Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
4.74 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Ao longo das últimas décadas, a interseção entre música e imagem tem proporcionado a
criação de diferentes formatos de comunicação audiovisual, entre eles o álbum visual. O
álbum visual é definido como uma manifestação audiovisual recente, de natureza híbrida
entre o cinema, a música e o videoclipe, que compila, para cada faixa sonora, uma
componente visual em formato de vídeo. A popularização do álbum visual revela que este
formato é o resultado de processos inovadores na indústria musical, decorrentes da era
digital. Existe pouco consenso quanto às características formais que os definem, como a sua
duração, a necessidade de continuidade ou a inclusão total ou parcial das faixas do álbum
musical na componente visual. Este trabalho relata o desenvolvimento de um álbum visual,
denominado “Madrugada / Alvorada”, criado a partir de um modelo de análise construído
para estudar esta tipologia de produto. Este modelo compila a utilização de técnicas visuais
de videoclipes e contextualiza estes objetos de media, articulando conceções do pós-
moderno e da arte computacional.
ABSTRACT: Over the past few decades, the intersection between music and image has given rise to various formats of audiovisual communication, one of which is the visual album. The visual album is defined as a recent audiovisual manifestation, of hybrid nature, encompassing elements from cinema, music and music videos, while compiling a visual component in video format for each soundtrack. The popularization of the visual album reveals that this format is the result of innovative processes in the music industry stemming from the digital age. There is little consensus on the formal characteristics that define them, such as their duration, the need for continuity, or whether there should be a total or partial inclusion of the musical album tracks in the visual component. This work reports on the development of a visual album called "Madrugada / Alvorada", created based on an analysis model constructed to study this type of product. This model compiles the use of visual techniques from music videos and contextualizes these media objects within concepts from the postmodern and computational art.
ABSTRACT: Over the past few decades, the intersection between music and image has given rise to various formats of audiovisual communication, one of which is the visual album. The visual album is defined as a recent audiovisual manifestation, of hybrid nature, encompassing elements from cinema, music and music videos, while compiling a visual component in video format for each soundtrack. The popularization of the visual album reveals that this format is the result of innovative processes in the music industry stemming from the digital age. There is little consensus on the formal characteristics that define them, such as their duration, the need for continuity, or whether there should be a total or partial inclusion of the musical album tracks in the visual component. This work reports on the development of a visual album called "Madrugada / Alvorada", created based on an analysis model constructed to study this type of product. This model compiles the use of visual techniques from music videos and contextualizes these media objects within concepts from the postmodern and computational art.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Audiovisual e Multimédia.
Keywords
Álbum visual Digital Videoclipe Audiovisual Música Visual Album Music video Music
Citation
Neto, F. M.C. (2023). Madrugada / Alvorada: O álbum visual enquanto objeto de media. [Trabalho de projeto de mestrado, Escola Superior de Comunicação Social]. Repositório Científico do Instituto Politécnico de Lisboa. http://hdl.handle.net/10400.21/16931
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social