Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.8 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório surge no âmbito da Prática Profissional Supervisionada II (PPS II) e tem como fim refletir e registar de um modo sistemático e fundamentado as experiências vivenciadas ao longo do período de estágio, demonstrando as aprendizagens adquiridas em contexto de Jardim de Infância (JI), com um grupo de vinte e cinco crianças, uma educadora de infância e uma assistente operacional.
A problemática selecionada para a investigação “Relação Jardim de Infância-Família como potenciadora da ação do educador” surgiu de uma convicção pessoal e de uma necessidade de maior participação por parte das famílias, tendo como objetivo proporcionar mais oportunidades de envolvimento parental no contexto educativo. Além do mais, é abordada a importância da relação em questão para a ação do educador e estratégias a utilizar neste âmbito.
A investigação apresenta-se tendo por base uma investigação de natureza qualitativa, assente na investigação-ação, com recurso a técnicas de recolha de informação como observação, consulta documental, entrevistas e questionários, e como instrumentos, registos diários e fotografias que ilustram os mesmos.
Com a presente investigação compreende-se a importância da relação entre os agentes educativos para o desenvolvimento das crianças bem como o papel do/a educador/a de infância enquanto promotor do envolvimento das famílias e o papel potenciador das famílias na ação do mesmo.
ABSTRACT This report is based on Supervised Professional Practice II and aims to reflect and record in a systematic and grounded way the experiences lived during the internship period, demonstrating the learning acquired in the context of kindergarten, with a group of twenty-five children, one kindergarten teacher and one operational assistant. The problematic selected for the research “Kindergarten-Family relationship as a potentiator of the educator's action” arose out of a personal conviction and a need for greater participation by families, with the objective of providing more opportunities for parental involvement in the educational context. In addition, the importance of the relationship in question for the educator's action and strategies to be used in this context is addressed. The investigation is presented based on a qualitative investigation, based on action investigation, using information collection techniques such as observation, documentary consultation, interviews and questionnaires, and as instruments daily records and photographs that illustrate the same. With this investigation we understand the importance of the relationship between educational agents for the development of children as well as the role of the childhood educator as a promoter of the involvement of families and the empowering role of families in its action.
ABSTRACT This report is based on Supervised Professional Practice II and aims to reflect and record in a systematic and grounded way the experiences lived during the internship period, demonstrating the learning acquired in the context of kindergarten, with a group of twenty-five children, one kindergarten teacher and one operational assistant. The problematic selected for the research “Kindergarten-Family relationship as a potentiator of the educator's action” arose out of a personal conviction and a need for greater participation by families, with the objective of providing more opportunities for parental involvement in the educational context. In addition, the importance of the relationship in question for the educator's action and strategies to be used in this context is addressed. The investigation is presented based on a qualitative investigation, based on action investigation, using information collection techniques such as observation, documentary consultation, interviews and questionnaires, and as instruments daily records and photographs that illustrate the same. With this investigation we understand the importance of the relationship between educational agents for the development of children as well as the role of the childhood educator as a promoter of the involvement of families and the empowering role of families in its action.
Description
Relatório de Prática Profissional Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para
obtenção de grau de mestre em Educação Pré-Escolar
Keywords
Criança Envolvimento parental Jardim de infância Papel do educador Prática profissional supervisionada Relação escola-família Children Kindergarten Parental involvement School-family relationship Educator’s role Supervised professional practice
Citation
Dionísio, I. A. P. (2019). Relação Jardim de Infância-Família como potenciadora da ação do educador (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/12896
Publisher
Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa