Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.81 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo I (Prática Pedagógica) - O presente relatório de estágio curricular supervisionado do Mestrado em Ensino de Música
da Escola Superior de Música de Lisboa foi realizado no âmbito da minha actividade
enquanto docente de flauta de bisel do Conservatório Regional do Algarve Maria Campina
(CRAMC) no ano lectivo 2016/2017.
O relatório divide-se em duas secções; a primeira consiste numa reflexão sobre a minha
prática pedagógica no CRAMC, o que permitiu obter uma perspectiva mais aprofundada
acerca das estratégias pedagógicas realizadas com três alunos de diferentes níveis do curso de
flauta de bisel: 4.º Ano de Iniciação, 7.º Ano (3.º grau) e 12.º Ano (8º grau).
Inicialmente, é apresentada uma caracterização geral da Instituição de ensino e das suas
estruturas organizativas, obtendo-se assim uma contextualização em que decorreu a prática
pedagógica e das condições logísticas para a mesma se concretizar.
De forma a obter material para reflectir sobre os diferentes aspectos da minha actividade
docente, para cada aluno, foi feito o registo em vídeo de três aulas; elaborados 30 planos de
aula; e um plano anual. Neste relatório estão incluídos também outros materiais, como
cartazes e programas de concertos/audições, referentes a actividades realizadas no decurso do
ano lectivo especificado, que traduzem um aumento da dinâmica pedagógica da classe de
flauta de bisel, bem como concertos pedagógicos, estágios de consort de flautas e
intercâmbios com outras escolas.
Nesta secção encontram-se também resumidas as práticas pedagógicas desenvolvidas com
cada um dos alunos, relacionando-as com os resultados obtidos, no plano do progresso
técnico-musical no instrumento. A secção I termina com a análise crítica da atividade docente
e a respectiva conclusão, o que resultou numa reflexão sobre os pontos fortes e fracos das
estratégias utilizadas, numa perspectiva de conseguir melhorar o nível de qualidade do
processo ensino/aprendizagem.
Resumo II (Investigação) - Numa fase inicial da sua aprendizagem, a execução das dedicações de forquilha pode levantar problemas de coordenação do movimento dos dedos em alunos de flauta de bisel do ensino artístico. As dedilhações de forquilha resultam da abertura de um orifício ao mesmo tempo que um ou dois abaixo deste são fechados, provocando diferentes ordens de movimentos contrários dos dedos. Com este trabalho, tentou-se desenvolver ferramentas que melhorem a destreza da execução das dedilhações de forquilha. Para tal, elaborei um conjunto de exercícios denominado ‘ginástica’ de dedos, os quais apliquei a seis alunos de diferentes níveis de aprendizagem. De forma a poder fazer um levantamento sobre as estratégias para a aprendizagem das notas com posições de forquilha foi elaborado um inquérito a nove professores de flauta de bisel com uma larga experiência no ensino artístico do instrumento. Foram também analisados catorze métodos de flauta de bisel amplamente utilizados no ensino da flauta de bisel (ensino vocacional da música) nos contextos da Iniciação e do Primeiro Ciclo do Ensino Básico. Cada método foi sujeito a uma caracterização estrutural e foram analisados os seus conteúdos de forma a poder avaliar o modo como são expostas e trabalhadas as dedilhações de forquilha. A análise dos inquéritos permitiu identificar a opinião unânime dos inquiridos de que os manuais utilizados não reúnem conteúdos práticos específicos que permitam aos alunos ultrapassarem problemas de execução das dedilhações de forquilha. A maior parte dos professores de flauta de bisel elaborou ao longo do seu percurso pedagógico estratégias individualizadas para estas dificuldades, tais como a construção de exercícios que posteriormente aplicam nas aulas, marcados pela repetição de passagens com variação rítmica e/ou de articulação.A aplicação da ‘ginástica’ de dedos permitiu aos alunos adquirir novas práticas de estudo e melhorar significativamente a sua execução prática das passagens onde inicialmente tinham dificuldades.
Abstract I (Teaching) - In the scope of the Master Degree in Music Teaching at Escola Superior de Música de Lisboa (ESML), a supervised curriculum internship was conducted during my activity as a recorder teacher at the Conservatório Regional do Algarve Maria Campina (CRAMC) in the academic year of 2016/2017. This report is divided into two sections: section I evaluates the course of the pedagogical practice in CRAMC, in order to obtain a perspective about the pedagogical strategies carried out with three recorder students of different levels (Primary, Basic and Secondary Levels). Initially, it presents a general characterization of the teaching institution and its structures, thus obtaining a contextualization of the logistic teaching conditions. In order to reflect on the aspects related to my teaching activity, for each student, three lessons were recorded in video, thirty lesson plans and one annual plan were made. Other materials are also included, such as posters and concert / performances programs, which refer to the activities carried out during the specified academic year, that have contributed to the increase of the pedagogical dynamics of the recorder class of CRAMC, such as pedagogical concerts, consort traineeships and exchanges with other schools. This section also summarizes the pedagogical practices developed with each of the students, relating them to the results in terms of technical and musical progress in the instrument. Section I ends with the critical analysis of the teaching activity and its conclusion, allowing to reflect on the strengths and weaknesses of the strategies used, aiming to achieve a higher level of quality in the teaching / learning process.
Abstract II (Research) - Fork-fingerings result from alternating fingers placement, so that from one concealed hole there is not one or two contiguous holes plugged in simultaneously. Its execution involves the opposite movement of the fingers which in an initial phase of recorder learning can cause some problems of finger coordination. In order to make a survey about the need to apply alternative learning strategies in forkfingering notes, an inquiry was applied to nine recorder teachers with a long experience in the teaching of the instrument. Also, fourteen recorder methods widely used in portuguese music schools in the recorder teaching were analyzed with regard to their effectiveness in the exemplification and practical application of strategies that improve the learning of fork-fingerings in the contexts of early stages of children learning. Each method was subjected to a structural characterization and its contents analyzed in order to evaluate the way fork-fingerings are exposed and practiced. In order to develop pedagogical tools that may improve finger skills in students who learn or have difficulties in fork-fingering passages, a set of exercises called “finger gymnastics” was applied to six students with different learning levels. The application of “finger gymnastics”allowed students to acquire new study practices and improve their practical execution in passages where initially they had difficulties. The application of these surveys allowed us to verify that most of the methodological manuals used in recorder learning do not have the practical contents to deal with this difficulty, such as exercises and / or small studies, that allow to develop the learning of this type of finger positioning. It was also verified that most teachers apply individual strategies, such as the application of exercises done by them and/or repetition with rhythmic and / or articulation variation.
Resumo II (Investigação) - Numa fase inicial da sua aprendizagem, a execução das dedicações de forquilha pode levantar problemas de coordenação do movimento dos dedos em alunos de flauta de bisel do ensino artístico. As dedilhações de forquilha resultam da abertura de um orifício ao mesmo tempo que um ou dois abaixo deste são fechados, provocando diferentes ordens de movimentos contrários dos dedos. Com este trabalho, tentou-se desenvolver ferramentas que melhorem a destreza da execução das dedilhações de forquilha. Para tal, elaborei um conjunto de exercícios denominado ‘ginástica’ de dedos, os quais apliquei a seis alunos de diferentes níveis de aprendizagem. De forma a poder fazer um levantamento sobre as estratégias para a aprendizagem das notas com posições de forquilha foi elaborado um inquérito a nove professores de flauta de bisel com uma larga experiência no ensino artístico do instrumento. Foram também analisados catorze métodos de flauta de bisel amplamente utilizados no ensino da flauta de bisel (ensino vocacional da música) nos contextos da Iniciação e do Primeiro Ciclo do Ensino Básico. Cada método foi sujeito a uma caracterização estrutural e foram analisados os seus conteúdos de forma a poder avaliar o modo como são expostas e trabalhadas as dedilhações de forquilha. A análise dos inquéritos permitiu identificar a opinião unânime dos inquiridos de que os manuais utilizados não reúnem conteúdos práticos específicos que permitam aos alunos ultrapassarem problemas de execução das dedilhações de forquilha. A maior parte dos professores de flauta de bisel elaborou ao longo do seu percurso pedagógico estratégias individualizadas para estas dificuldades, tais como a construção de exercícios que posteriormente aplicam nas aulas, marcados pela repetição de passagens com variação rítmica e/ou de articulação.A aplicação da ‘ginástica’ de dedos permitiu aos alunos adquirir novas práticas de estudo e melhorar significativamente a sua execução prática das passagens onde inicialmente tinham dificuldades.
Abstract I (Teaching) - In the scope of the Master Degree in Music Teaching at Escola Superior de Música de Lisboa (ESML), a supervised curriculum internship was conducted during my activity as a recorder teacher at the Conservatório Regional do Algarve Maria Campina (CRAMC) in the academic year of 2016/2017. This report is divided into two sections: section I evaluates the course of the pedagogical practice in CRAMC, in order to obtain a perspective about the pedagogical strategies carried out with three recorder students of different levels (Primary, Basic and Secondary Levels). Initially, it presents a general characterization of the teaching institution and its structures, thus obtaining a contextualization of the logistic teaching conditions. In order to reflect on the aspects related to my teaching activity, for each student, three lessons were recorded in video, thirty lesson plans and one annual plan were made. Other materials are also included, such as posters and concert / performances programs, which refer to the activities carried out during the specified academic year, that have contributed to the increase of the pedagogical dynamics of the recorder class of CRAMC, such as pedagogical concerts, consort traineeships and exchanges with other schools. This section also summarizes the pedagogical practices developed with each of the students, relating them to the results in terms of technical and musical progress in the instrument. Section I ends with the critical analysis of the teaching activity and its conclusion, allowing to reflect on the strengths and weaknesses of the strategies used, aiming to achieve a higher level of quality in the teaching / learning process.
Abstract II (Research) - Fork-fingerings result from alternating fingers placement, so that from one concealed hole there is not one or two contiguous holes plugged in simultaneously. Its execution involves the opposite movement of the fingers which in an initial phase of recorder learning can cause some problems of finger coordination. In order to make a survey about the need to apply alternative learning strategies in forkfingering notes, an inquiry was applied to nine recorder teachers with a long experience in the teaching of the instrument. Also, fourteen recorder methods widely used in portuguese music schools in the recorder teaching were analyzed with regard to their effectiveness in the exemplification and practical application of strategies that improve the learning of fork-fingerings in the contexts of early stages of children learning. Each method was subjected to a structural characterization and its contents analyzed in order to evaluate the way fork-fingerings are exposed and practiced. In order to develop pedagogical tools that may improve finger skills in students who learn or have difficulties in fork-fingering passages, a set of exercises called “finger gymnastics” was applied to six students with different learning levels. The application of “finger gymnastics”allowed students to acquire new study practices and improve their practical execution in passages where initially they had difficulties. The application of these surveys allowed us to verify that most of the methodological manuals used in recorder learning do not have the practical contents to deal with this difficulty, such as exercises and / or small studies, that allow to develop the learning of this type of finger positioning. It was also verified that most teachers apply individual strategies, such as the application of exercises done by them and/or repetition with rhythmic and / or articulation variation.
Description
Relatório de estágio - Mestrado em Ensino de Música
Keywords
Flauta de bisel Ensino da música Prática pedagógica Conservatório Regional do Algarve Maria Campina Dedilhações Teaching music Pedagogical practice Recorder Fork-fingerings
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Lisboa - Escola Superior de Música de Lisboa