Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.07 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório insere-se no âmbito da Prática Profissional Supervisionada II (PPS II) do 2.º ano do Mestrado em Educação Pré-Escolar da Escola Superior de Educação de Lisboa. Pretende apresentar uma análise crítica e reflexiva sobre a minha intervenção prática e a identificação de uma problemática decorrente da PPS II, realizada num Jardim de Infância (JI), com 20 crianças de idades compreendidas entre os 3 e os 5 anos.
Tem como objetivos: i) analisar as razões da escassa procura por parte das crianças da Área da Biblioteca da sala de atividades; ii) colmatar essa escassa procura, através da implementação de um projeto de intervenção e iii) analisar e avaliar o impacto e os contributos das atividades realizadas no desenvolvimento do grupo de crianças.
Foi realizado um estudo de natureza qualitativa, com recurso às seguintes técnicas de recolha de dados: observação direta participante e não participante; entrevista semiestruturada e inquérito por questionário, de forma a analisar tanto as conceções da educadora cooperante, como das famílias sobre a problemática identificada. Na análise dos dados, foi realizada a respetiva análise de conteúdo.
No que diz respeito às conclusões do estudo, foi possível concluir que as crianças não utilizavam a área da Biblioteca pelo facto do seu espaço físico não ser apelativo e confortável. Para além disso, existia, por parte das crianças, um contacto reduzido com o universo dos livros fora do contexto escolar, o que pode justificar a escassa procura pela utilização daquela área da sala de atividades. Após ter desenvolvido o projeto de intervenção, as crianças passaram a utilizar, com maior frequência, a área da Biblioteca.
ABSTRACT This report forms part of the discipline Supervised Professional Practice II (SPP II) of the 2nd year of the master’s degree in Pre-School Education at the Escola Superior de Educação de Lisboa. It intends to present a critical and reflective analysis of my practical intervention and the identification of a problem arising from the PPS II carried out in a Kindergarten, with 20 children aged between 3 and 5 years. Its objectives are: i) to analyze the reasons for the scant search by children in the Library Area of the activity room; ii) fill this scant search, through the implementation of an intervention project and iii) analyze and evaluate the impact and contributions of the activities carried out in the development of the group of children. A qualitative study was carried out, using the following data collection techniques: participant and non-participant direct observation; semi-structured interview and a survey, to analyze both the cooperating educator's and the families' conceptions about the identified problem. In the data analysis, the respective content analysis was performed. With regard to the conclusions of the study, it was possible to deduce that the children did not use the Library area due to the fact that its physical space is not appealing and comfortable. In addition, there was, by the children, little contact with the universe of the books outside the school context, which may explain the scant search for the use of the library area of the activity room. After having developed the intervention project, the children began to use the library area more frequently.
ABSTRACT This report forms part of the discipline Supervised Professional Practice II (SPP II) of the 2nd year of the master’s degree in Pre-School Education at the Escola Superior de Educação de Lisboa. It intends to present a critical and reflective analysis of my practical intervention and the identification of a problem arising from the PPS II carried out in a Kindergarten, with 20 children aged between 3 and 5 years. Its objectives are: i) to analyze the reasons for the scant search by children in the Library Area of the activity room; ii) fill this scant search, through the implementation of an intervention project and iii) analyze and evaluate the impact and contributions of the activities carried out in the development of the group of children. A qualitative study was carried out, using the following data collection techniques: participant and non-participant direct observation; semi-structured interview and a survey, to analyze both the cooperating educator's and the families' conceptions about the identified problem. In the data analysis, the respective content analysis was performed. With regard to the conclusions of the study, it was possible to deduce that the children did not use the Library area due to the fact that its physical space is not appealing and comfortable. In addition, there was, by the children, little contact with the universe of the books outside the school context, which may explain the scant search for the use of the library area of the activity room. After having developed the intervention project, the children began to use the library area more frequently.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada II apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Crianças Jardim-de-Infância Área da Biblioteca Transformação Children Kindergarten Library’s area Transformation
Citation
Rainho, A. M. E. (2023). "Nunca há nenhum menino na Biblioteca!" (No.): a transformação da área da Biblioteca numa sala de Jardim de Infância (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/16188