Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
11.3 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I - Na primeira secção do relatório pretende-se expor e caracterizar todos os elementos
referentes à prática pedagógica, integrada no Estágio do Ensino Especializado, durante
o ano letivo de 2017/2018. A mestranda pôde realizar o estágio no âmbito das suas
funções docentes, na Academia de Música de Alcobaça, na modalidade de Estágio em
Exercício.
Para a realização deste estágio, foram selecionados três alunos de níveis diferentes: 1º,
3º e 5º graus do ensino básico, matriculados em regime articulado. Para cada um deles
foi realizada uma planificação anual específica, cerca de trinta planos de aulas
individuais semanais e ainda três gravações vídeo/áudio em contexto de sala de aula,
permitindo assim à mestranda desenvolver um sentido crítico relativamente ao seu
desempenho e uma análise mais profunda do seu trabalho docente.
A organização desta primeira secção contempla as expectativas iniciais da mestranda
relativas ao estágio, assim como a descrição das competências a desenvolver, a
caracterização da escola onde é realizado o estágio, uma descrição dos alunos
envolvidos, a apresentação e descrição dos objetivos gerais para o ano letivo e os
métodos utilizados, assim como as práticas pedagógicas desenvolvidas ao longo do ano
e ainda uma reflexão final.
Na reflexão final foi elaborada uma conclusão que incluiu não só uma análise crítica da
atividade da docente e respetiva prática pedagógica, como também uma avaliação sobre
todos os aspetos positivos e negativos ocorridos, resultantes dessa mesma prática.
Resumo II - Na segunda secção do relatório é apresentado o projeto de investigação desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino da Música. Este trabalho procura apresentar e analisar a eficácia de uma planificação anual e de um método específico que aborde todos os conteúdos programáticos obrigatórios referentes a cerca de cinco anos (até quatro de iniciação e um do 1º grau), realizados especificamente para alunos de piano inscritos no 1º grau do ensino especializado da música, em regime articulado, e que não frequentaram um curso de iniciação anteriormente. Os alunos que se encontram nesta situação constituem, há já vários anos, a maioria dos alunos da escola onde a mestranda leciona. A organização desta segunda secção contempla a descrição do projeto, assim como as motivações e os objetivos da investigação e a revisão da literatura. Desta forma, os métodos já existentes foram analisados, assim como as suas várias estratégias na abordagem dos conteúdos. Do resultado desta análise, e tendo em conta o programa anual de algumas escolas do país, foi realizado um novo método adaptado, que se pretende mais adequado ao tipo de aluno descrito na situação acima, e que tenciona ser flexível, visto que a assimilação destes conteúdos é diferente em cada aluno. De seguida, são apresentadas a metodologia de investigação, a recolha dos dados primários e a análise e discussão dos resultados. Por último, são apontadas as limitações deste estudo e é realizada uma reflexão final.
Abstract I - The first section of the report intends to expose and characterize all the elements pertaining to the pedagogical practice, integrated in the stage of the specialized education, during the school year of 2017/2018. The student was able to perform the internship in the context of its teaching functions, in Academia de Música de Alcobaça, in the form of exercise's internship. For the realization of this internship, three pupils at different levels were selected: 1st, 3rd and 5th degrees of basic education, enrolled in articulated regime. For each of them a specific annual planning was carried out, about thirty individual lesson plans and still three video/audio recordings in the classroom context, thus allowing the student to develop a critical sense of their performance and a deeper analysis of their teaching work. The organization of this first section contemplates the initial expectations of the student concerning the internship, as well as the description of the skills to be developed, the characterization of the school where the internship is carried out, a description of the pupils involved, the presentation and description of the general objectives for the school year and the methods used, as well as the pedagogical practices developed throughout the year and still a final reflection. In the final reflection a conclusion was drawn up which included not only a critical analysis of the student’s teaching activity and pedagogical practice, but also an assessment of all the positive and negative aspects resulting from this same practice.
