Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Relatório final | 2.3 MB | Adobe PDF | ||
Anexos | 283.56 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este projecto surgiu da vontade do investigador em aprofundar conhecimentos
sobre o ensino da Técnica de Dança Clássica identificada a lacuna existente no plano de
estudos da disciplina em questão na Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha
[EVDCR] com o intuito de abranger o ensino pré-primário ao 2º ciclo de escolaridade. Na
sequência de investigação sobre vários programas de TDC, foi criado um programa
alternativo de ensino não vocacional e específico para os objectivos da EVDCR. O
programa incluí conteúdos programáticos para alunos desde as classes mais jovens (4
anos) a alunos do 2º ciclo de escolaridade com referência aos Métodos de ensino de TDC
de Cecchetti, Vaganova e Royal Academy of Dance, tendo ainda em consideração o
estudo do desenvolvimento cognitivo, social e motor e também a própria experiência do
investigador. Em termos práticos, o projecto de carácter qualitativo desenvolveu-se através
da leccionação de aulas de Técnica de Dança Clássica e foi aplicado em três turmas da
EVDCR com avaliações intermédias e finais. Estas avaliações geraram acertos no
programa que no final foi devidamente validado e integrado no plano de estudos da
EVDCR desde Outubro de 2010.
This project emerges from the investigator’s intention of deepening her knowledge about the teaching of Classical Dance, allied to the conscience of the absence of a specific study programme in Classical Dance for the ages of 4 to 12 years old in Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha [EVDCR] in Portugal. The program includes reference to other known methods such as Cecchetti,Vaganova and Royal Academy of Dance. It also includes a perspective on cognitive, social and a motor development as well as a reflection of the investigator’s experience on the field. This programme of a qualitative orientation was developed through the teaching of Classical Dance classes to three specific classes of EVDCR with partial and final evaluations. Those evaluations generated the “cleaning” of the programme after wich it was validated and integrated in the study of EVDCR, since October 2010.
This project emerges from the investigator’s intention of deepening her knowledge about the teaching of Classical Dance, allied to the conscience of the absence of a specific study programme in Classical Dance for the ages of 4 to 12 years old in Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha [EVDCR] in Portugal. The program includes reference to other known methods such as Cecchetti,Vaganova and Royal Academy of Dance. It also includes a perspective on cognitive, social and a motor development as well as a reflection of the investigator’s experience on the field. This programme of a qualitative orientation was developed through the teaching of Classical Dance classes to three specific classes of EVDCR with partial and final evaluations. Those evaluations generated the “cleaning” of the programme after wich it was validated and integrated in the study of EVDCR, since October 2010.
Description
Relatório Final de Projecto Pedagógico apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Metodologias do Ensino da Dança
Keywords
Técnica de dança clássica Ensino não vocacional Desenvolvimento humano Classical dance technique Non vocational education Human development