Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório diz respeito à Prática Profissional Supervisionada (PPS, módulo II), desenvolvida no primeiro semestre do 2º ano do Mestrado em Educação Pré-escolar. Esta decorreu de 9 de novembro de 2020 a 7 de maio de 2021, tendo sido realizada, tanto em regime presencial, como regime online, devido ao confinamento imposto pela pandemia de Covid-19.
A PPSII ocorreu no contexto de Jardim de Infância, numa organização socioeducativa localizada na área Metropolitana de Lisboa, com um grupo constituído por 21 crianças, com idades compreendidas entre os 4 e os 6 anos.
Na primeira parte do relatório é apresentada uma contextualização da organização socioeducativa, crianças e das suas famílias e equipa educativa, explicitando as intenções para a ação, assim como, uma descrição da prática desenvolvida.
Na segunda parte do relatório é desenvolvida uma investigação sobre “A alimentação de um grupo de crianças e das suas famílias em contexto de confinamento pandêmico: um estudo de caso”, contendo, revisão de literatura fundamentada, assim como, a apresentação e discussão dos resultados obtidos, através de um questionário realizado às famílias.
A necessidade de aprofundar este tema surgiu através de uma criança do grupo, que tinha problemas de mastigação, assim como, apresentava a dentição bastante danificada. Com o início do confinamento, o rumo da minha investigação mudou, pois senti necessidade de compreender os hábitos alimentares das crianças do grupo e das suas famílias durante este período.
A investigação assume uma abordagem qualitativa, tendo sido utilizado a metodologia Estudo de Caso.
This report concerns the Supervised Professional Practice (PPS, module II), developed in the first semester of the 2nd year of the Master in Preschool Education. This took place from November 9, 2020 to May 7, 2021, having been carried out both in person and online, due to the confinement imposed by the Covid-19 pandemic. The PPSII took place in the context of kindergarten, in a socio-educational organization located in the Metropolitan Area of Lisbon, with a group consisting of 21 children, aged between 4 and 6 years old. The first part of the report presents a contextualization of the socio-educational organization, children and their families and the educational team, explaining the intentions for the action, as well as a description of the practice developed. In the second part of the report, an investigation is developed on "The feeding of a group of children and their families in a context of pandemic confinement: a case study", containing a well-founded literature review, as well as the presentation and discussion of the results obtained through a questionnaire carried out with the families. The need to deepen this theme came from a child in the group, who had chewing problems, as well as his dentition very damaged. With the beginning of the confinement, the course of my investigation changed, as I felt the need to understand the eating habits of the children in the group and their families during this period. The investigation takes a qualitative approach, using the Case Study methodology.
This report concerns the Supervised Professional Practice (PPS, module II), developed in the first semester of the 2nd year of the Master in Preschool Education. This took place from November 9, 2020 to May 7, 2021, having been carried out both in person and online, due to the confinement imposed by the Covid-19 pandemic. The PPSII took place in the context of kindergarten, in a socio-educational organization located in the Metropolitan Area of Lisbon, with a group consisting of 21 children, aged between 4 and 6 years old. The first part of the report presents a contextualization of the socio-educational organization, children and their families and the educational team, explaining the intentions for the action, as well as a description of the practice developed. In the second part of the report, an investigation is developed on "The feeding of a group of children and their families in a context of pandemic confinement: a case study", containing a well-founded literature review, as well as the presentation and discussion of the results obtained through a questionnaire carried out with the families. The need to deepen this theme came from a child in the group, who had chewing problems, as well as his dentition very damaged. With the beginning of the confinement, the course of my investigation changed, as I felt the need to understand the eating habits of the children in the group and their families during this period. The investigation takes a qualitative approach, using the Case Study methodology.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Alimentação Alimentos Confinamento Educação alimentar Refeições Feeding Food Lockdown Meals
Citation
Rodrigues, D. L. S. (2021). A alimentação de um grupo de crianças e das suas famílias em contexto de confinamento pandémico: um estudo de caso (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14478