Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.39 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório Final insere-se na Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada II, em funcionamento no 2.º semestre do 2.º ano do Mestrado em Ensino do 1.ª Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais do 2.º Ciclo do Ensino Básico.
O estudo desenvolvido foi realizado numa turma de 3.º ano do 1.º ciclo e teve como objetivo compreender de que forma é que a utilização de jogos estimula o desenvolvimento de competências de cálculo mental dos alunos. Desta forma, este estudo fez-se incidir sobre duas questões de investigação que serviram como fio condutor da investigação: (i) Qual o contributo da aplicação de vários jogos no desenvolvimento do cálculo mental nos alunos? e (ii) De que forma é que o jogo promove a aprendizagem por cooperação?. Para o efeito, foram implementados dois tipos de jogos, um em suporte físico e outro em suporte digital, relacionados com o desenvolvimento do cálculo mental e o trabalho em grupo. Neste sentido, optou-se por realizar um estudo de natureza qualitativa, em que foi usada a técnica de recolha de dados de observação direta, recorrendo ao apoio de gravações audiovisuais como instrumento de registo.
Os resultados do estudo permitem-nos concluir que o jogo exerce um papel muito importante na vida das crianças, pois é através deste que estas aprendem e consolidam os conteúdos de forma divertida e estimulante, para além de que a aprendizagem por cooperação potencia esse processo. Assim, o jogo permite que as crianças recorram à cooperação para resolverem problemas juntos, aprimorando as suas habilidades de cálculo mental assim como o desenvolvimento de certas competências, como a comunicação (troca de estratégias), confiança e autonomia.
This Final Report is part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, taught in the 2nd semester of the 2nd year of the Master’s Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Basic Education Cycle. The study developed was carried out in the 3rd year class of the 1st cycle and aimed to understand how the use of games stimulates the development of students’ mental calculation skills. To this extent, this study focused on two research questions that served as the guiding thread of the investigation: (i) What is the contribution of applying various games to the development of mental calculation in students? and (ii) How does the games promote cooperative learning?. To this end, two types of games were implemented, one on physical support and the other on digital support, related to the development of mental calculation and group work. In this sense, it was decided to carry out a qualitative study, in which data collection focused on direct observation using audiovisual recording as a recording instrument. Therefore, the data collected allows us to assess that games play a very important role in children’s lives, as it is through this that they learn and consolidate content in a fun and stimulating way, in addition to the fact that cooperative learning enhances this process. Thus, games allows children to use cooperation to solve problems together, improving their mental calculation skills as well as developing certain skills, such as communication (exchanging strategies), confidence and autonomy.
This Final Report is part of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice II, taught in the 2nd semester of the 2nd year of the Master’s Degree in Teaching in the 1st Cycle of Basic Education and Mathematics and Natural Sciences in the 2nd Basic Education Cycle. The study developed was carried out in the 3rd year class of the 1st cycle and aimed to understand how the use of games stimulates the development of students’ mental calculation skills. To this extent, this study focused on two research questions that served as the guiding thread of the investigation: (i) What is the contribution of applying various games to the development of mental calculation in students? and (ii) How does the games promote cooperative learning?. To this end, two types of games were implemented, one on physical support and the other on digital support, related to the development of mental calculation and group work. In this sense, it was decided to carry out a qualitative study, in which data collection focused on direct observation using audiovisual recording as a recording instrument. Therefore, the data collected allows us to assess that games play a very important role in children’s lives, as it is through this that they learn and consolidate content in a fun and stimulating way, in addition to the fact that cooperative learning enhances this process. Thus, games allows children to use cooperation to solve problems together, improving their mental calculation skills as well as developing certain skills, such as communication (exchanging strategies), confidence and autonomy.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Matemática Jogo Cálculo mental Aprendizagem por cooperação Mathematics Game Mental calculation Cooperation learning
Citation
Alves, C. A. S. (2024). O contributo do jogo no desenvolvimento de competências de cálculo mental (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/17987