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Authors
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Abstract(s)
O setor audiovisual atravessa um período de grande transformação, tornando cada vez mais exigente a procura por soluções inovadoras. Neste contexto, a criatividade assume um papel de destaque para a diferenciação e sucesso dos conteúdos produzidos.
Ao longo da presente investigação ficou patente a escassez de estudos que relacionem a criatividade com a produção audiovisual. Tornou-se, assim, pertinente efetuar um estudo acerca da essência criativa de uma produção audiovisual, mediante a realização de um estágio na produtora Tworlds Productions, onde foi possível empreender observação participante e efetuar entrevistas semiestruturadas. Tratou-se de um estudo de caso, assente numa metodologia qualitativa e fundamentado nos seguintes objetivos: estudar o processo de trabalho da produtora Tworlds; aferir a importância da criatividade no contexto da produção audiovisual; identificar as estratégias utilizadas para a construção de uma narrativa criativa; aferir quais as fontes de inspiração criativa; e evidenciar os desafios enfrentados pelos profissionais da área audiovisual.
O relatório de estágio está organizado em cinco capítulos, abordando o enquadramento conceptual, a apresentação da Tworlds Productions, a metodologia, o desenvolvimento do estágio e a análise de dados.
A investigação permitiu dar resposta aos objetivos delineados, demonstrando o impacto das soluções criativas na prática profissional e oferecendo perspetivas para futuros estudos no setor audiovisual.
ABSTRACT: The audiovisual sector is going through a period of great transformation, making the search for innovative solutions increasingly demanding. In this context, creativity plays an important role in the differentiation and success of the content produced. Throughout this investigation, the scarcity of studies linking creativity and audiovisual production became clear. Therefore, it became pertinent to carry out a study on the creative essence of an audiovisual production, by doing an internship at Tworlds Productions, where it was possible to undertake participant observation and semi-structured interviews. It turned out to be a case study, based on a qualitative methodology and founded on the following objectives: to study the work process at Tworlds Productions; to assess the importance of creativity in the context of audiovisual production; to identify the strategies used to construct a creative narrative; to assess the sources of creative inspiration; and to highlight the challenges faced by audiovisual professionals. This internship report is organized into five chapters, covering the conceptual framework, the presentation of Tworlds Productions, the methodology, the development of the internship and data analysis. The research provided an answer to the objectives previously set, demonstrating the impact of creative solutions on professional practice and offering prospects for future studies in the audiovisual sector.
ABSTRACT: The audiovisual sector is going through a period of great transformation, making the search for innovative solutions increasingly demanding. In this context, creativity plays an important role in the differentiation and success of the content produced. Throughout this investigation, the scarcity of studies linking creativity and audiovisual production became clear. Therefore, it became pertinent to carry out a study on the creative essence of an audiovisual production, by doing an internship at Tworlds Productions, where it was possible to undertake participant observation and semi-structured interviews. It turned out to be a case study, based on a qualitative methodology and founded on the following objectives: to study the work process at Tworlds Productions; to assess the importance of creativity in the context of audiovisual production; to identify the strategies used to construct a creative narrative; to assess the sources of creative inspiration; and to highlight the challenges faced by audiovisual professionals. This internship report is organized into five chapters, covering the conceptual framework, the presentation of Tworlds Productions, the methodology, the development of the internship and data analysis. The research provided an answer to the objectives previously set, demonstrating the impact of creative solutions on professional practice and offering prospects for future studies in the audiovisual sector.
Description
Relatório de estágio de mestrado apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Audiovisual Criatividade Produção Storytelling Workflow Creativity Production
Citation
Ventura, R.A. (2024). A essência criativa de uma produção audiovisual: Um estudo de caso na produtora Tworlds Productions. [Relatório de estágio de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/21596
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social