| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 2.54 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A presente investigação foi desenvolvida a partir da prática desenvolvida numa turma do 1.º ano e em duas turmas do 6.º ano e teve como objetivo entender de que forma a definição partilhada de critérios de avaliação da participação pode potenciar o envolvimento dos alunos do 1.º e 2.º Ciclos. Na primeira parte do estudo é realizada uma caracterização das práticas pedagógicas desenvolvidas tanto numa turma de 1.º ano do 1.º Ciclo, na qual foi desenvolvido um projeto relacionado com a gestão democrática de conflitos, como em duas turmas de 6.º ano do 2.º Ciclo, nas quais foi desenvolvido um projeto acerca da mobilização de metodologias ativas. Por fim é feita uma análise das mesmas. De seguida, na segunda parte, é apresentada a investigação. Esta foi desenvolvida numa turma de 1.º ano e em duas turmas de 6.º ano, tendo sido contruídas, em conjunto com os alunos, critérios de
avaliação do envolvimento em sala de aula. No 1.º Ciclo, os critérios foram definidos para listas de verificação e no 2º. Ciclo para rubricas de avaliação. Para tal, foi realizado um estudo qualitativo e exploratório, enquadrado num paradigma interpretativo. As técnicas de recolha de dados mobilizadas foram a observação participante da investigadora; observação indireta e inquérito por entrevista em grupo focal. Os resultados indicam que a utilização de listas de verificação e rubricas de avaliação melhora a autorregulação e desempenho dos alunos e que a definição partilhada dos critérios contribuiu para o envolvimento dos mesmos na sua própria avaliação. Conclui- se que a definição partilhada de rubricas de avaliação promove o envolvimento dos alunos, ao estimular a autorreflexão, a autorregulação e a consciência crítica sobre a aprendizagem. Apesar de alguns constrangimentos, os resultados demonstram que, quando integradas de forma participativa e contínua, estas ferramentas potenciam a autonomia e a responsabilidade dos alunos, contribuindo para a melhoria do seu desempenho e envolvimento nas atividades letivas.
This research was developed based on practices carried out in a 1st grade class and two 6th grade classes, with the aim of understanding how the shared definition of participation assessment criteria can enhance student engagement in the 1st and 2nd cycles of basic education. In the first part of the study there´s a characterization of the pedagogical practices developed in a 1st grade class of the 1st cycle, where there was implemented a project about democratic management of conflicts, and in two 6th grade classes of the 2nd cycle, where there was developed a project about active learning methodologies. At the end there is an analyse about them. Followed, in the second part, it´s presented the investigation. The investigation involved the collaborative construction of engagement assessment criteria with students using checklists in the 1st cycle and assessment rubrics in the 2nd cycle. A qualitative and exploratory study was conducted within an interpretive paradigm. Data collection techniques included participant observation by the researcher, indirect observation, and focus group interviews. The results indicate that the use of checklists and assessment rubrics improves students' self-regulation and performance, and that the shared definition of criteria contributed to their engagement in the selfassessment process. It is concluded that the shared definition of assessment rubrics promotes student engagement by encouraging self-reflection, self-regulation, and critical awareness of learning. Despite some constraints, the results show that, when implemented in a participatory and consistent way, these tools promote students’ autonomy and responsibility, ultimately improving their performance and involvement in classroom activities.
This research was developed based on practices carried out in a 1st grade class and two 6th grade classes, with the aim of understanding how the shared definition of participation assessment criteria can enhance student engagement in the 1st and 2nd cycles of basic education. In the first part of the study there´s a characterization of the pedagogical practices developed in a 1st grade class of the 1st cycle, where there was implemented a project about democratic management of conflicts, and in two 6th grade classes of the 2nd cycle, where there was developed a project about active learning methodologies. At the end there is an analyse about them. Followed, in the second part, it´s presented the investigation. The investigation involved the collaborative construction of engagement assessment criteria with students using checklists in the 1st cycle and assessment rubrics in the 2nd cycle. A qualitative and exploratory study was conducted within an interpretive paradigm. Data collection techniques included participant observation by the researcher, indirect observation, and focus group interviews. The results indicate that the use of checklists and assessment rubrics improves students' self-regulation and performance, and that the shared definition of criteria contributed to their engagement in the selfassessment process. It is concluded that the shared definition of assessment rubrics promotes student engagement by encouraging self-reflection, self-regulation, and critical awareness of learning. Despite some constraints, the results show that, when implemented in a participatory and consistent way, these tools promote students’ autonomy and responsibility, ultimately improving their performance and involvement in classroom activities.
Description
Relatório de Prática de Ensino Supervisionada apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Envolvimento Rubricas de avaliação Listas de verificação Avaliação formativa Autoavaliação Engagement Assessment rubrics Checklists Formative assessment Selfevaluation
Pedagogical Context
Citation
Gregório, J. H. F. (2025). A definição partilhada de critérios de avaliação da participação como potenciadora do envolvimento dos alunos do 1.º e 2.º Ciclos [Dissertação de mestrado, Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa]. Repositório Institucional do Politécnico de Lisboa http://hdl.handle.net/10400.21/22215
