Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.2 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A inteligência artificial (IA) está a transformar a forma como interagimos com a tecnologia, incluindo a
forma como os cidadãos acedem e interagem com os serviços públicos. Portugal desenvolveu uma
estratégia nacional para a adoção da IA, a fim de melhorar a experiência e o envolvimento dos cidadãos,
com destaque para a inclusão digital e a digitalização da administração pública. Apesar dos progressos, o
país está atrasado em relação a outros países da União Europeia no que respeita à transformação digital.
Para simplificar e modernizar os serviços públicos, Portugal introduziu o portal ePortugal, que inclui o
chatbot “Sigma” e uma assistente virtual, que neste momento ainda se encontra numa versão de teste.
A adoção de sistemas de IA conversacional, como os assistentes de voz e os chatbots, tem o potencial de
reduzir os encargos administrativos, melhorar a acessibilidade e aumentar a participação dos cidadãos. Este
projeto visa conceber uma aplicação móvel para o ePortugal, que inclui uma assistente digital equipada
com funcionalidades de texto e voz.
ABSTRACT: Artificial intelligence (AI) is transforming the way we interact with technology, including how citizens access and engage with government services. Portugal has developed a national strategy for AI adoption to improve the citizen experience and engagement, with a focus on digital inclusion and the digitalization of public administration. Despite progress, the country lags behind other European Union countries in digital transformation. To simplify and modernize public services, Portugal has introduced the ePortugal portal, featuring a chatbot named “Sigma” and a virtual assistant that is currently being tested. The adoption of conversational AI systems, such as voice assistants and chatbots, has the potential to reduce administrative burdens, improve accessibility, and enhance citizen engagement. This project aims to design the ePortugal mobile application, featuring a digital assistant equipped with both text and voice functionalities.
ABSTRACT: Artificial intelligence (AI) is transforming the way we interact with technology, including how citizens access and engage with government services. Portugal has developed a national strategy for AI adoption to improve the citizen experience and engagement, with a focus on digital inclusion and the digitalization of public administration. Despite progress, the country lags behind other European Union countries in digital transformation. To simplify and modernize public services, Portugal has introduced the ePortugal portal, featuring a chatbot named “Sigma” and a virtual assistant that is currently being tested. The adoption of conversational AI systems, such as voice assistants and chatbots, has the potential to reduce administrative burdens, improve accessibility, and enhance citizen engagement. This project aims to design the ePortugal mobile application, featuring a digital assistant equipped with both text and voice functionalities.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Inteligência artificial Assistente digital Assistente de voz Design de serviços Confiança Sistemas de IA fiáveis Artificial intelligence Digital assistant Voice assistant Service design Trust Trustworthy AI systems
Citation
Duarte, A.B.F. (2023). Enhancing portuguese public services: Prototype of a mobile application with a digital assistant. [Trabalho de projeto de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16926
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social