Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.99 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo visou compreender o contributo da Musicoterapia no desenvolvimento da comunicação e da interação com pares de crianças com Perturbação do Espectro do Autismo (PEA).
A música é uma linguagem universal e benéfica a todo o ser humano, desde o seu nascimento até ao fim de vida. A Musicoterapia permite atuar em pessoas com diversas patologias inibidoras da comunicação, como por exemplo, em crianças com PEA, sendo a Musicoterapia capacitadora da comunicação.
Com esta investigação, propomo-nos contribuir para o conhecimento existente sobre a especificidade da Perturbação do Espectro do Autismo, tendo em conta as áreas e modelos de intervenção ao evidenciar o contributo que a Musicoterapia tem ao nível da comunicação da linguagem e da interação com os pares.
A dissertação iniciou-se com uma breve revisão bibliográfica sobre o tema da Musicoterapia.
A metodologia da investigação utilizada baseou-se numa abordagem qualitativa, tendo como único instrumento de recolha de dados - a entrevista e utilizou-se o programa Atlas. Ti 9 para realizar a análise de conteúdo.
As questões de investigação que nortearam este estudo foram:
- Como é que a música influencia a comunicação verbal?
- E como é que a música influencia a interação entre pares?
O resultado deste estudo evidenciou-se, que a música é um canal/veículo de comunicação. Obteve-se, assim resposta à primeira questão do estudo. A Musicoterapia tem impacto em qualquer fase da vida do ser humano e a frequência das sessões permitem à criança com PEA um impacto positivo, nomeadamente no domínio social e emocional e no domínio da linguagem e comunicação, isto é, ao fim de algum tempo estas crianças aumentam a intenção de comunicar verbalmente, aumentam as suas verbalizações, aprendem partes da música e, à medida que o tempo passa, conseguem falar, melhorando a compreensão da linguagem bem como, melhoram as suas capacidades de comunicação.
5
Através do estudo e opinião das musicoterapeutas entrevistadas obteve-se como resposta à segunda questão de investigação que, as crianças com PEA apresentam mudanças significativas ao nível do comportamento, nomeadamente, evidenciam uma melhoria acentuada na interação com pares, quebra do comportamento de isolamento, maior contacto ocular, uma diminuição de estereotipias motoras, maior desenvolvimento ao nível da motricidade fina e uma diminuição da ecolalia.
Cada criança é única e tem as suas características específicas, os seus interesses próprios e através da Musicoterapia pode evoluir gradualmente através do poder da música e daquilo que ela transmite: bem-estar e regulação das emoções.
ABSTRACT This study aimed to understand the contribution of Music Therapy in the development of communication and interaction with peers of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Music is a universal and beneficial language for every human being, from birth to the end of life. Music therapy allows to act in people with different pathologies inhibiting communication, for example, in children with ASD, and music therapy enables communication. With this research, we propose to contribute to the existing knowledge about the specificity of Autism Spectrum Disorder, considering the areas and intervention models by highlighting the contribution that Music Therapy has in terms of language communication and interaction with peers. This dissertation began with a brief bibliographical review on the theme of Music Therapy. The research methodology used was based on a qualitative approach, with the only instrument for data collecting - the interview, and the Atlas program was used Ti 9 to perform content analysis. The research question that guided this study was: - How does music influence verbal communication? - And how does music influence peers interaction? The result of this study showed that music is an channel/vehicle of communication. Music therapy has an impact on any stage of human life and the frequency of sessions allows the child with ASD a positive impact, namely in the social and emotional domain and in the domain of language and communication, that is, after some time these children increase their intention to communicate verbally, increase their verbalizations, learn parts of music, and as time passes, they can speak, improving their language comprehension as well as improving their communication skills. Through the study and opinion of the interviewed music therapists, the answer to the second research question was that children with ASD show significant changes in behavior, namely, they show a msrked improvement in interaction with peers, in isolation behaviour, greater eye contact, a decrease in motor stereotypies, greater development in terms of fine motor skills and a decrease in echolalia.
ABSTRACT This study aimed to understand the contribution of Music Therapy in the development of communication and interaction with peers of children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Music is a universal and beneficial language for every human being, from birth to the end of life. Music therapy allows to act in people with different pathologies inhibiting communication, for example, in children with ASD, and music therapy enables communication. With this research, we propose to contribute to the existing knowledge about the specificity of Autism Spectrum Disorder, considering the areas and intervention models by highlighting the contribution that Music Therapy has in terms of language communication and interaction with peers. This dissertation began with a brief bibliographical review on the theme of Music Therapy. The research methodology used was based on a qualitative approach, with the only instrument for data collecting - the interview, and the Atlas program was used Ti 9 to perform content analysis. The research question that guided this study was: - How does music influence verbal communication? - And how does music influence peers interaction? The result of this study showed that music is an channel/vehicle of communication. Music therapy has an impact on any stage of human life and the frequency of sessions allows the child with ASD a positive impact, namely in the social and emotional domain and in the domain of language and communication, that is, after some time these children increase their intention to communicate verbally, increase their verbalizations, learn parts of music, and as time passes, they can speak, improving their language comprehension as well as improving their communication skills. Through the study and opinion of the interviewed music therapists, the answer to the second research question was that children with ASD show significant changes in behavior, namely, they show a msrked improvement in interaction with peers, in isolation behaviour, greater eye contact, a decrease in motor stereotypies, greater development in terms of fine motor skills and a decrease in echolalia.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Educação Especial – Ramo de Cognição e Multideficiência
Keywords
Autismo Comunicação Interação entre pares Autism spectrum disorder Communication Interaction Music Music therapy
Citation
Moreiras, L. R. C. (2021). Comunicação verbal e interação com pares na criança com perturbação do espectro de autismo: o contributoda musicoteratia (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/14506