Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.03 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi realizado no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico, tendo sido desenvolvido um estudo, no momento da intervenção, com a participação de duas turmas do 1.º ano de escolaridade. Considerando as fragilidades e potencialidades observadas, surge a problemática da presente investigação: A poesia enquanto estratégia para o desenvolvimento da consciência fonológica. Como tal, definiram-se objetivos gerais que visavam o desenvolvimento da consciência fonológica ao nível da sílaba, da intrassílaba e do fonema, tendo sido delineados três objetivos específicos, na perspetiva da criança, sendo eles (i) Identificar a sílaba inicial de uma palavra, (ii) Identificar palavras que rimam e (iii) Identificar fonemas em palavras. Neste sentido, foi necessária a aplicação de um pré-teste e um pós-teste nos dois grupos, procedendo-se, posteriormente, à análise e comparação de resultados, pelo que este estudo se enquadra numa metodologia de natureza quantitativa, com procedimentos semelhantes aos da investigação-ação. Entre a aplicação dos testes foram realizadas várias atividades de consciência fonológica, a partir de poemas de diversos autores, no grupo de intervenção. Os resultados obtidos mostram, no grupo de intervenção, a existência de melhorias relativamente ao desenvolvimento da consciência fonológica, particularmente nos domínios silábico e intrassilábico, ainda que não sejam sempre significativas. Deste modo, parece possível afirmar que a poesia, aliada a atividades específicas para o desenvolvimento da consciência fonológica, pode ser uma estratégia para o seu desenvolvimento. Idealmente, estas atividades deveriam estar presentes quer no momento da alfabetização, quer na fase que a antecede.
ABSTRACT This report was developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II curricular unit of the master’s degree in Primary School Teaching and Portuguese and Portuguese History and Geography in the 2nd Cycle of Basic School. Considering the weaknesses and potentialities observed, the problematic of this research emerged: Poetry as a strategy for the development of phonological awareness. As such, general objectives were set aiming at the development of phonological awareness at the syllable, intrasyllable and phoneme levels, and three specific objectives were outlined from the child's perspective: (i) Identify the initial syllable of a word, (ii) Identify words that rhyme, and (iii) Identify phonemes in words. Therefore, a pre-test and a post-test were applied to both groups, and the results were subsequently analyzed and compared; thus, this study is framed within a quantitative methodology, with procedures similar to those of action research. Between the application of the tests, several phonological awareness activities were performed in the intervention group, based on poems by several authors. The results obtained show, in the intervention group, the existence of improvements regarding the development of phonological awareness, particularly in syllabic and intrasyllabic awareness, although not always significant. Thus, it seems possible to state that poetry, combined with specific activities for the development of phonological awareness, can be a strategy for its development. Ideally, these activities should be present both at the time of literacy and in the phase that precedes it.
ABSTRACT This report was developed within the scope of the Supervised Teaching Practice II curricular unit of the master’s degree in Primary School Teaching and Portuguese and Portuguese History and Geography in the 2nd Cycle of Basic School. Considering the weaknesses and potentialities observed, the problematic of this research emerged: Poetry as a strategy for the development of phonological awareness. As such, general objectives were set aiming at the development of phonological awareness at the syllable, intrasyllable and phoneme levels, and three specific objectives were outlined from the child's perspective: (i) Identify the initial syllable of a word, (ii) Identify words that rhyme, and (iii) Identify phonemes in words. Therefore, a pre-test and a post-test were applied to both groups, and the results were subsequently analyzed and compared; thus, this study is framed within a quantitative methodology, with procedures similar to those of action research. Between the application of the tests, several phonological awareness activities were performed in the intervention group, based on poems by several authors. The results obtained show, in the intervention group, the existence of improvements regarding the development of phonological awareness, particularly in syllabic and intrasyllabic awareness, although not always significant. Thus, it seems possible to state that poetry, combined with specific activities for the development of phonological awareness, can be a strategy for its development. Ideally, these activities should be present both at the time of literacy and in the phase that precedes it.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Consciência fonológica Poesia Estratégia 1.º ciclo do ensino básico Phonological awareness Poetry Strategy 1st cycle of basic education
Citation
Araújo, C. P. (2021). A poesia enquanto estratégia para o desenvolvimento da consciência fonológica (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14446