Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.55 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I – Prática Pedagógica
O presente Relatório de Estágio foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular de Estágio do Ensino Especializado, ramo de especialização de flauta transversal, parte do Mestrado em Ensino da Música da Escola Superior de Música de Lisboa.
A primeira secção deste Relatório de Estágio incide sobre a Prática Pedagógica desenvolvida ao longo do ano letivo 2016-2017 no Conservatório Regional do Algarve Maria Campina, em Faro.
O estágio abrangeu três alunos de diferentes níveis de ensino que foram alvo de registo e observação, um dos quais já era meu aluno no ano anterior. As aulas decorreram normalmente, sendo que a única alteração à rotina habitual foi o facto de as aulas terem sido pontualmente gravadas para posterior análise.
Começa esta primeira secção com a apresentação da escola em que decorreu o estágio, após a qual se encontra a uma caracterização dos alunos em questão. De seguida apresentam-se as várias práticas educativas desenvolvidas, baseadas nos conhecimentos adquiridos no âmbito deste curso, terminando com a necessária análise crítica do trabalho docente realizado e a respetiva conclusão.
Resumo II – Projeto de Investigação - Este Projeto de Investigação, que corresponde à segunda secção do Relatório de Estágio desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino da Música, teve como objetivo primário perceber qual a importância da respiração no processo didático da flauta transversal. Para tal, além da inevitável revisão bibliográfica, foi realizado um inquérito dirigido a professores de flauta e duas entrevistas a autoridades no tema da fisiologia da respiração, posturologia e cinesiologia. Os dados recolhidos indicam que uma boa respiração está condicionada pela postura e que, se estes dois parâmetros não estiverem bem calibrados, podem levar ao desenvolvimento de problemas musculares. Por outro lado, encontrou-se algumas disparidades na apresentação destes conceitos entre vários autores, o que poderá ajudar a explicar as diferentes posturas e técnicas respiratórias encontradas em alunos e profissionais. À luz dos resultados obtidos, conclui-se que uma boa respiração para tocar flauta será aquela em que, durante a expiração, a caixa torácica é mantida aberta o máximo de tempo possível (por meio dos músculos intercostais), ficando assim a regulação da pressão de saída de ar a cargo dos músculos abdominais.
Abstract I – Teaching - The following Internship Report was made as part of the subject of Specialized Education Internship – Specialization on Flute, within the Master in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa. The first section of this Internship Report focuses on the Teaching Practise developed during the school year of 2016-2017 at Conservatório Regional do Algarve Maria Campina, in Faro. The internship involved three students at different stages of flute development who were subject of observation and documentation, one of them was already my student in the precedent year. The lessons went normally as the only change to the usual routine was the fact that, occasionally, lessons were recorded for further analysis. This first section starts with the characterization of the school where the internship took place, followed by a presentation and characterization of the students on subject. After that, the pedagogical practice developed is described, based on the knowledge acquired during the course, culminating with the necessary review on the pedagogical work done and its conclusion.
Abstract II – Research - This Research Project, which is the second section of the Internship Report developed within the scope of the Master in Music Education, had as main goal to understand what the importance of breathing on the flute didactic process is. In this way, in addition to the inevitable bibliographical research, a survey was prepared, as well as interviews with two authorities on respiratory physiology, posturology and kinesiology. The collected data indicates that a good breathing is conditioned by posture and that if these two parameters aren’t well calibrated it can lead to the development of muscle problems. On the other hand, disparities where found between some authors when presenting these concepts, which can help to explain the different postures and breathing techniques seen between students and professionals. Under the light of the results, it is concluded that a good breathing to play the flute is the one where, during exhalation, the thoracic cage is kept open for as long as possible (by means of the intercostal muscles), so that the air flow is regulated by the abdominal muscles.
Resumo II – Projeto de Investigação - Este Projeto de Investigação, que corresponde à segunda secção do Relatório de Estágio desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino da Música, teve como objetivo primário perceber qual a importância da respiração no processo didático da flauta transversal. Para tal, além da inevitável revisão bibliográfica, foi realizado um inquérito dirigido a professores de flauta e duas entrevistas a autoridades no tema da fisiologia da respiração, posturologia e cinesiologia. Os dados recolhidos indicam que uma boa respiração está condicionada pela postura e que, se estes dois parâmetros não estiverem bem calibrados, podem levar ao desenvolvimento de problemas musculares. Por outro lado, encontrou-se algumas disparidades na apresentação destes conceitos entre vários autores, o que poderá ajudar a explicar as diferentes posturas e técnicas respiratórias encontradas em alunos e profissionais. À luz dos resultados obtidos, conclui-se que uma boa respiração para tocar flauta será aquela em que, durante a expiração, a caixa torácica é mantida aberta o máximo de tempo possível (por meio dos músculos intercostais), ficando assim a regulação da pressão de saída de ar a cargo dos músculos abdominais.
Abstract I – Teaching - The following Internship Report was made as part of the subject of Specialized Education Internship – Specialization on Flute, within the Master in Music Education at Escola Superior de Música de Lisboa. The first section of this Internship Report focuses on the Teaching Practise developed during the school year of 2016-2017 at Conservatório Regional do Algarve Maria Campina, in Faro. The internship involved three students at different stages of flute development who were subject of observation and documentation, one of them was already my student in the precedent year. The lessons went normally as the only change to the usual routine was the fact that, occasionally, lessons were recorded for further analysis. This first section starts with the characterization of the school where the internship took place, followed by a presentation and characterization of the students on subject. After that, the pedagogical practice developed is described, based on the knowledge acquired during the course, culminating with the necessary review on the pedagogical work done and its conclusion.
Abstract II – Research - This Research Project, which is the second section of the Internship Report developed within the scope of the Master in Music Education, had as main goal to understand what the importance of breathing on the flute didactic process is. In this way, in addition to the inevitable bibliographical research, a survey was prepared, as well as interviews with two authorities on respiratory physiology, posturology and kinesiology. The collected data indicates that a good breathing is conditioned by posture and that if these two parameters aren’t well calibrated it can lead to the development of muscle problems. On the other hand, disparities where found between some authors when presenting these concepts, which can help to explain the different postures and breathing techniques seen between students and professionals. Under the light of the results, it is concluded that a good breathing to play the flute is the one where, during exhalation, the thoracic cage is kept open for as long as possible (by means of the intercostal muscles), so that the air flow is regulated by the abdominal muscles.
Description
Relatório de Estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Apoio Flauta transversal Postura Respiração Self-teaching Suporte Breathing Flute Posture Support
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa