Repository logo
 
Publication

O papel do capital psicológico na criação de valor para as organizações

dc.contributor.authorAntunes, Ana Cristina
dc.contributor.authorCaetano, António
dc.contributor.authorCunha, Miguel Pina e
dc.date.accessioned2023-10-30T12:11:25Z
dc.date.available2023-10-30T12:11:25Z
dc.date.issued2013-04
dc.description.abstractA aplicação da positividade aos contextos organizacionais tem conhecido uma divulgação crescente, mas vê ainda questionada a sua pertinência para as ciências organizacionais. O objetivo deste artigo é analisar critica- mente o papel do capital psicológico, constructo central do comportamento organizacional positivo, na criação de valor para as organizações. A partir da atual concetualização de capital psicológico, são examinadas as relações entre este constructo, o capital humano e o capital social, estes últimos reconhecidos pelo seu valor acrescentado para as organizações. É sugerida uma releitura das relações entre estas três formas de capital, assente na sua demarcação, mas também na sua eventual articulação e integração. Esta reflexão crítica é complementada com uma análise da evidência empírica disponível e dos seus contributos e limitações para a assunção do valor acrescentado do capital psicológico para as organizações.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT: Positivity applied to organizational contexts still has its importance questioned for organizational sci- ences. The aim of this paper is to critically examine the role of psychological capital, a core construct for positive organizational behavior, in value creation for organizations. Based on the current conceptualization of psychologi- cal capital, the relationships between this construct and other two forms of capital, human and social capital, are examined. A reinterpretation of the relationship between these three forms of capital, based on its demarcation, but also on their possible coordination and integration, is suggested. This critical analysis is complemented with an examination of the available empirical evidence and their contribution and limitations to the assumption of the added value of psychological capital to organizations.en
dc.description.abstractABSTRACT: Positivity applied to organizational contexts still has its importance questioned for organizational sci- ences. The aim of this paper is to critically examine the role of psychological capital, a core construct for positive organizational behavior, in value creation for organizations. Based on the current conceptualization of psychologi- cal capital, the relationships between this construct and other two forms of capital, human and social capital, are examined. A reinterpretation of the relationship between these three forms of capital, based on its demarcation, but also on their possible coordination and integration, is suggested. This critical analysis is complemented with an examination of the available empirical evidence and their contribution and limitations to the assumption of the added value of psychological capital to organizations.sp
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAntunes, A. C., Caetano, A., & Cunha, M. P. e. (2013). O papel do capital psicológico na criação de valor para as organizações. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, 12(3), 2–10. https://periodicos.fgv.br/rbpg/article/view/21313pt_PT
dc.identifier.eissn2674-5941
dc.identifier.issn1677-2067
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.21/16591
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherISCTEpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://periodicos.fgv.br/rbpg/article/view/21313pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectComportamento organizacional positivopt_PT
dc.subjectCapital psicológicopt_PT
dc.subjectCapital humanopt_PT
dc.subjectCapital socialpt_PT
dc.subjectPositive organizational behavioren
dc.subjectPsychological capitalen
dc.subjectHuman capitalen
dc.subjectSocial capitalen
dc.subjectComportamiento organizacional positivosp
dc.titleO papel do capital psicológico na criação de valor para as organizaçõespt_PT
dc.title.alternativeThe role of psychological capital in value creation for organizationsen
dc.title.alternativeEl papel del capital psicológico en la creación de valor para las organizacionessp
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceLisboapt_PT
oaire.citation.endPage10pt_PT
oaire.citation.startPage2pt_PT
oaire.citation.titleRevista Portuguesa e Brasileira de Gestãopt_PT
oaire.citation.volumev. 12, n. 3pt_PT
person.familyNameCoelho Antunes
person.familyNameCaetano
person.familyNameda Mota de Pina e Cunha
person.givenNameAna Cristina
person.givenNameAntónio
person.givenNameAvelino Miguel
person.identifier.ciencia-id2D13-2F76-689F
person.identifier.ciencia-id6F1D-05A9-FE56
person.identifier.ciencia-idBB1A-CC32-4880
person.identifier.orcid0000-0001-8983-2062
person.identifier.orcid0000-0002-5505-8256
rcaap.rightsclosedAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationeb47adf1-2379-4d68-9a38-d2d9a19059b9
relation.isAuthorOfPublicationbe6fde4c-ce65-4132-8471-951ab673f91d
relation.isAuthorOfPublication7ccd8124-1a73-4e5c-bfb7-b57196cdfe36
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery7ccd8124-1a73-4e5c-bfb7-b57196cdfe36

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Abstract_O papel do capital psicológico na criação de valor para as organizações.pdf
Size:
151.81 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections