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Abstract(s)
As Relações Públicas (RP) são uma disciplina da comunicação aplicada e desempenham uma função estratégica de relevo em qualquer organização, ao permitirem o estabelecimento de uma relação mutuamente benéfica entre a organização e os seus públicos. A concretização deste projeto surge de um desafio real: a realização de um plano de comunicação destinado a um empreendimento turístico, denominado por Oeste Ecopark, na zona da Assenta, Torres Vedras, Portugal. Este plano não tem unicamente o objetivo de informar ou captar novos clientes, mas sobretudo envolver os seus stakeholders e públicos de forma consciencializá-los para uma nova forma de ‘fazer’ turismo – o Ecoturismo. Tudo isto porque, apesar de o turismo ter um grande peso na economia portuguesa e mundial, a sua exploração tem sido cada vez mais intensiva, o que acaba por ter um impacto ambiental e social negativo. É face a este desafio que se procura, através de estratégias de RP, manter uma relação favorável entre o contexto sociocultural e o ecológico – privilegiando ações que se proponham a educar os seus stakeholders e públicos (ex.: comunidade e turistas) rumo à sustentabilidade.
ABSTRACT: Public Relations (PR) is an applied communication discipline that represents a relevant strategic role in any organization. This project arises from a real-life challenge: the creation of a communication plan for a tourist resort, called Oeste Ecopark, in Assenta, Torres Vedras, Portugal. This plan is not only intended to inform or attract new customers, but also to involve its stakeholders and publics to raise awareness of a new way of tourism – Ecotourism. Although tourism has a big importance in the Portuguese and world economy, its exploitation has been increasingly intensive, eventually having a social and environmentally negative impact. This project explores the way in which PR can be an effective tool in the strategic communication of both Sustainable Tourism and Ecotourism. Nowadays, this sector has assumed an increasingly important role in society. In fact, PR provides a promising tool to address the challenging relationship between cultural, social and ecological factors – by favouring actions that aim to educate their stakeholders/publics (e.g.: community and tourists) about sustainability.
ABSTRACT: Public Relations (PR) is an applied communication discipline that represents a relevant strategic role in any organization. This project arises from a real-life challenge: the creation of a communication plan for a tourist resort, called Oeste Ecopark, in Assenta, Torres Vedras, Portugal. This plan is not only intended to inform or attract new customers, but also to involve its stakeholders and publics to raise awareness of a new way of tourism – Ecotourism. Although tourism has a big importance in the Portuguese and world economy, its exploitation has been increasingly intensive, eventually having a social and environmentally negative impact. This project explores the way in which PR can be an effective tool in the strategic communication of both Sustainable Tourism and Ecotourism. Nowadays, this sector has assumed an increasingly important role in society. In fact, PR provides a promising tool to address the challenging relationship between cultural, social and ecological factors – by favouring actions that aim to educate their stakeholders/publics (e.g.: community and tourists) about sustainability.
Description
Trabalho de projeto apresentado à Escola Superior de Comunicação Social como parte dos requisitos para obtenção de grau de mestre em Gestão Estratégica das Relações Públicas.
Keywords
Relações públicas Plano de comunicação Ecoturismo Turismo sustentável Torres Vedras (Portugal) Public relations Communication plan Ecotourism Sustainable tourism
Citation
Silva, F.(2019). Oeste Ecopark : Plano de comunicação. (Trabalho de projeto de mestrado Gestão Estratégica das Relações Públicas não publicado, Escola Superior de Comunicação Social-IPL, Lisboa, Portugal). Disponível no Repositório Científico do IPL http://hdl.handle.net/10400.21/11376 [Acedido em março 31, 2020].
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa, Escola Superior de Comunicação Social