| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 73.21 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este projecto tem como objectivo a exploração de diferentes estruturas e formas
composicionais dentro do Jazz, tentando apresentar alternativas à estrutura “tema -
improvisação/improvisações - tema” e às formas mais utilizadas , expandindo assim o
leque de opções no que toca a estes parâmetros dentro das composições no idioma
Jazz.
Para este efeito escrevi uma série de composições originais, feitas de propósito para
este efeito de experimentação com a estrutura e forma e também aproveitando para
juntar vários conceitos provenientes de músicos que admiro e que me influenciam
muito. Aqui refiro-me a conceitos rítmicos inspirados pelo género musical Metal;
conceitos harmónicos e melódicos provenientes da música de Kenny Wheeler e da
dupla Brian Blade/Jon Cowherd (com o projecto Brian Blade Fellowship) e também a
exploração da estruturas e formas usando como modelo composições do Segundo
Grande Quinteto de Miles Davis, Brian Blade Fellowship, Tigran Hamasyan, Austin
Peralta, Miguel Amado e Ricardo Pinheiro nas quais a estrutura “tema –
improvisação/improvisações – tema” é subvertida de alguma maneira ou há algum
tipo de distorção na forma durante o desenrolar da composição.
Durante o decorrer do projecto vou procurar descobrir e categorizar múltiplas
estratégias de diversificação da estrutura na composição Jazz, adaptando-as
consequentemente para utilização nas minhas próprias composições.
ABSTRACT With this project, I aim to explore different possibilities in terms of structure and form within Jazz compositions, aiming to present alternatives to the “head- improvisation/improvisations - head” and by doing so, expand the palette of possibilities regarding structure and form in Jazz composition. To achieve this I wrote a series of original compositions, with the express intent of using them as a basis to experiment with the form and also to try to use various concepts from musicians whom I love and respect a lot. The concepts I am aiming to explore and put together are rhythmic concepts used in Metal, harmonic and melodic concepts used in the music of Kenny Wheeler or Brian Blade/Jon Cowherd (with the Brian Blade Fellowship project) and also exploring structure and form using ideas from compositions by the Second Great Miles Davis Quintet, Brian Blade Fellowship, Tigran Hamasyan, Austin Peralta, Miguel Amado and Ricardo Pinheiro in which the “head – improvisation/improvisations – head” structure is subverted in any way or the form displays a significant distortion during the performance of said compositions. During this process I will endeavor to discover and categorize various strategies to diversify the form in Jazz composition, adapting them for use in my own compositions.
ABSTRACT With this project, I aim to explore different possibilities in terms of structure and form within Jazz compositions, aiming to present alternatives to the “head- improvisation/improvisations - head” and by doing so, expand the palette of possibilities regarding structure and form in Jazz composition. To achieve this I wrote a series of original compositions, with the express intent of using them as a basis to experiment with the form and also to try to use various concepts from musicians whom I love and respect a lot. The concepts I am aiming to explore and put together are rhythmic concepts used in Metal, harmonic and melodic concepts used in the music of Kenny Wheeler or Brian Blade/Jon Cowherd (with the Brian Blade Fellowship project) and also exploring structure and form using ideas from compositions by the Second Great Miles Davis Quintet, Brian Blade Fellowship, Tigran Hamasyan, Austin Peralta, Miguel Amado and Ricardo Pinheiro in which the “head – improvisation/improvisations – head” structure is subverted in any way or the form displays a significant distortion during the performance of said compositions. During this process I will endeavor to discover and categorize various strategies to diversify the form in Jazz composition, adapting them for use in my own compositions.
Description
Relatório de Projeto Artístico de Mestrado apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Música.
Keywords
Jazz Composição Composição Jazz Estrutura Forma Improvisação Composition Jazz composition Form Improvisation
Pedagogical Context
Citation
Marques, P.M.F. (2023). Sénua. [Relatório de Projeto Artístico de Mestrado, Escola Superior de Música de Lisboa]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/22255
