Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.47 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - A primeira parte do Relatório – Prática Pedagógica, diz respeito ao estágio realizado na Academia Musical dos Amigos das Crianças no âmbito da unidade curricular Estágio do Ensino Especializado. O estágio realizou-se sob a orientação cooperante da Professora Margarida Prates.
A Prática Pedagógica apresenta uma breve contextualização da Academia, a sua caraterização e meio envolvente. São referidos os Órgãos institucionais que perfazem o corpo da Instituição bem como as atividades promovidas pela mesma. Paralelamente, é feita uma caraterização e descrição da classe/alunos envolvidos no Estágio que se realizou de Outubro de 2020 a Junho de 2021. A descrição/caraterização tem por base a observação de 81 aulas e a lecionação de 9 aulas no total. Como conclusão é elaborada uma reflexão final que visa destacar os pontos fortes/fracos desta experiência.
O Estágio realizou-se em condições muito especiais dada a situação de saúde pública atravessada provocada pelo vírus SARS – COV – 2. Durante o ano letivo as incertezas do dia-a-dia foram uma constante; não obstante, o trabalho da Academia, juntamente com a orientação da Professora Margarida tornaram possível o enriquecimento e crescimento profissional e pessoal da mestranda. A oportunidade de Estágio e a comunicação muito aberta entre mestranda e Professora Cooperante permitiram a aquisição de conhecimentos e estratégias pedagógicas, cumprindo assim com os objetivos pretendidos.
Resumo II - A segunda parte do Relatório – Investigação, pretende refletir e confirmar a importância do papel do professor de piano (e em geral) na promoção e incentivo do envolvimento dos pais durante o processo de aprendizagem musical dos filhos. Através da revisão de literatura existente sobre a problemática e a confirmação da importância do apoio parental durante a aprendizagem musical referida na mesma, a investigação reflete sobre o papel mediador do professor na transmissão de conhecimento da linguagem musical e estratégias para um acompanhamento parental pedagógico em casa. A investigação parte de um estudo descritivo e qualitativo que tem por base a observação participante da classe de Piano da Academia Nacional de Música Carlos Seixas, sendo isolados para amostragem 5 casos. A amostra permite inferir indicadores que apontam para a importância do papel do professor na mediação do envolvimento dos pais na educação dos filhos e o reflexo na aprendizagem dos últimos. Futuramente, através de uma amostra mais alargada poder-se-ão fazer análises por forma a chegar a conclusões mais abrangentes. Na base das reflexões estão: as aulas presenciais e online (devido à Pandemia Covid-19) dos alunos; as estratégias adotadas para um maior envolvimento dos pais; a relação intermediária da professora e de que forma esta postura pedagógica se refletiu em tempos de Pandemia. As 15 respostas obtidas através do inquérito direcionado a professores e as entrevistas a 2 pianistas servem de apoio na fundamentação/reflexão das direções apontadas na análise da amostra. Como produto final será apresentada uma proposta de Manual de Apoio aos Pais.
Abstract I - The first part of the Report – Pedagogical Practice concerns the internship held at Academia Musical dos Amigos das Crianças within the scope of the Supervised Teaching Practice course unit. The internship took place under the cooperative guidance of Professor/Pianist Margarida Prates. The Pedagogical Practice presents a brief contextualization of the Academy, its characterization and environment. The institutional bodies that make up the body of the institution are mentioned as well as the activities promoted by the same. At the same time there is a characterization and description of the class/students involved in the Internship which took place from October 2020 to June 2021. The description/characterization is based on the observation of 81 classes and the teaching of 9 classes in total. As a conclusion a final reflection is elaborated that aims to highlight the strengths/weaknesses of this experience. The Internship took place under very special conditions given the situation of public health that was going through caused by the SARS – COV – 2 virus. During the academic year the day-to-day uncertanties were constant. Nevertheless the work of the Academy together with the guidance of Professor/Pianist Margarida made possible the professional and personal growth of the Master’s student. The internship opportunity and the wide open communication between the Master’s student and the Cooperating Teacher allowed the acquisiton of knowledge and pedagogical strategies fulfilling the intended purposes of the Master Degree.
Abstract II - The second part of the Report – Research, intends to reflect and confirm the importance of the teacher’s role in promoting and encouraging the involvement of parents during their children’s musical learning process. By reviewing existing literature on the issue confirming the importance of parental support during musical learning the research aims to reflect on the mediating role of the teacher in the transmission of musical language knowledge and pedagogical strategies so that parents can support their children outside the classroom. The research is based on a descriptive and qualitative study. Five cases were isolated for sampling from the observation of Academia Nacional de Música Carlos Seixas Piano class. The sample allows us to infer indicators that point to the importance of the teacher’s role in mediating the involvement of parents in their children’s education and its impact on the latter’s learning. In the future and through a larger sample it will be possible to carry out more extensive analyzes in order to reach more generalized conclusions. The premises are: classroom and online classes (due to Covid-19) for students aged between 5 and 10 years old; strategies adopted for greater involvement of parents; the intermediary teacher’s relationship and how this pedagogical posture was reflected in times of Pandemic. The sample analysis of 15 responses obtained through a survey directed at teachers and 2 interviews conducted with pianists/pedagogues are added to support the reasoning/reflextion of the directions indicated in. As a final product it will be presented a proposal for a Parent Support Manual.
Resumo II - A segunda parte do Relatório – Investigação, pretende refletir e confirmar a importância do papel do professor de piano (e em geral) na promoção e incentivo do envolvimento dos pais durante o processo de aprendizagem musical dos filhos. Através da revisão de literatura existente sobre a problemática e a confirmação da importância do apoio parental durante a aprendizagem musical referida na mesma, a investigação reflete sobre o papel mediador do professor na transmissão de conhecimento da linguagem musical e estratégias para um acompanhamento parental pedagógico em casa. A investigação parte de um estudo descritivo e qualitativo que tem por base a observação participante da classe de Piano da Academia Nacional de Música Carlos Seixas, sendo isolados para amostragem 5 casos. A amostra permite inferir indicadores que apontam para a importância do papel do professor na mediação do envolvimento dos pais na educação dos filhos e o reflexo na aprendizagem dos últimos. Futuramente, através de uma amostra mais alargada poder-se-ão fazer análises por forma a chegar a conclusões mais abrangentes. Na base das reflexões estão: as aulas presenciais e online (devido à Pandemia Covid-19) dos alunos; as estratégias adotadas para um maior envolvimento dos pais; a relação intermediária da professora e de que forma esta postura pedagógica se refletiu em tempos de Pandemia. As 15 respostas obtidas através do inquérito direcionado a professores e as entrevistas a 2 pianistas servem de apoio na fundamentação/reflexão das direções apontadas na análise da amostra. Como produto final será apresentada uma proposta de Manual de Apoio aos Pais.
Abstract I - The first part of the Report – Pedagogical Practice concerns the internship held at Academia Musical dos Amigos das Crianças within the scope of the Supervised Teaching Practice course unit. The internship took place under the cooperative guidance of Professor/Pianist Margarida Prates. The Pedagogical Practice presents a brief contextualization of the Academy, its characterization and environment. The institutional bodies that make up the body of the institution are mentioned as well as the activities promoted by the same. At the same time there is a characterization and description of the class/students involved in the Internship which took place from October 2020 to June 2021. The description/characterization is based on the observation of 81 classes and the teaching of 9 classes in total. As a conclusion a final reflection is elaborated that aims to highlight the strengths/weaknesses of this experience. The Internship took place under very special conditions given the situation of public health that was going through caused by the SARS – COV – 2 virus. During the academic year the day-to-day uncertanties were constant. Nevertheless the work of the Academy together with the guidance of Professor/Pianist Margarida made possible the professional and personal growth of the Master’s student. The internship opportunity and the wide open communication between the Master’s student and the Cooperating Teacher allowed the acquisiton of knowledge and pedagogical strategies fulfilling the intended purposes of the Master Degree.
Abstract II - The second part of the Report – Research, intends to reflect and confirm the importance of the teacher’s role in promoting and encouraging the involvement of parents during their children’s musical learning process. By reviewing existing literature on the issue confirming the importance of parental support during musical learning the research aims to reflect on the mediating role of the teacher in the transmission of musical language knowledge and pedagogical strategies so that parents can support their children outside the classroom. The research is based on a descriptive and qualitative study. Five cases were isolated for sampling from the observation of Academia Nacional de Música Carlos Seixas Piano class. The sample allows us to infer indicators that point to the importance of the teacher’s role in mediating the involvement of parents in their children’s education and its impact on the latter’s learning. In the future and through a larger sample it will be possible to carry out more extensive analyzes in order to reach more generalized conclusions. The premises are: classroom and online classes (due to Covid-19) for students aged between 5 and 10 years old; strategies adopted for greater involvement of parents; the intermediary teacher’s relationship and how this pedagogical posture was reflected in times of Pandemic. The sample analysis of 15 responses obtained through a survey directed at teachers and 2 interviews conducted with pianists/pedagogues are added to support the reasoning/reflextion of the directions indicated in. As a final product it will be presented a proposal for a Parent Support Manual.
Description
Relatório Final do Estágio do Ensino Especializado, apresentado à Escola Superior de Música de Lisboa, do Instituto Politécnico de Lisboa, para cumprimento dos requisitos à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, conforme Decreto-Lei n.º 79/2014, de 14 de maio.
Keywords
Academia Nacional de Música Carlos Seixas Piano Educação Envolvimento parental Motivação Estratégias Relação afetiva Pandemia Education Parental involvement Motivation Strategies Affective relationship Pandemic
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa