Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.86 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Nos tempos em que vivemos estamos a atravessar uma crise de alterações ambientais. A perda de biodiversidade, em especial nas árvores, desencadeada pelo uso insustentável de recursos no nosso planeta, terá repercussões ainda desconhecidas. Este desafio requer alterações no nosso comportamento, na nossa visão, no funcionamento da sociedade e exige uma mudança do paradigma ético, cultural e político na forma como o Homem se relaciona com a Natureza. “ALTERAÇÃO DO COMPORTAMENTO AMBIENTAL ATRAVÉS DO FAZ DE CONTA” pretende ser uma ferramenta ao serviço desta mudança, podendo fornecer um contributo para formar crianças e jovens potenciadores de mudanças de comportamentos. Mas como é que um jogo dramático pode contribuir para transformar comportamentos e quais os seus contributos para a Educação Ambiental (EA)? Para responder a estas questões foram utilizados vários jogos que têm por base Teatro na Educação (TIE) e o Teatro do Oprimido (TO), pretendendo promover a reflexão sobre o tema em questão e consequente alteração dos comportamentos futuros. Assim, para conseguir alcançar os objetivos referidos e tendo por base uma investigação mista qualitativa, em setembro de 2023, realizou-se a componente prática do trabalho realizado na escola da Escola Básica Fonte dos Escudeiros e da Câmara Municipal de Benavente (CMB) e envolveu a participação dos alunos do 4º ano. Na concretização da parte prática, foram identificados alguns aspetos considerados como pontos fortes, bem como outros que devem ser alvo de uma reflexão. Este estudo poderá contribuir para formação de jovens cidadãos ativos e participativos.
ABSTRACT - We are going through a crisis of climate change and loss of biodiversity, especially trees, triggered by the unsustainable use of our planet's resources, with repercussions that are still unknown. This challenge requires changes in our behavior, our outlook, the way society functions and a shift in the ethical, cultural, and political paradigm in the way man relates to nature. "CHANGING ENVIRONMENTAL BEHAVIOR THROUGH MAKE-BELIEVE" aims to be a tool at the service of this change and can contribute to training children and young people to generate behavioral change. But how can a dramatic play contribute to transforming behavior and what are its contributions to environmental education? To answer these questions, we used various games based on Theatre in Education, Theatre of the Oppressed, with the aim of reflecting on the issue in question and consequently changing future behavior. Based on mixed qualitative research, the work carried out included a visit to a school with the involvement of the students. This study took place in September 2023, with the collaboration of the Fonte dos Escudeiros Primary School and Benavente Town Hall. It identified some aspects that are strengths, as well as others that should be reflected on. This study will contribute to the formation of active and participative young citizens.
ABSTRACT - We are going through a crisis of climate change and loss of biodiversity, especially trees, triggered by the unsustainable use of our planet's resources, with repercussions that are still unknown. This challenge requires changes in our behavior, our outlook, the way society functions and a shift in the ethical, cultural, and political paradigm in the way man relates to nature. "CHANGING ENVIRONMENTAL BEHAVIOR THROUGH MAKE-BELIEVE" aims to be a tool at the service of this change and can contribute to training children and young people to generate behavioral change. But how can a dramatic play contribute to transforming behavior and what are its contributions to environmental education? To answer these questions, we used various games based on Theatre in Education, Theatre of the Oppressed, with the aim of reflecting on the issue in question and consequently changing future behavior. Based on mixed qualitative research, the work carried out included a visit to a school with the involvement of the students. This study took place in September 2023, with the collaboration of the Fonte dos Escudeiros Primary School and Benavente Town Hall. It identified some aspects that are strengths, as well as others that should be reflected on. This study will contribute to the formation of active and participative young citizens.
Description
Trabalho de Projeto submetido à Escola Superior de Teatro e Cinema para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Teatro – especialização em Teatro e Comunidade
Keywords
Educação ambiental Teatro na educação Cidadãos ativos Faz de conta Comportamentos Environmental education Theatre in education Active citizens Make-believe Behaviors
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Teatro e Cinema