sound and film. These findings are then faced with the investigation during the internship term at Walla Collective, a post-production agency located in Lisbon. During the internship, I focus on “Past Perfect” by the director Jorge Jácome and “Armour” by the director Sandro Aguilar, two projects of which I was able to follow the sound post-production. The dissertation then embarks on a sound design analysis of both films and their roles in the viewer’s perception.
Description
Relatório de Estágio submetido à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Desenvolvimento de Projeto Cinematográfico - especialização em Tecnologias de Pós-Produção
Keywords
Desenho de som Perceção Imagem Sound design Perception Image
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema