Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.8 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório tem como objetivo a descrição reflexiva do processo de intervenção pedagógica desenvolvido no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionado II, inserida no plano de estudos do mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e em Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico.
Do processo de intervenção, aplicado a uma turma do 2.º ano de escolaridade, surgiu o tema da investigação: o contributo da implementação de Sequências Didáticas para a melhoria de competências escritas dos alunos.
O estudo assenta na metodologia de investigação-ação, tendo como amostra um total de 21 participantes. Foram utilizadas, como técnicas de recolha de dados, essencialmente, a observação participante, os testes, os questionários e a análise documental; e, como técnicas de análise e tratamento de dados, a combinação entre o paradigma quantitativo e o qualitativo.
Os resultados da investigação comprovam que a implementação de Sequências Didáticas contribui para a melhoria das competências de escrita dos alunos.
Assim, as conclusões do estudo apontam para a necessidade de (re)pensar o ensino e a aprendizagem da escrita na Escola, numa dimensão sociocultural, dialógica e amplamente processual, trabalho para o qual poderá concorrer a implementação de Sequências Didáticas.
ABSTRACT The present report has as objective the reflexive description of the pedagogic intervention process developed for the curse unit “Supervised Teaching Practice II”, included in the master’s degree in Teaching Primary Education studies. From the intervention process, applied to a 2nd grade class, emerged the investigation theme: the contribution of the implementation of didactic sequences to the improvement of written competences of students. The study was carried out in the investigation-action methodology, having as sample a total of 21 participants. It has been used, as data collection technics, essentially, the participative observation, the tests, the questionnaires and the documental analysis; and, as data analysis and treatment technics, the combination between the quantitative and qualitative paradigm. The investigation results prove that the implementation of Didactic Sequences, indeed, improves the writing competences of students. Thus, the study conclusions point towards the need of (re)thinking the teaching and learning process of writing at school, in a sociocultural dimension, dialogical and extensively procedural, work for which may apply the implementation of didactic sequences.
ABSTRACT The present report has as objective the reflexive description of the pedagogic intervention process developed for the curse unit “Supervised Teaching Practice II”, included in the master’s degree in Teaching Primary Education studies. From the intervention process, applied to a 2nd grade class, emerged the investigation theme: the contribution of the implementation of didactic sequences to the improvement of written competences of students. The study was carried out in the investigation-action methodology, having as sample a total of 21 participants. It has been used, as data collection technics, essentially, the participative observation, the tests, the questionnaires and the documental analysis; and, as data analysis and treatment technics, the combination between the quantitative and qualitative paradigm. The investigation results prove that the implementation of Didactic Sequences, indeed, improves the writing competences of students. Thus, the study conclusions point towards the need of (re)thinking the teaching and learning process of writing at school, in a sociocultural dimension, dialogical and extensively procedural, work for which may apply the implementation of didactic sequences.
Description
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Educação de Lisboa para obtenção de grau de mestre em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico
Keywords
Escrita Sequências didáticas Writing Didactic sequences
Citation
Correia, M. P. C. (2018). As sequências didáticas como estratégia para a aprendizagem da escrita (Dissertação de mestrado não publicada). Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Educação, Lisboa Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/10246