Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.69 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I – Prática Pedagógica - O estágio decorreu durante o ano letivo 2013-2014 nas instalações da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo, sob as orientações da professora cooperante Lídia Serejo e com
apoio/observação do professor orientador Anthony Pringsheim.
Ao longo do ano letivo foram observadas aulas e atividades de quatro alunas de idades e
cursos diferentes: Iniciação, 5º Ano, 11º Ano e Curso Livre. E foram também lecionadas aulas
de três destas alunas (Iniciação, 5º Ano e 11º Ano).
Assim sendo, a Secção I – Prática Pedagógica – consiste na caracterização da escola onde foi
realizado o estágio, na caracterização das quatro alunas acima mencionadas e na apresentação
das práticas pedagógicas desenvolvidas com as três alunas às quais foram lecionadas aulas.
Esta secção conta ainda com uma análise crítica da atividade docente, que tem como
finalidade expor os aspetos positivos e menos positivos e como foram encarados, assim como
apresentar o feedback dado pelo professor orientador.
Resumo II – Investigação - A Secção II – Investigação – é desenvolvida essencialmente segundo duas metodologias: a pesquisa bibliográfica sobre a postura dos flautistas e o estudo de caso, com recurso a inquérito, em torno dos alunos da Classe de Flauta Transversal da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo. A revisão de literatura consiste numa apresentação da postura do flautista segundo vários autores, na sua maioria flautistas. Aqui é abordada a posição do flautista em pé e sentado, a posição das mãos colocadas sobre a Flauta, o funcionamento do aparelho respiratório e da embocadura, com o objetivo de evitar tenções e desconforto físico. No estudo de caso são apresentadas e analisadas as questões do inquérito, cujos principais objetivos passaram por conferir a consciência dos alunos em relação a esta temática e verificar a existência de dificuldades técnico-musicais, dor, desconforto e tensão provocadas pela postura adotada por cada aluno.
Abstract I – Teaching - My academic training took place during the 2013-2014 school year, in the School of Music Nossa Senhora do Cabo, under the guidance of the cooperating teacher Mrs Lydia Serejo and support and observation of the guiding teacher Mr. Anthony Pringsheim. During this school year, lessons and activities from four students of different ages and courses were observed: Initiation, 5th and 11th degrees and Free Course. Lessons for three of those four students (Initiation, 5thand 11thdegrees), were also taught. So, the Section I - Teaching Practice – describes the school where the academic training took place, the four students characterization and presents the teaching practices developed with the three students taught. This section also includes a critical analysis of teaching activity, which aims to expose the positive and less positive aspects and how they were seen, as well as presenting the feedback given by the guiding teacher.
Abstract II – Research - Section II – Research – mainly developed on two methods: the bibliographical research about the flautist´s professional attitude and a case study using an inquiry, based on the class of flute students from the music school “Nossa Senhora do Cabo”. The literature review is about the flautist´s attitude according to several authors, mostly made up of flautists. Here is discussed the position of the flautist standing and sitting, the position of the hands placed on the Flute, the functioning of the respiratory tract and also the mouth to avoid tensions and physical discomfort. In the case study are presented and analyzed the inquiry´s questions whose main purpose was to check the students conscience on this matter and also to check for technical and musical difficulties, pain, tightness and discomfort caused by each student´s body posture.
Resumo II – Investigação - A Secção II – Investigação – é desenvolvida essencialmente segundo duas metodologias: a pesquisa bibliográfica sobre a postura dos flautistas e o estudo de caso, com recurso a inquérito, em torno dos alunos da Classe de Flauta Transversal da Escola de Música Nossa Senhora do Cabo. A revisão de literatura consiste numa apresentação da postura do flautista segundo vários autores, na sua maioria flautistas. Aqui é abordada a posição do flautista em pé e sentado, a posição das mãos colocadas sobre a Flauta, o funcionamento do aparelho respiratório e da embocadura, com o objetivo de evitar tenções e desconforto físico. No estudo de caso são apresentadas e analisadas as questões do inquérito, cujos principais objetivos passaram por conferir a consciência dos alunos em relação a esta temática e verificar a existência de dificuldades técnico-musicais, dor, desconforto e tensão provocadas pela postura adotada por cada aluno.
Abstract I – Teaching - My academic training took place during the 2013-2014 school year, in the School of Music Nossa Senhora do Cabo, under the guidance of the cooperating teacher Mrs Lydia Serejo and support and observation of the guiding teacher Mr. Anthony Pringsheim. During this school year, lessons and activities from four students of different ages and courses were observed: Initiation, 5th and 11th degrees and Free Course. Lessons for three of those four students (Initiation, 5thand 11thdegrees), were also taught. So, the Section I - Teaching Practice – describes the school where the academic training took place, the four students characterization and presents the teaching practices developed with the three students taught. This section also includes a critical analysis of teaching activity, which aims to expose the positive and less positive aspects and how they were seen, as well as presenting the feedback given by the guiding teacher.
Abstract II – Research - Section II – Research – mainly developed on two methods: the bibliographical research about the flautist´s professional attitude and a case study using an inquiry, based on the class of flute students from the music school “Nossa Senhora do Cabo”. The literature review is about the flautist´s attitude according to several authors, mostly made up of flautists. Here is discussed the position of the flautist standing and sitting, the position of the hands placed on the Flute, the functioning of the respiratory tract and also the mouth to avoid tensions and physical discomfort. In the case study are presented and analyzed the inquiry´s questions whose main purpose was to check the students conscience on this matter and also to check for technical and musical difficulties, pain, tightness and discomfort caused by each student´s body posture.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino da Música
Keywords
Flauta transversal Postura Lesões músculo-esqueléticas Aparelho respiratório Embocadura Transversal flute Body posture Musculoskeletal Injury Respiratory system Embouchure
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa