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Authors
Abstract(s)
Neste estudo pretende-se compreender a realidade dos clubes profissionais de futebol da primeira liga portuguesa em relação às estratégias de comunicação nos Social Media (SM), analisando com maior profundidade as estratégias na plataforma Instagram, através de um ponto de vista das RP nas organizações desportivas (RPOD), pois estes canais têm vindo a ganhar muita importância para os clubes de futebol.
Este estudo terá como base uma metodologia mista, numa primeira fase através do método qualitativo que consistirá na realização de entrevistas aos responsáveis pelos SM de cada clube que permitirá compreender as estratégias e cujos resultados servirão como base para uma segunda fase, que diz respeito à investigação empírica, em que iremos analisar o perfil de Instagram de cada clube escolhido ao longo da época 2015/2016, análise esta de carácter quantitativo.
O procedimento de escolha dos clubes a analisar foi verificar qual o clube com a melhor classificação dentro de cada área geográfica escolhida na tabela de classificação da Liga NOS de 2015/16 em que selecionamos quatro clubes, o Sport Lisboa e Benfica de Lisboa, o Futebol Clube do Porto do Porto, o Clube Desportivo de Tondela do interior e o Club Sport Marítimo de uma região autónoma.
Com a metodologia acima apresentada será possível nesta investigação compreender e caracterizar a comunicação nos social media destas organizações ao longo de uma época. Recorrendo aos métodos acima referidos será possível compreender e caracterizar a comunicação destas organizações nos social media, nomeadamente os princípios que orientam a comunicação no Instagram, para além de criar conhecimentos que possam vir a ser relevantes para investigações futuras e para a prática profissional nestas áreas.
ABSTRACT: The purpose of this study is to understand communication strategies in Social Media (SM), but specifically Instagram, through the point of view of Sports Public Relations in order to have a better comprehension of the main league Portuguese professional football clubs, because these communication channels have been gaining great importance for football clubs. In the first stage, we will develop a literature review and then proceed with a mixed research methodology, combining a qualitative and quantitative method. The qualitative method is the interviews conducted to professionals responsible for the social media (SM). The quantitative method is the analysis of Instagram profiles during the 2015/2016 football season of 2015/2016 for the specific clubs studied. The criteria used for the selection of the football clubs were the league table of Liga NOS 2015/2016 in which we selected four clubs according to their geographic distribution: Sport Lisboa e Benfica from Lisbon, Futebol Clube do Porto from Porto, Clube Desportivo de Tondela from the interior of the country and Club Sport Marítimo from an autonomous region of Madeira. With the methodology presented previously, it will be possible in this investigation to comprehend and characterize the communication of sports organizations during the season of football. Applying the method mentioned above it will be conceivable to comprehend and characterize the communication of these organizations in social media, especially the principles that guide their communication on Instagram, apart from creating knowledge that can be relevant for future investigations and for professional practice in these areas.
ABSTRACT: The purpose of this study is to understand communication strategies in Social Media (SM), but specifically Instagram, through the point of view of Sports Public Relations in order to have a better comprehension of the main league Portuguese professional football clubs, because these communication channels have been gaining great importance for football clubs. In the first stage, we will develop a literature review and then proceed with a mixed research methodology, combining a qualitative and quantitative method. The qualitative method is the interviews conducted to professionals responsible for the social media (SM). The quantitative method is the analysis of Instagram profiles during the 2015/2016 football season of 2015/2016 for the specific clubs studied. The criteria used for the selection of the football clubs were the league table of Liga NOS 2015/2016 in which we selected four clubs according to their geographic distribution: Sport Lisboa e Benfica from Lisbon, Futebol Clube do Porto from Porto, Clube Desportivo de Tondela from the interior of the country and Club Sport Marítimo from an autonomous region of Madeira. With the methodology presented previously, it will be possible in this investigation to comprehend and characterize the communication of sports organizations during the season of football. Applying the method mentioned above it will be conceivable to comprehend and characterize the communication of these organizations in social media, especially the principles that guide their communication on Instagram, apart from creating knowledge that can be relevant for future investigations and for professional practice in these areas.
Description
Dissertação de mestrado apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Futebol - primeira liga Social media Instagram Comunicação Estratégia de comunicação Public relations Football - Premier League Communication Communication strategy Portugal
Citation
Santos, P. F. (2018). As estratégias de social media dos clubes da Primeira Liga de Futebol em Portugal: o caso do Instagram. Dissertação de mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social