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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A evolução tecnológica a que temos assistido, muito contribui para a existência de
mudanças a nível social, alterando a forma como as pessoas comunicam.
Da mesma forma, as Relações Públicas e os seus profissionais têm, também, vindo a
sofrer essas mudanças, necessitando de se adaptar aos novos contextos.
Compreendendo as alterações causadas por estes novos contextos online, os
profissionais de Relações Públicas vêem-se obrigados a lidar com uma nova forma de
comunicar que, se por um lado, coloca as organizações mais próximas dos públicos, por
outro, torna-as também mais expostas. Esta nova realidade exige que o profissional seja
capaz de pensar estrategicamente com vista a delimitar a melhor forma de chegar ao seu
público, recorrendo, muitas vezes, à utilização dos novos canais online.
Pretende-se, com este trabalho final de mestrado, estudar a forma como os profissionais
de Relações Públicas se têm adaptado a esta nova era da comunicação, conhecendo e
reflectindo sobre quais as suas características e que tipo de capacidades e competências
deverão apresentar.
The technological evolution that we have been witnessing has had a strong role producing changes in social level, modifying the way people communicate. In a similar way, Public Relations and its practitioners have been experiencing those changes. Therefore, they have had the need to adapt to new contexts. Due to the changes caused by new online contexts, PR practitioners are forced to deal with a new form of communication, which, in one way, puts organizations closer to the publics but, in other way, gives them a bigger exposure. This new reality demands that the practitioner is able to think strategically in order to define the best way to reach its publics, often making use of online channels. The goals of this master’s final work are to study the way how PR practitioners have been adapting to this “new age” of communication, knowing and thinking about which characteristics they should present and which capabilities and competences they should have.
The technological evolution that we have been witnessing has had a strong role producing changes in social level, modifying the way people communicate. In a similar way, Public Relations and its practitioners have been experiencing those changes. Therefore, they have had the need to adapt to new contexts. Due to the changes caused by new online contexts, PR practitioners are forced to deal with a new form of communication, which, in one way, puts organizations closer to the publics but, in other way, gives them a bigger exposure. This new reality demands that the practitioner is able to think strategically in order to define the best way to reach its publics, often making use of online channels. The goals of this master’s final work are to study the way how PR practitioners have been adapting to this “new age” of communication, knowing and thinking about which characteristics they should present and which capabilities and competences they should have.
Description
Dissertação apresentada à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Competências profissionais Profissional de relações públicas Comunicação digital Social media Public relations Professional skills Public relations professionals Digital communication
Citation
Paules, Silvana Daniela Fonseca - O perfil do profissional de Relações Públicas na era da comunicação digital. Lisboa: Escola Superior de Comunicação Social, 2014. Dissertação de Mestrado.