Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.5 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório foi concebido no âmbito da Unidade Curricular de Prática de
Ensino Supervisionada II, do curso de Mestrado em 1º e 2º ciclo do Ensino Básico da
Escola Superior de Educação de Lisboa, no sentido de documentar, de forma sintética,
reflexiva e fundamentada, parte do percurso formativo desenvolvido no período de
intervenção pedagógica no 2º ciclo do Ensino Básico.
A intervenção decorreu numa turma de 5.º ano de escolaridade, numa escola do
concelho de Lisboa. O par de estágio estabeleceu como objetivos de intervenção:
“Melhorar as competências sociais, em contexto de turma, de forma transdisciplinar”,
“Desenvolver a expressão oral através da interação discursiva” e “Desenvolver
estratégias de cálculo mental no domínio dos números e operações”.
Realizei um estudo de natureza qualitativa onde procurei compreender as
atitudes reveladas pelos alunos relativamente ao desenvolvimento de estratégias de
cálculo mental e a mobilização das mesmas em contextos de resolução de problemas.
Neste sentido, foram postas em prática rotinas de cálculo mental nas aulas de
intervenção de Matemática, através da realização de tiras de cálculo mental. Apliquei
também uma ficha alusiva à resolução de situações problemáticas, já no final do ano
letivo, fora do período de intervenção, no sentido de verificar a mobilização das mesmas
estratégias na resolução de problemas. Por último, para além da realização de uma última tira de cálculo mental, foram ainda recolhidas entrevistas de três alunos com o
intuito de compreender melhor alguns factos constatados ao longo do estudo.
Os resultados desta investigação apontam para alguma apropriação das
estratégias de cálculo mental, embora os alunos manifestem uma evidente preferência
pelo uso do algoritmo. Relativamente às situações problemáticas, pude constatar, a
partir da ficha de problemas realizada, que a maior parte dos alunos não recorre ao
cálculo mental mas sim ao algoritmo.
ABSTRACT This report was done for Escola Superior de Educação de Lisboa, in the Master’s Degree of First and Second Cycles of Basic School Teaching, curricular area of Supervised Teaching Practice II – pedagogical intervention. The Trainee Pair aims were to improve social skills within the school group ranging all subjects; to develop oral expression through speech interaction; to develop strategies of mental calculation in numeracy and mathematical operations. The purpose of this study was to understand the attitudes revealed by pupils when developing strategies of mental calculation and then mobilize them to solve problems. The observation took place during some Mathematics lessons of a 5th year group, in a school in Lisbon. Mental calculation routines were used in the subject classes such as mental calculation lines using the four operations. By the end of the school year a worksheet with multiple problems was also given the pupils to solve, in order to observe how their strategies had evolved to problem solving. Another mental calculation line worksheet was used and, finally, three interviews to different pupils were done to verify some revealed facts throughout the study. The results of this investigation indicated that once pupils own their mental calculation strategies, they clearly prefer the use of algorithms. When facing problem solving instead of using mental calculation, they undoubtedly used algorithms.
ABSTRACT This report was done for Escola Superior de Educação de Lisboa, in the Master’s Degree of First and Second Cycles of Basic School Teaching, curricular area of Supervised Teaching Practice II – pedagogical intervention. The Trainee Pair aims were to improve social skills within the school group ranging all subjects; to develop oral expression through speech interaction; to develop strategies of mental calculation in numeracy and mathematical operations. The purpose of this study was to understand the attitudes revealed by pupils when developing strategies of mental calculation and then mobilize them to solve problems. The observation took place during some Mathematics lessons of a 5th year group, in a school in Lisbon. Mental calculation routines were used in the subject classes such as mental calculation lines using the four operations. By the end of the school year a worksheet with multiple problems was also given the pupils to solve, in order to observe how their strategies had evolved to problem solving. Another mental calculation line worksheet was used and, finally, three interviews to different pupils were done to verify some revealed facts throughout the study. The results of this investigation indicated that once pupils own their mental calculation strategies, they clearly prefer the use of algorithms. When facing problem solving instead of using mental calculation, they undoubtedly used algorithms.
Description
Relatório de estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Sentido do número Cálculo mental Estratégias de cálculo mental Number sense Mental calculation Mental calculation strategies
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação de Lisboa