Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.94 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio foi elaborado no âmbito da unidade curricular de
Estágio I e II, inserida no plano de estudos do 2º ano do Mestrado em Ensino de Dança da
Escola Superior de Dança – Instituto Politécnico de Lisboa. A sua aplicação prática situou-se
no ano letivo de 2022/2023.
A implementação deste relatório incidiu no 2º e 3º ano do Ensino Artístico
Especializado (EAE), na escola cooperante Conservatório de Dança do Vale de Sousa
(CDVS), integrado na disciplina de Técnica de Dança Clássica (TDC).
O seu tema relacionou-se com a utilização de estímulos emocionais para melhorar a
performance das danças do exame de grau 5 da Royal Academy of Dance (RAD).
O principal objetivo foi desenvolver nos alunos uma consciência interpretativa,
comunicativa, expressiva e de projeção de movimento quando é necessário contar ao
público uma história utilizando apenas um corpo em movimento. Para tal, os alunos foram
estimulados a perceber o que é uma emoção, como o nosso corpo interpreta essa emoção e
como podemos transpor essa emoção para o movimento.
A metodologia de investigação utilizada foi a de investigação-ação (I-A) por estar
associada uma prática reflexiva que visa melhorar uma ação ou determinada situação. (C.
M. P. Coutinho, 2013)
A motivação para este relatório surgiu de uma análise efetuada ao longo dos 12 anos
de experiência da professora estagiária, que concluiu que o trabalho da performance é
muitas vezes descuidado ou quase inexistente para se dar mais ênfase ao trabalho de
execução técnica do movimento. O corpo deixa de ser um instrumento com capacidade
interdisciplinar de transmitir uma mensagem e movimento, para ser só movimento; um corpo
sem alma.
ABSTRACT - This internship report was developed within the scope of the Internship I and II course unit, integrated in the study plan for the 2nd year of the Master's Degree in Dance Teaching at Escola Superior de Dança – Instituto Politécnico de Lisboa. Its practical application was placed in the academic year of 2022/2023. The implementation of this report was carried out in the 2nd and 3rd year of the Ensino Artístico Especializado (EAE) in partnership with the school Conservatório de Dança do Vale de Sousa (CDVS), integrated in the Classical Dance Technique subject. It’s theme was related to the use of emotional triggers as a way to improve the performance of the dances from the grade 5 exam of the Royal Academy of Dance (RAD). The main objective was to develop in the students an interpretive, communicative and expressive awareness, as well as movement projection awareness, that is harmonious with the story the audience is being told, using only a moving body. To do so, students were encouraged to understand what an emotion is, how our body interprets that emotion and how we can transpose that emotion into movement. The research methodology used was research-action because it is associated with a reflective practice that aims to improve an action or a certain situation. (C. M. P. Coutinho, 2013) The motivation for this report arose from an analysis carried out over the trainee’s 12 years of experience, who concluded that the value of performance is often neglected or almost non-existent, instead more emphasis is put on the technical execution. The body ceases to be an instrument with an interdisciplinary capacity to transmit a message and movement, to only meaningless movement; a body without soul.
ABSTRACT - This internship report was developed within the scope of the Internship I and II course unit, integrated in the study plan for the 2nd year of the Master's Degree in Dance Teaching at Escola Superior de Dança – Instituto Politécnico de Lisboa. Its practical application was placed in the academic year of 2022/2023. The implementation of this report was carried out in the 2nd and 3rd year of the Ensino Artístico Especializado (EAE) in partnership with the school Conservatório de Dança do Vale de Sousa (CDVS), integrated in the Classical Dance Technique subject. It’s theme was related to the use of emotional triggers as a way to improve the performance of the dances from the grade 5 exam of the Royal Academy of Dance (RAD). The main objective was to develop in the students an interpretive, communicative and expressive awareness, as well as movement projection awareness, that is harmonious with the story the audience is being told, using only a moving body. To do so, students were encouraged to understand what an emotion is, how our body interprets that emotion and how we can transpose that emotion into movement. The research methodology used was research-action because it is associated with a reflective practice that aims to improve an action or a certain situation. (C. M. P. Coutinho, 2013) The motivation for this report arose from an analysis carried out over the trainee’s 12 years of experience, who concluded that the value of performance is often neglected or almost non-existent, instead more emphasis is put on the technical execution. The body ceases to be an instrument with an interdisciplinary capacity to transmit a message and movement, to only meaningless movement; a body without soul.
Description
Relatório Final de Estágio apresentado à Escola Superior de Dança, com vista à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Dança
Keywords
Emoção Interpretação Danças Grau 5 Royal Academy of Dance Emotion Interpretation Dances Grade 5 Royal Academy of Dance
Citation
Palhete, C. (2023). As emoções como estímulo para a melhoria da performance das danças do exame de grau 5 da Royal Academy of Dance, com os alunos do 2º e 3º ano de dança (foco clássico) do Conservatório de Dança do Vale de Sousa [Dissertação de mestrado, Instituto Politécnico de Lisboa] Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/17029
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Dança