Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.51 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - O presente relatório foi feito no Ć¢mbito do Mestrado em Ensino da MĆŗsica na Escola Superior de MĆŗsica de Lisboa. O EstĆ”gio do Ensino Especializado foi realizado durante o ano letivo 2020/2021 em regime de observação e lecionação da classe de cravo da Escola ArtĆstica de MĆŗsica do Conservatório Nacional. Ć feita uma breve caracterização do estabelecimento de ensino onde o estĆ”gio foi realizado bem como dos alunos envolvidos. SĆ£o descritas sucintamente as aulas que ao longo do ano letivo foram dadas pela professora cooperante. Esta observação incidiu sobre as suas prĆ”ticas pedagógicas, as suas estratĆ©gias e mĆ©todos de ensinos e os resultados que obteve com cada aluno. Ć igualmente feita uma descrição das aulas lecionadas pela mestranda. O processo de lecionação das aulas foi elemento chave para a experimentação e reflexĆ£o sobre diferentes ferramentas, tĆ©cnicas pedagógicas, formas de comunicar com os alunos e mĆ©todos de avaliação, baseados tanto nas prĆ”ticas observadas como nas jĆ” adotadas durante a anterior atividade docente. Este processo incluiu definir objetivos, preparar os planos de aula e selecionar estratĆ©gias pedagógicas adequadas e eficazes. O ensino especializado da mĆŗsica em Portugal tem passado por diferentes fases de adaptação Ć sociedade e ao meio envolvente. Ć essencial que a preparação de professores se baseie cada vez mais na reflexĆ£o, espĆrito crĆtico, criatividade e inovação para se ter um ensino que se adapte facilmente a uma realidade em constante transformação. Só assim se pode alcanƧar um ensino motivador e atrativo para alunos e professores.
Resumo II - O presente projeto de investigação tem como finalidade entender de que modo a prĆ”tica da improvisação contribui para uma melhoria no ensino-aprendizagem do cravo e perceber a forma como esta abordagem pode desenvolver no aluno uma relação mais próxima com o instrumento. A literatura analisada, base teórica para este projeto de investigação, permite-nos afirmar que um modelo de ensino-aprendizagem baseado simplesmente na memorização e repetição estĆ” atualmente em debate pois Ć© considerado imperfeito tendo em conta a sociedade atual em que vivemos. O tema do ensino da improvisação tem vindo a ser cada vez mais explorado e adotado por muitas escolas, uma vez que reflete uma abordagem lógica de ensino que ultrapassa um simples conjunto de instruƧƵes. Neste trabalho explora-se o tema da improvisação e do seu ensino, e discute-se a forma como a sua prĆ”tica pode contribuir para o desenvolvimento de competĆŖncias pouco trabalhadas nas aulas de instrumento e o seu contributo para uma melhoria no ensino-aprendizagem do cravo. SĆ£o descritas as diversas atividades propostas durante as sessƵes de trabalho e a sua recetividade pelos alunos. As observaƧƵes efetuadas bem como os dados recolhidos foram objeto de anĆ”lise crĆtica e reflexĆ£o, sobre a sua eficĆ”cia e adequação Ć s caracterĆsticas e nĆveis de aprendizagem dos alunos, bem como aos objetivos a atingir. Foi realizado um inquĆ©rito por questionĆ”rio dirigido aos professores de cravo do ensino artĆstico especializado para avaliar a sua adesĆ£o e opiniĆ£o sobre a improvisação como ferramenta de trabalho e de ensino.
Abstract I - This report was made in the context of the Master in Music Teaching in Escola Superior de MĆŗsica de Lisboa. The Specialized Teaching Internship was carried out during the academic year of 2020/2021 in observation and teaching regime of the harpsichord class of the Escola ArtĆstica de MĆŗsica do Conservatório Nacional. A brief characterization of the school where the internship was carried out as well as the students involved is made. The lessons that were taught by the cooperating teacher throughout the school year are briefly described. This observation focused on the cooperating teacherās pedagogical practices, her strategies and teaching methods and the results she obtained with each student. A description of the lessons taught by the masters student is also made. The process of teaching the classes, by the latter, was a key element for experimentation and reflection on different tools, pedagogical techniques, ways of communicating with students and assessment methods, based on both the practices observed and those already adopted during her previous teaching activity. This process included defining objectives, preparing lesson plans and selecting appropriate and effective pedagogical strategies. Specialised music education in Portugal has gone through different stages of adaptation both to society and the surrounding environment. It is essential that teacher training is increasingly based on reflection, critical thinking, creativity and innovation in order to have a tuition that adapts easily to a constantly changing reality. This is the only way to achieve a motivating and attractive tuition for students and teachers.
