Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Nos anos 80, altura em que foi disponibilizado o primeiro telemóvel, a sociedade estava longe de imaginar de como esta tecnologia viria a evoluir e a mudar significativamente a vidas das pessoas. Os smartphones e as aplicações móveis são, nos dias de hoje, parte integrante e fundamental para o funcionamento de uma sociedade cada vez mais dependente do seu uso, que é tão frequente e intensivo que é muito raro conhecermos uma pessoa que não tenha um smartphone. Paralelamente, a tecnologia de Realidade Aumentada foi evoluindo, mas de uma forma muito mais lenta. Até que, nos últimos anos, cruzou o seu caminho com os smartphones, que, com a sua vasta massificação na população e com a evolução das suas capacidades de processamento, se tornaram na habitat ideal para a Realidade Aumentada.
O presente trabalho pretende desenvolver uma estrutura conceptual de uma aplicação móvel que tem como foco principal a decoração de interiores e utiliza a Realidade Aumentada de forma a responder à necessidade que as pessoas têm de poderem observar como certa cor ficaria numa determinada superfície. É uma aplicação que vai permitir aos utilizadores efetuarem simulações de cor em tempo real a partir dos seus smartphones.
Pretende-se com este projeto, desenvolver um plano de negócios que estude e viabilize o lançamento da aplicação móvel no mercado de forma sustentável.
ABSTRACT: In the 1980s, when the first mobile phone was made available, society was far from imagining how this technology would evolve and significantly change the lives of people in general. Smartphones and mobile applications are nowadays a fundamental part and of a society, that is very dependent on its use, which is so frequent and intensive that it is very rare to know a person who does not have a smartphone. At the same time, the technology of Augmented Reality has been evolving, but in a much slower way. In the past years, it has crossed its path with smartphones, which, with its vast massification in the population and the evolution of its processing capacities, have become the ideal habitat for Augmented Reality. The present work intends to develop a conceptual framework of a mobile application that focuses mainly on interior design and uses Augmented Reality to respond to people's need to be able to see how a certain color would look on a particular surface. It is an application that will allow users to make color simulations in real time from their smartphones. It is intended to develop a business plan that studies and enables the launch of the mobile application in the market in a sustainable way.
ABSTRACT: In the 1980s, when the first mobile phone was made available, society was far from imagining how this technology would evolve and significantly change the lives of people in general. Smartphones and mobile applications are nowadays a fundamental part and of a society, that is very dependent on its use, which is so frequent and intensive that it is very rare to know a person who does not have a smartphone. At the same time, the technology of Augmented Reality has been evolving, but in a much slower way. In the past years, it has crossed its path with smartphones, which, with its vast massification in the population and the evolution of its processing capacities, have become the ideal habitat for Augmented Reality. The present work intends to develop a conceptual framework of a mobile application that focuses mainly on interior design and uses Augmented Reality to respond to people's need to be able to see how a certain color would look on a particular surface. It is an application that will allow users to make color simulations in real time from their smartphones. It is intended to develop a business plan that studies and enables the launch of the mobile application in the market in a sustainable way.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Publicidade e Marketing.
Keywords
Marketing Plano de negócios Aplicações móveis Realidade aumentada Decoração de interiores Cores Business plan Mobile application Augmented reality Interior design Color simulation
Citation
Oliveira, A.R.L. (2018). Plano de negócios para aplicação móvel ao vivo e a cores. Trabalho de projeto do mestrado. IPL, Escola Superior de Comunicação Social, Lisboa, Portugal.
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social