Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.26 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório, elaborado no âmbito da unidade curricular de Práticas de
Ensino Supervisionada II, incide nas práticas desenvolvidas em dois contextos
escolares, do 1.º ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico e do 6.º ano do 2.º Ciclo do Ensino
Básico.
O estudo aqui apresentado tem como tema “O recurso a materiais manipuláveis,
físicos e virtuais, na aprendizagem da Geometria no 1.º ano do 1.º CEB”, e como objetivo
compreender a potencialidade dos materiais manipuláveis físicos e virtuais para o
desenvolvimento das capacidades de visualização espacial e composição de figuras
planas. Deste objetivo, emergem as seguintes questões: (i) Que estratégias usam os
alunos para compor figuras com recurso a materiais manipuláveis físicos/virtuais?; (ii)
Qual o contributo da utilização de materiais manipuláveis físicos/virtuais para o
desenvolvimento da visualização espacial e da composição de figuras planas dos alunos
do 1.º ano do ensino básico?. Para dar resposta às questões, optou-se por uma
metodologia qualitativa com estudo de caso. Os dados foram recolhidos através de
observação participante do investigador, notas de campo e recolha das produções dos
alunos.
De acordo com os resultados, o uso de materiais manipuláveis, físicos e virtuais,
promove o desenvolvimento das capacidades de visualização espacial e de composição
de figuras planas. A maioria dos alunos recorre a estratégias de tentativa/erro e de
antecipação para compor figuras planas.
ABSTRACT The present report, written in the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, and focuses on the practices developed in two school contexts, the 1st grade of the 1st cycle of basic education and the 6th grade of the 2nd cycle of basic education. The study presented here has as its theme "The use of manipulative materials, physical and virtual, in learning Geometry in the 1st grade of Basic Education", and the aim to understand the potential of physical and virtual manipulative materials for the development of spatial visualization and composition skills of plane figures. From this aim, emerged the following questions: (i) What strategies do students use to compose figures using physical/virtual manipulative materials? (ii) What is the contribution of using physical/virtual manipulative materials to the development of spatial visualization and the composition of plane figures in 1st grade students? To answer the questions, a qualitative methodology with case study was chosen. Data was collected through researcher participant observation, field notes and collection of the students' productions. According to the results, the use of manipulative materials, physical and virtual, promotes the development of spatial visualization and composition skills of plane figures. Most of the students use trial and error and anticipation strategies to compose plane figures.
ABSTRACT The present report, written in the scope of the curricular unit of Supervised Teaching Practice II, and focuses on the practices developed in two school contexts, the 1st grade of the 1st cycle of basic education and the 6th grade of the 2nd cycle of basic education. The study presented here has as its theme "The use of manipulative materials, physical and virtual, in learning Geometry in the 1st grade of Basic Education", and the aim to understand the potential of physical and virtual manipulative materials for the development of spatial visualization and composition skills of plane figures. From this aim, emerged the following questions: (i) What strategies do students use to compose figures using physical/virtual manipulative materials? (ii) What is the contribution of using physical/virtual manipulative materials to the development of spatial visualization and the composition of plane figures in 1st grade students? To answer the questions, a qualitative methodology with case study was chosen. Data was collected through researcher participant observation, field notes and collection of the students' productions. According to the results, the use of manipulative materials, physical and virtual, promotes the development of spatial visualization and composition skills of plane figures. Most of the students use trial and error and anticipation strategies to compose plane figures.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais
no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Geometria Materiais manipuláveis físicos Materiais manipuláveis virtuais 1.º ano Geometry Physical manipulative materials Virtual manipulative materials 1st grade
Citation
Loureiro, M. O. P. (2022). O recurso a materiais manipuláveis físicos e digitais na aprendizagem da Geometria no 1.º ano de escolaridade (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/15822