Abstract II - This research project aims at understanding how the practice of improvisation contributes to an improvement in the teaching-learning of the harpsichord and to understand how this approach can develop a closer relationship with the instrument in the student. The literature analysed, the theoretical basis for this research project, allows us to state that a teaching-learning model based simply on memorisation and repetition is currently under debate as it is considered imperfect taking into account the current society in which we live. The theme of teaching improvisation is being increasingly explored and adopted by many schools, as it reflects a logical teaching approach that goes beyond a simple set of instructions. This paper explores the theme of improvisation and its teaching, and discusses how its practice can contribute to the development of skills little developed in instrument classes, as well as its contribution to an improvement in the teaching-learning of the harpsichord. The different activities proposed during the working sessions and their receptivity by the students are described. The observations made and the data collected were subjected to critical analysis and reflection, on their effectiveness and suitability to the characteristics and learning levels of the students, as well as to the objectives to be achieved. A questionnaire survey was conducted to harpsichord teachers of specialized artistic education to assess their adherence to and opinion on improvisation as a working and teaching tool.
Resumo II - O presente projeto de investigação tem como finalidade entender de que modo a prĆ”tica da improvisação contribui para uma melhoria no ensino-aprendizagem do cravo e perceber a forma como esta abordagem pode desenvolver no aluno uma relação mais próxima com o instrumento. A literatura analisada, base teórica para este projeto de investigação, permite-nos afirmar que um modelo de ensino-aprendizagem baseado simplesmente na memorização e repetição estĆ” atualmente em debate pois Ć© considerado imperfeito tendo em conta a sociedade atual em que vivemos. O tema do ensino da improvisação tem vindo a ser cada vez mais explorado e adotado por muitas escolas, uma vez que reflete uma abordagem lógica de ensino que ultrapassa um simples conjunto de instruƧƵes. Neste trabalho explora-se o tema da improvisação e do seu ensino, e discute-se a forma como a sua prĆ”tica pode contribuir para o desenvolvimento de competĆŖncias pouco trabalhadas nas aulas de instrumento e o seu contributo para uma melhoria no ensino-aprendizagem do cravo. SĆ£o descritas as diversas atividades propostas durante as sessƵes de trabalho e a sua recetividade pelos alunos. As observaƧƵes efetuadas bem como os dados recolhidos foram objeto de anĆ”lise crĆtica e reflexĆ£o, sobre a sua eficĆ”cia e adequação Ć s caracterĆsticas e nĆveis de aprendizagem dos alunos, bem como aos objetivos a atingir. Foi realizado um inquĆ©rito por questionĆ”rio dirigido aos professores de cravo do ensino artĆstico especializado para avaliar a sua adesĆ£o e opiniĆ£o sobre a improvisação como ferramenta de trabalho e de ensino.
Abstract I - This report was made in the context of the Master in Music Teaching in Escola Superior de MĆŗsica de Lisboa. The Specialized Teaching Internship was carried out during the academic year of 2020/2021 in observation and teaching regime of the harpsichord class of the Escola ArtĆstica de MĆŗsica do Conservatório Nacional. A brief characterization of the school where the internship was carried out as well as the students involved is made. The lessons that were taught by the cooperating teacher throughout the school year are briefly described. This observation focused on the cooperating teacherās pedagogical practices, her strategies and teaching methods and the results she obtained with each student. A description of the lessons taught by the masters student is also made. The process of teaching the classes, by the latter, was a key element for experimentation and reflection on different tools, pedagogical techniques, ways of communicating with students and assessment methods, based on both the practices observed and those already adopted during her previous teaching activity. This process included defining objectives, preparing lesson plans and selecting appropriate and effective pedagogical strategies. Specialised music education in Portugal has gone through different stages of adaptation both to society and the surrounding environment. It is essential that teacher training is increasingly based on reflection, critical thinking, creativity and innovation in order to have a tuition that adapts easily to a constantly changing reality. This is the only way to achieve a motivating and attractive tuition for students and teachers.
Abstract II - This research project aims at understanding how the practice of improvisation contributes to an improvement in the teaching-learning of the harpsichord and to understand how this approach can develop a closer relationship with the instrument in the student. The literature analysed, the theoretical basis for this research project, allows us to state that a teaching-learning model based simply on memorisation and repetition is currently under debate as it is considered imperfect taking into account the current society in which we live. The theme of teaching improvisation is being increasingly explored and adopted by many schools, as it reflects a logical teaching approach that goes beyond a simple set of instructions. This paper explores the theme of improvisation and its teaching, and discusses how its practice can contribute to the development of skills little developed in instrument classes, as well as its contribution to an improvement in the teaching-learning of the harpsichord. The different activities proposed during the working sessions and their receptivity by the students are described. The observations made and the data collected were subjected to critical analysis and reflection, on their effectiveness and suitability to the characteristics and learning levels of the students, as well as to the objectives to be achieved. A questionnaire survey was conducted to harpsichord teachers of specialized artistic education to assess their adherence to and opinion on improvisation as a working and teaching tool.
Description
Relatório Final do EstÔgio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de Maio.
Keywords
Improvisação Criatividade Motivação Metacognição Improvisation Criativity Motivation Metacognition
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa