Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
13.15 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A criança é um ser que busca naturalmente fontes de entretenimento e diversão. A par
da crescente influência dos dispositivos móveis nas nossas vidas, é natural que também as
crianças mostrem interesse nestes computadores de bolso que se mostram cada vez mais
indissociáveis do ser humano.
Apesar de existirem categorias de aplicações móveis (apps) destinadas a crianças, a
maioria destas são dedicadas a áreas como as línguas, ciências e matemática, ficando
penalizadas áreas cruciais para o desenvolvimento da criança em idade pré-escolar como a
psicologia, áreas do autoconhecimento e dos sentimentos.
Desta lacuna surge a necessidade de criar uma aplicação destinada a crianças dos 4 aos
6 anos, com personagens e cenários com as quais as crianças se possam identificar, estimulando
a conversa entre pais/educadores e crianças sobre medos, birras e ciúmes. Através de cenários
interativos, a criança irá ajudar os “amigos sentimentos” a ultrapassar os medos do Medo
Alfredo, as birras do Quero-Tudo e os ciúmes da Zanga Franga.
Foram entrevistadas dez crianças acerca das personagens, cenários e histórias, que
responderam com grande entusiasmo ao universo dos “amigos sentimentos”.
ABSTRACT: Children are natural seekers of entertainment and fun. Along with the growing influence of mobile devices on our daily lives, children show growing interest in these pocket computers, becoming inseparable from them. Although there are categories of mobile apps meant for children, most of them are dedicated to language, science and mathematics, leaving behind crucial areas for the preschooler children’s development such as psychology, self-knowledge and feelings. This gap in the mobile app industry arises the need to develop a mobile app for children from age 4 to 6, with characters and scenarios wherewith children will relate to, stimulating conversation between parents/tutors with children about their fears, tantrums and jealousy. Through interactive scenarios, children will help their “feeling friends” to overcome the fears of Medo Alfredo, the tantrums by Quero-Tudo and Zanga Franga’s jealousy. Ten children were interviewed on the characters, scenarios and stories, who responded with great enthusiasm to the world of the “feeling friends”.
ABSTRACT: Children are natural seekers of entertainment and fun. Along with the growing influence of mobile devices on our daily lives, children show growing interest in these pocket computers, becoming inseparable from them. Although there are categories of mobile apps meant for children, most of them are dedicated to language, science and mathematics, leaving behind crucial areas for the preschooler children’s development such as psychology, self-knowledge and feelings. This gap in the mobile app industry arises the need to develop a mobile app for children from age 4 to 6, with characters and scenarios wherewith children will relate to, stimulating conversation between parents/tutors with children about their fears, tantrums and jealousy. Through interactive scenarios, children will help their “feeling friends” to overcome the fears of Medo Alfredo, the tantrums by Quero-Tudo and Zanga Franga’s jealousy. Ten children were interviewed on the characters, scenarios and stories, who responded with great enthusiasm to the world of the “feeling friends”.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Audiovisual e multimedia Psicologia infantil Multimédia Inovação tecnológica Aplicações móveis Design de interação Sentimentos Crianças Edutainment Audiovisual and multimedia Children's psychology Technological innovation Mobile applications Interaction design Feelings Children
Citation
SANTOS, Joana Catarina de Almeida Marques Nunes Raminhos da Silveira dos - Os meus amigos sentimentos. Escola Superior de Comunicação Social, 2016. Dissertação de mestrado.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social