Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
9.61 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Brincar é uma atividade natural e habitual da infância (Hughes, citado por Stanton-Chapman & Brown, 2015) e ainda que não exista uma definição unânime deste conceito (Rubin, 1980), muitos foram os teóricos que se dedicaram ao seu estudo (Almeida, 2018; Coplan, Rubin & Findlay, 2006; Casby, 2003; Guralnick, Hammond & Connor, 2003; Rubin, 2001; Pellegrini & Smith, 1998; Stanton-Chapman, 2014) dada a sua importância no desenvolvimento da criança (Lear; Piaget; Schaefer; Vygotsky & Winnicott, citados por Brodin, 1999). Para tirar pleno partido das potencialidades do brincar as crianças com desenvolvimento atípico carecem muitas vezes do apoio do adulto (Brodin, 1999; Stanton-Chapman & Hadden, 2011) e quando verificamos que as competências de comunicação são importantes para o brincar social, na medida em que, crianças com boas capacidades de comunicação têm mais sucesso nas interações com pares (Forde, Holloway, Healy, & Brosnan, citados por Stanton-Chapman, Walker & Jamison, 2014), compreendemos, por outro lado, que o desenvolvimento da linguagem parece ocorrer de maneira paralela e integrativa em conjunto com o desenvolvimento do brincar (Fromberg & Bergen, 2006), ficando patente a necessidade de criar medidas efetivas para apoiar estas crianças (Guralnick, 1996). Este trabalho permitiu conhecer o tipo de brincar adotado por crianças com desenvolvimento atípico, em particular perturbação da linguagem, aquando da interação com pares com desenvolvimento típico, na área do faz de conta, na ausência e na presença da educadora. Permitiu verificar que a presença da educadora tem impacto no comportamento de brincar das crianças, na transição de um brincar não social para um brincar social. Encontrou-se significativa correlação das interações que implicam a educadora e das estratégias de reformulação, expansão, modelação e ensino incidental colocadas em prática, no aumento do brincar de grupo. Foi também possível aferir significância entre o perfil ativo/não diretivo da educadora no aumento do brincar social.
ABSTRACT Play is a natural activity of childhood (Hughes, citado por Stanton-Chapman & Brown, 2015) and even if there is no unanimous definiton of this concept (Rubin, 1980), many were the theorists who devoted themselves to their study (Almeida, 2018; Coplan, Rubin & Findlay, 2006; Casby, 2003; Guralnick, Hammond & Connor, 2003; Rubin, 2001; Pellegrini & Smith, 1998; Stanton-Chapman, 2014) given its importance in child development (Lear; Piaget; Schaefer; Vygotsky & Winnicott, citados por Brodin, 1999). To take full advantage of the potential of play, children with disabilities often lack adult support (Brodin, 1999; Stanton-Chapman & Hadden, 2011). If in one hand communication skills are importante for social play, as children with good communication skills are more sucessful in peer interactions (Forde, Holloway, Healy, & Brosnan, citados por Stanton-Chapman, Walker & Jamison, 2014), we can understand, on the other hand, that language development seems to occur in a parallel and integrative way with the development of play (Fromberg & Bergen, 2006), becoming pretty clear the need for efective measures to support those children (Guralnick, 1996). This particular study allows the knowledge about the specific kind of play, children with language impairment, adopt when interacting whit typical developing peers, in sociodramatic play in the absence and presence of the adult. In the presence of the adult children changed from a nonsocial play to a social behaviour. Significance was found correlating interactions involving the adult and strategies such as recasting, expanding, modeling and incidental teaching, with the social play. It became significant that an active although non directive profile from the adult improved the play in a social manner.
ABSTRACT Play is a natural activity of childhood (Hughes, citado por Stanton-Chapman & Brown, 2015) and even if there is no unanimous definiton of this concept (Rubin, 1980), many were the theorists who devoted themselves to their study (Almeida, 2018; Coplan, Rubin & Findlay, 2006; Casby, 2003; Guralnick, Hammond & Connor, 2003; Rubin, 2001; Pellegrini & Smith, 1998; Stanton-Chapman, 2014) given its importance in child development (Lear; Piaget; Schaefer; Vygotsky & Winnicott, citados por Brodin, 1999). To take full advantage of the potential of play, children with disabilities often lack adult support (Brodin, 1999; Stanton-Chapman & Hadden, 2011). If in one hand communication skills are importante for social play, as children with good communication skills are more sucessful in peer interactions (Forde, Holloway, Healy, & Brosnan, citados por Stanton-Chapman, Walker & Jamison, 2014), we can understand, on the other hand, that language development seems to occur in a parallel and integrative way with the development of play (Fromberg & Bergen, 2006), becoming pretty clear the need for efective measures to support those children (Guralnick, 1996). This particular study allows the knowledge about the specific kind of play, children with language impairment, adopt when interacting whit typical developing peers, in sociodramatic play in the absence and presence of the adult. In the presence of the adult children changed from a nonsocial play to a social behaviour. Significance was found correlating interactions involving the adult and strategies such as recasting, expanding, modeling and incidental teaching, with the social play. It became significant that an active although non directive profile from the adult improved the play in a social manner.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para a obtenção do grau de mestre em Educação Especial, ramo de especialização em problemas de cognição e multideficiência
Keywords
Brincar Interacções entre pares Desenvolvimento atípico Perturbação da linguagem Papel do adulto Play Peer interactions Children with incapacity Language impairments Adult’s role
Citation
Ferreira, S. P. A. (2019). As repercussões da participação do adulto no brincar de crianças com desenvolvimento típico e atípico (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/11016
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa