Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.65 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A introdução de metodologias ativas de ensino de ortografia é fundamental para a promoção da competência ortográfica dos alunos, atribuindo maior enfoque ao trabalho colaborativo e às descobertas por eles realizadas a partir de atividades de observação, comparação e sistematização de dados. Centrando-se nesta temática, o presente estudo tem como objetivos: (i) conceber e implementar laboratórios gramaticais para o desenvolvimento da competência ortográfica no 1.º Ciclo do Ensino Básico; (ii) analisar a atividade metalinguística de uma díade durante a realização de um dos laboratórios gramaticais implementados. A presente investigação envolveu, primeiramente, o estudo exploratório dos desvios ortográficos mais frequentes de alunos de uma turma de 4.º ano e, posteriormente, a aplicação de um teste de ortografia e a criação e implementação de dois laboratórios gramaticais que visavam colmatar algumas das dificuldades identificadas, que incidem sobre a problemática “Como se escreve o som [ʀ]?” e “Como se escrevem as vogais nasais antes da consoante?”. Para o estudo de caso desta investigação, foi selecionada como amostra a análise da interação de uma díade durante a realização do primeiro laboratório gramatical “Como se escreve o som [ʀ]?”. Desta interação, salientam-se alguns aspetos bastante positivos, tais como o facto de a díade encontrar estratégias para a identificação de sons das palavras em estudo, a reflexão sobre a escrita de palavras e o empenho da díade, na descoberta das regras ortográficas.
Como resultado deste estudo, percebemos a importância do estudo colaborativo, para a descoberta de regras ortográficas e a aplicação de laboratórios, para ajudar a assimilar essas regras.
Abstract The introduction of active methodologies for teaching spelling is essential for promoting students' spelling competence, giving greater focus to collaborative work and the discoveries they make based on observation, comparison and data systematization activities. Focusing on this theme, this study aims to: (i) design and implement grammatical laboratories for the development of spelling skills in the 1st Cycle of Basic Education; (ii) analyze the metalinguistic activity of a dyad during the performance of one of the implemented grammatical laboratories. The present investigation involved, firstly, the exploratory study of the most frequent spelling deviations of students in a 4th grade class and, later, the application of a spelling test and the creation and implementation of two grammatical laboratories that aimed to address some of the difficulties identified, which focus on the issue “How is the sound [ʀ] written?” and “How are nasal vowels written before the consonant?”. For the case study of this investigation, the analysis of the interaction of a dyad during the first grammatical laboratory “How is the sound [ʀ] written?” was selected as a sample. From this interaction, some very positive aspects are highlighted, such as the fact that the dyad finds strategies for identifying the sounds of the words under study, the reflection on the writing of words and the dyad's commitment to discovering orthographic rules. As a result of this study, we realize the importance of collaborative study, for the discovery of orthographic rules and the application of laboratories, to help assimilate these rules.
Abstract The introduction of active methodologies for teaching spelling is essential for promoting students' spelling competence, giving greater focus to collaborative work and the discoveries they make based on observation, comparison and data systematization activities. Focusing on this theme, this study aims to: (i) design and implement grammatical laboratories for the development of spelling skills in the 1st Cycle of Basic Education; (ii) analyze the metalinguistic activity of a dyad during the performance of one of the implemented grammatical laboratories. The present investigation involved, firstly, the exploratory study of the most frequent spelling deviations of students in a 4th grade class and, later, the application of a spelling test and the creation and implementation of two grammatical laboratories that aimed to address some of the difficulties identified, which focus on the issue “How is the sound [ʀ] written?” and “How are nasal vowels written before the consonant?”. For the case study of this investigation, the analysis of the interaction of a dyad during the first grammatical laboratory “How is the sound [ʀ] written?” was selected as a sample. From this interaction, some very positive aspects are highlighted, such as the fact that the dyad finds strategies for identifying the sounds of the words under study, the reflection on the writing of words and the dyad's commitment to discovering orthographic rules. As a result of this study, we realize the importance of collaborative study, for the discovery of orthographic rules and the application of laboratories, to help assimilate these rules.
Description
Projeto de Intervenção apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Didática da Língua Portuguesa no 1º e 2º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Ortografia Desvios ortográficos Laboratório gramatical Interação entre pares Spelling Spelling deviations Dyad Grammatical laboratory Interaction between pairs
Citation
Soares, M. R. B. (2021). O ensino da ortografia pela descoberta (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15622