Abstract II - The second section of the report presents the research project developed under the Masters in Music Teaching. This work seeks to present and analyse the effectiveness of an annual planning and a specific method that addresses all mandatory programmatic contents referring to about five years (up to four of initiation and one in the first grade), specifically made for piano students enrolled in the first degree of specialized music education, in articulated regime, and who did not attend an initiation course previously. The students in this situation have for many years been the majority of the students in the school where the teacher teaches. The organization of this second section contemplates the description of the project, as well as the motivations and objectives of the research and the literature review. Thus, the existing methods were analyzed, as well as their various strategies in the approach of contents. From the result of this analysis, and taking into account the annual program of some schools in the country, a new adapted method was developed, which is intended to be more appropriate to the type of student described in the above situation, allowing some flexibility, since the assimilation of these content is different for each student. The research methodology, collection of primary data, analysis and discussion of the results are presented below. Finally, the limitations of this study are pointed out and a final reflection is made.
Resumo II - Na segunda secção do relatório é apresentado o projeto de investigação desenvolvido no âmbito do Mestrado em Ensino da Música. Este trabalho procura apresentar e analisar a eficácia de uma planificação anual e de um método específico que aborde todos os conteúdos programáticos obrigatórios referentes a cerca de cinco anos (até quatro de iniciação e um do 1º grau), realizados especificamente para alunos de piano inscritos no 1º grau do ensino especializado da música, em regime articulado, e que não frequentaram um curso de iniciação anteriormente. Os alunos que se encontram nesta situação constituem, há já vários anos, a maioria dos alunos da escola onde a mestranda leciona. A organização desta segunda secção contempla a descrição do projeto, assim como as motivações e os objetivos da investigação e a revisão da literatura. Desta forma, os métodos já existentes foram analisados, assim como as suas várias estratégias na abordagem dos conteúdos. Do resultado desta análise, e tendo em conta o programa anual de algumas escolas do país, foi realizado um novo método adaptado, que se pretende mais adequado ao tipo de aluno descrito na situação acima, e que tenciona ser flexível, visto que a assimilação destes conteúdos é diferente em cada aluno. De seguida, são apresentadas a metodologia de investigação, a recolha dos dados primários e a análise e discussão dos resultados. Por último, são apontadas as limitações deste estudo e é realizada uma reflexão final.
Abstract I - The first section of the report intends to expose and characterize all the elements pertaining to the pedagogical practice, integrated in the stage of the specialized education, during the school year of 2017/2018. The student was able to perform the internship in the context of its teaching functions, in Academia de Música de Alcobaça, in the form of exercise's internship. For the realization of this internship, three pupils at different levels were selected: 1st, 3rd and 5th degrees of basic education, enrolled in articulated regime. For each of them a specific annual planning was carried out, about thirty individual lesson plans and still three video/audio recordings in the classroom context, thus allowing the student to develop a critical sense of their performance and a deeper analysis of their teaching work. The organization of this first section contemplates the initial expectations of the student concerning the internship, as well as the description of the skills to be developed, the characterization of the school where the internship is carried out, a description of the pupils involved, the presentation and description of the general objectives for the school year and the methods used, as well as the pedagogical practices developed throughout the year and still a final reflection. In the final reflection a conclusion was drawn up which included not only a critical analysis of the student’s teaching activity and pedagogical practice, but also an assessment of all the positive and negative aspects resulting from this same practice.
Abstract II - The second section of the report presents the research project developed under the Masters in Music Teaching. This work seeks to present and analyse the effectiveness of an annual planning and a specific method that addresses all mandatory programmatic contents referring to about five years (up to four of initiation and one in the first grade), specifically made for piano students enrolled in the first degree of specialized music education, in articulated regime, and who did not attend an initiation course previously. The students in this situation have for many years been the majority of the students in the school where the teacher teaches. The organization of this second section contemplates the description of the project, as well as the motivations and objectives of the research and the literature review. Thus, the existing methods were analyzed, as well as their various strategies in the approach of contents. From the result of this analysis, and taking into account the annual program of some schools in the country, a new adapted method was developed, which is intended to be more appropriate to the type of student described in the above situation, allowing some flexibility, since the assimilation of these content is different for each student. The research methodology, collection of primary data, analysis and discussion of the results are presented below. Finally, the limitations of this study are pointed out and a final reflection is made.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino de Música
Keywords
Piano Ensino articulado 1º grau sem iniciação Planificação Método Articulated teaching First grade without initiation Method
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa