Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.63 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório foi realizado no âmbito da Unidade Curricular de Estágio de Ensino
Especializado da Música, para a conclusão do Mestrado em Ensino de Música pela Escola
Superior de Música de Lisboa. Neste sentido, foram descritas todas as práticas pedagógicas e
didácticas elaboradas durante o ano lectivo de 2022/2023, na Escola Profissional
Metropolitana, na modalidade de observação. A caracterização da escola e dos respectivos
alunos, dos planos curriculares e dos critérios de avaliação faz parte da contextualização deste
período descrito no documento. No que respeita à prática pedagógica, foram realizadas fichas
de observação das aulas acompanhadas, planos das aulas leccionadas pelo mestrando e a
planificação anual dos alunos participantes. Durante este período, foram postas em prática as
aprendizagens adquiridas durante as Unidades Curriculares do primeiro ano de Mestrado,
entre as quais: Psicopedagogia, Didáctica da Música e Psicologia da Educação aplicando
estratégias, diferentes estilos de aprendizagem, ferramentas para o desenvolvimento de
competências, dinâmicas emocionais e motivacionais e a compreensão das teorias da
aprendizagem e da pedagogia da performance musical.
Resumo II - A investigação sobre a Auto-Regulação da Aprendizagem foi o tema que sustentou todo este capítulo. Através de uma revisão bibliográfica de referência, tanto a nível nacional como internacional, foi possível apresentar uma concepção abrangente desta teoria nas suas dimensões, estratégias chave e importância no contexto de aprendizagem instrumental bem como o impacto na auto-estima, confiança e auto-regulação emocional que tem nos alunos. É valorizado o papel do professor neste contexto enquanto promotor da metacognição, da autonomia e de outros valores essenciais para um percurso auto-regulatório consistente e consciente no aluno. São mencionadas algumas lacunas na investigação sobre esta teoria e é feita um conjunto de propostas de investigação futura a este nível. No contexto mais específico desta investigação, realizou-se o estudo da presença da Auto-Regulação da Aprendizagem no ensino em particular do Eufónio em Portugal através do recurso de recolha de dados junto de um grupo de participantes, todos eufonistas e docentes do instrumento, onde a sua prática pedagógica foi questionada sobre este tópico.
Abstract I - The present report was conducted within the scope of the Specialized Music Teaching Internship Course, for the completion of the master’s degree in music education at the Lisbon Superior School of Music. In this regard, all pedagogical and didactic practices developed during the academic year 2022/2023 at the Metropolitan Professional School, in the observation mode, have been described by the investigator. The characterization of the school and its students, curriculum plans, and evaluation criteria are part of the context provided in this documented period. Regarding pedagogical practice, observation sheets for the attended classes, lesson plans taught by the master's student, and the annual planning of the participating students were executed. During this period, the learnings acquired during the first year of the master’s degree, including Psych pedagogy, Music Didactics and Educational Psychology, applying strategies, different learning styles, tools for skills development, emotional and motivational dynamics, and understanding of learning theories and pedagogy of musical performance, were put into practice.
Abstract II - The research on Self-Regulated Learning was the overarching theme of this chapter. Through a comprehensive literature review, both at the national and international levels, it was possible to present a comprehensive conception of this theory in its dimensions, key strategies, and its importance in the context of instrumental learning, as well as its impact on students' self-esteem, confidence, and emotional self-regulation. The role of the teacher in this context is emphasized as a promoter of metacognition, autonomy, and other essential values for a consistent and conscious self-regulatory journey for the student. Some research gaps in this theory are mentioned, and a set of proposals for future research at this level is made. In the more specific context of this research, the study of the presence of Self- Regulated Learning in the teaching of the Euphonium in Portugal was conducted by collecting data from a group of participants, all euphonists and instrument teachers, who were questioned about their pedagogical practice on this topic.
Resumo II - A investigação sobre a Auto-Regulação da Aprendizagem foi o tema que sustentou todo este capítulo. Através de uma revisão bibliográfica de referência, tanto a nível nacional como internacional, foi possível apresentar uma concepção abrangente desta teoria nas suas dimensões, estratégias chave e importância no contexto de aprendizagem instrumental bem como o impacto na auto-estima, confiança e auto-regulação emocional que tem nos alunos. É valorizado o papel do professor neste contexto enquanto promotor da metacognição, da autonomia e de outros valores essenciais para um percurso auto-regulatório consistente e consciente no aluno. São mencionadas algumas lacunas na investigação sobre esta teoria e é feita um conjunto de propostas de investigação futura a este nível. No contexto mais específico desta investigação, realizou-se o estudo da presença da Auto-Regulação da Aprendizagem no ensino em particular do Eufónio em Portugal através do recurso de recolha de dados junto de um grupo de participantes, todos eufonistas e docentes do instrumento, onde a sua prática pedagógica foi questionada sobre este tópico.
Abstract I - The present report was conducted within the scope of the Specialized Music Teaching Internship Course, for the completion of the master’s degree in music education at the Lisbon Superior School of Music. In this regard, all pedagogical and didactic practices developed during the academic year 2022/2023 at the Metropolitan Professional School, in the observation mode, have been described by the investigator. The characterization of the school and its students, curriculum plans, and evaluation criteria are part of the context provided in this documented period. Regarding pedagogical practice, observation sheets for the attended classes, lesson plans taught by the master's student, and the annual planning of the participating students were executed. During this period, the learnings acquired during the first year of the master’s degree, including Psych pedagogy, Music Didactics and Educational Psychology, applying strategies, different learning styles, tools for skills development, emotional and motivational dynamics, and understanding of learning theories and pedagogy of musical performance, were put into practice.
Abstract II - The research on Self-Regulated Learning was the overarching theme of this chapter. Through a comprehensive literature review, both at the national and international levels, it was possible to present a comprehensive conception of this theory in its dimensions, key strategies, and its importance in the context of instrumental learning, as well as its impact on students' self-esteem, confidence, and emotional self-regulation. The role of the teacher in this context is emphasized as a promoter of metacognition, autonomy, and other essential values for a consistent and conscious self-regulatory journey for the student. Some research gaps in this theory are mentioned, and a set of proposals for future research at this level is made. In the more specific context of this research, the study of the presence of Self- Regulated Learning in the teaching of the Euphonium in Portugal was conducted by collecting data from a group of participants, all euphonists and instrument teachers, who were questioned about their pedagogical practice on this topic.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de
Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de
Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Auto-regulação Prática pedagógica Estudo deliberado Autonomia Motivação Metacognição Hábitos de estudo Self-regulation Pedagogical practice Deliberate practice Autonomy Motivation Metacognition Study habits
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa