Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.32 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Ao ingressar no Mestrado em Formação Musical, na Escola Superior de Música de
Lisboa, estava consciente das minhas limitações (a nível técnico, pedagógico, etc)
enquanto professor. Os três anos de ensino enquanto aluno da licenciatura em Formação
Musical revelaram-se extremamente úteis na aquisição de algumas noções pedagógicas,
sendo, no entanto, insuficientes para me preparar para o mercado de trabalho. Quando
comecei a leccionar, tentava pôr em prática todos os conceitos que havia aprendido,
sendo, no entanto, constantemente surpreendido por dificuldades do foro técnico que
nem sempre conseguia resolver.
Foi neste contexto que as aulas de Psicopedagogia e de Didáctica da Música se
revelaram tão importantes. Ao observar as minhas aulas, fui confrontado com inúmeros
momentos em que a minha prestação não era a mais adequada. Durante o visionamento
das gravações das aulas, fui chamado à atenção, por parte do professor, de vários
aspectos positivos e menos positivos. Nomeadamente ao nível das instruções e do
feedback, da escolha de estratégias adequadas (e da sua influência no ritmo de aula) e da
realização em defeito de actividades de cariz formativo.
Do mesmo modo, procurei soluções que me permitissem ensinar e desenvolver
determinadas competências nos meus alunos. Estratégias que permitissem a introdução
à leitura, a apresentação sensorial de conteúdos, prévia ao grafismo, actividades de
orientação harmónica (cadências, funções harmónicas) e de escrita (fichas de intervalos,
acordes, etc). Procurei rentabilizar ao máximo as aulas com o professor orientador, de
forma a procurar soluções para todas as dúvidas que tinha. Paralelamente, tentei
implementar as correcções que haviam sido feitas a partir da observação das aulas, de
forma a evitar que essas falhas ocorressem repetidamente. Senti imediatamente uma
resposta positiva por parte dos alunos, manifestada ao nível da dinâmica da aula.
O processo de procura da “aula perfeita” é moroso, uma vez que a interiorização dos
aspectos acima referidos é algo que exige uma contínua atenção e cuidado. Por essa
razão, pretendo prosseguir com a gravação e observação de aulas, de forma a poder
analisar tudo o que ocorre em aula, e reagir ao que considero como falhas ou erros a
nível pedagógico.
Resumo II - A ideia para a realização desta investigação, assente na problemática dos trabalhos de casa, surgiu após conversa com o professor orientador. Ao longo da minha experiência como professor de Formação Musical, tenho vindo a notar uma crescente despreocupação face a esta ferramenta pedagógica. Frequentemente, são atribuídos aos alunos trabalhos de casa que procuram, não o desenvolvimento de competências de autonomia ou metacongitivas, mas sim o mero cumprimento do programa ou do curriculo. É fundamental que se começe a atribuir a importância devida aos trabalhos de casa desde o primeiro dia de escola, através de actividades que potenciem a consolidação dos conteúdos leccionados, e que criem hábitos saudáveis de trabalho. Considerei pertinente averiguar de que forma os alunos relacionavam a tarefa de trabalho de casa com o impacto nos seus níveis de motivação. De igual modo, procurei observar que estratégias os alunos adoptavam na realização do trabalho de casa, e qual a influência das mesmas na apresentação final. Perceber de que maneira se pode moldar a percepção que os alunos têm desta actividade pode ter repercussões ao nível do planeamento das aulas e das actividades. Assim, recorrendo à análise de dados quantitativos e qualitativos, pretendi observar a metodologia de estudo adoptada pelos alunos: o número de vezes que repetiam a estratégia, de modo a consolidar o material, e o tempo que dedicavam à preparação do mesmo. No final, esses dados foram cruzados com a informação obtida a partir da observação das apresentações. Nestas gravações foram contabilizados os erros técnicos (a nível melódico e rítmico), o grau de fluência da actividade, variações ao nível da pulsação e do andamento. A observação e análise destes aspectos permitiu avaliar de que modo o professor pode contribuir para o desenvolvimento de competências metacognitivas e de autonomia, e de que forma os trabalhos de casa podem influenciar o processo de aprendizagem na disciplina de Formação Musical.
Abstract I - By getting accepted in the Ear Training Masters Degree at Escola Superior de Música de Lisboa, I was very aware of my limitations (on a technical and pedagogical level, as others) as a teacher. The three years I spent doing my undergraduate also in Ear Training, were extremely useful to acquire basic pedagogical notions. However, this was not enough to get me totally ready to face the real world. When I started teaching, I was trying to make use of all the concepts I had learned, but I kept being surprised by technical difficulties that I was not always able to overcome. It was within this context that the Psycho Pedagogy and Music Didactics lessons came out to be so important. By observing my own classes, I was confronted with countless moments when my performance was not the most suitable. During class observation I was called to attention for both good and less good reasons. I am referring specially to things like: instructions given, feedback, choice of adequate strategies (and how this affects the dynamic of the class) and lack of formative assessment. In the same way, I looked for solutions that would allow me to teach and develop certain skills on my students. I used strategies that would let me introduce them to reading skills, performing by aural skills, harmonic-oriented and writing activities. I tried to take the best advantage from the classes with my teacher advisor, in order to find the best answer to all my questions. In parallel, I tried my best to correct the problems I identified by observing my own classes, so I would not continue to have them. I immediately felt a very positive reaction from my students, which strongly affected the class dynamics. The process of searching for the “perfect class” takes time, once interiorizing all the aspects mentioned above is something that will require permanent care and attention. For this reason, I shall keep recording and watching my classes, so I can analyze them and react to all the flaws or mistakes that occur on a pedagogical level.
Abstract II - The idea that allowed me to do this investigation, based on the problematical about homework, occurred to me after a conversation with my teacher advisor. Throughout my experience as an Ear Training teacher, I have been noticing a great lack of attention to this pedagogical tool. Frequently, students are told to do a homework that will not develop their metacognitive, autonomy and of course, musical skills. The homework will only serve a minor purpose, to fulfill the curriculum. It is fundamental that we start to give proper relevance to this tool, since the first day of school. This can be done through activities that will enhance and consolidate the educational contents, while creating healthy work habits. I found it pertinent to search out in what way the students would relate the task of doing homework with its impact on their motivation levels. In the same way, I tried to observe which strategies the students would adopt while studying their homework, and how would this influence their final performance. To understand what the student perception about this theme is, makes one able to mold it and adapt the lesson plans and the lesson itself. Therefore, by analyzing quantitative and qualitative data, I focused on the methodology used by the students. How many times one had to repeat a strategy in order to consolidate the material, and how long would it take them to do it. In the end, I crossed this data with the information I got from the observation of the homework performances. On these recordings I counted the number of technical errors (both melodic and rhythmic), the general level of fluency and rhythm/beat variations. The observation and analysis of these aspects allowed one to evaluate how the teacher can contribute to the development of metacognitive and autonomy skills. Also how the homework can change the learning process in Ear Training classes.
Resumo II - A ideia para a realização desta investigação, assente na problemática dos trabalhos de casa, surgiu após conversa com o professor orientador. Ao longo da minha experiência como professor de Formação Musical, tenho vindo a notar uma crescente despreocupação face a esta ferramenta pedagógica. Frequentemente, são atribuídos aos alunos trabalhos de casa que procuram, não o desenvolvimento de competências de autonomia ou metacongitivas, mas sim o mero cumprimento do programa ou do curriculo. É fundamental que se começe a atribuir a importância devida aos trabalhos de casa desde o primeiro dia de escola, através de actividades que potenciem a consolidação dos conteúdos leccionados, e que criem hábitos saudáveis de trabalho. Considerei pertinente averiguar de que forma os alunos relacionavam a tarefa de trabalho de casa com o impacto nos seus níveis de motivação. De igual modo, procurei observar que estratégias os alunos adoptavam na realização do trabalho de casa, e qual a influência das mesmas na apresentação final. Perceber de que maneira se pode moldar a percepção que os alunos têm desta actividade pode ter repercussões ao nível do planeamento das aulas e das actividades. Assim, recorrendo à análise de dados quantitativos e qualitativos, pretendi observar a metodologia de estudo adoptada pelos alunos: o número de vezes que repetiam a estratégia, de modo a consolidar o material, e o tempo que dedicavam à preparação do mesmo. No final, esses dados foram cruzados com a informação obtida a partir da observação das apresentações. Nestas gravações foram contabilizados os erros técnicos (a nível melódico e rítmico), o grau de fluência da actividade, variações ao nível da pulsação e do andamento. A observação e análise destes aspectos permitiu avaliar de que modo o professor pode contribuir para o desenvolvimento de competências metacognitivas e de autonomia, e de que forma os trabalhos de casa podem influenciar o processo de aprendizagem na disciplina de Formação Musical.
Abstract I - By getting accepted in the Ear Training Masters Degree at Escola Superior de Música de Lisboa, I was very aware of my limitations (on a technical and pedagogical level, as others) as a teacher. The three years I spent doing my undergraduate also in Ear Training, were extremely useful to acquire basic pedagogical notions. However, this was not enough to get me totally ready to face the real world. When I started teaching, I was trying to make use of all the concepts I had learned, but I kept being surprised by technical difficulties that I was not always able to overcome. It was within this context that the Psycho Pedagogy and Music Didactics lessons came out to be so important. By observing my own classes, I was confronted with countless moments when my performance was not the most suitable. During class observation I was called to attention for both good and less good reasons. I am referring specially to things like: instructions given, feedback, choice of adequate strategies (and how this affects the dynamic of the class) and lack of formative assessment. In the same way, I looked for solutions that would allow me to teach and develop certain skills on my students. I used strategies that would let me introduce them to reading skills, performing by aural skills, harmonic-oriented and writing activities. I tried to take the best advantage from the classes with my teacher advisor, in order to find the best answer to all my questions. In parallel, I tried my best to correct the problems I identified by observing my own classes, so I would not continue to have them. I immediately felt a very positive reaction from my students, which strongly affected the class dynamics. The process of searching for the “perfect class” takes time, once interiorizing all the aspects mentioned above is something that will require permanent care and attention. For this reason, I shall keep recording and watching my classes, so I can analyze them and react to all the flaws or mistakes that occur on a pedagogical level.
Abstract II - The idea that allowed me to do this investigation, based on the problematical about homework, occurred to me after a conversation with my teacher advisor. Throughout my experience as an Ear Training teacher, I have been noticing a great lack of attention to this pedagogical tool. Frequently, students are told to do a homework that will not develop their metacognitive, autonomy and of course, musical skills. The homework will only serve a minor purpose, to fulfill the curriculum. It is fundamental that we start to give proper relevance to this tool, since the first day of school. This can be done through activities that will enhance and consolidate the educational contents, while creating healthy work habits. I found it pertinent to search out in what way the students would relate the task of doing homework with its impact on their motivation levels. In the same way, I tried to observe which strategies the students would adopt while studying their homework, and how would this influence their final performance. To understand what the student perception about this theme is, makes one able to mold it and adapt the lesson plans and the lesson itself. Therefore, by analyzing quantitative and qualitative data, I focused on the methodology used by the students. How many times one had to repeat a strategy in order to consolidate the material, and how long would it take them to do it. In the end, I crossed this data with the information I got from the observation of the homework performances. On these recordings I counted the number of technical errors (both melodic and rhythmic), the general level of fluency and rhythm/beat variations. The observation and analysis of these aspects allowed one to evaluate how the teacher can contribute to the development of metacognitive and autonomy skills. Also how the homework can change the learning process in Ear Training classes.
Description
Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Competências metacognitivas Trabalhos de casa Formação musical Motivação Autonomia Homework Metacognitive skills Ear training Motivation Autonomy
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa